Klasszikus

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

2022.09.22. 11:05
Ajánlom
A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.

Az interjú kezdetén Jan Bubák megjegyzi, az énekesnő harmincnégy évesen énekelte el először Carmen szerepét, negyvenéves volt, amikor az első Eboliját megformálta, míg első Wagner-szerepét, Kundryt a Parsifalból mindössze tavaly, negyvenöt évesen vállalta el. Elīna Garanča elmondja, a hosszú várakozási időben nem csupán hangjának védelme játszott szerepet, úgy véli, egy énekesnek hosszú távon kell gondolkodnia, és tudatosan felépítenie a karrierjét.

Természetesen nagyon izgalmas feladat fiatalon elénekelni a legfantasztikusabb szerepeket, mikor az ember ereje teljében érzi magát, és meghódítaná a világot,

de így tíz-tizenöt évig tarthat valakinek a karrierje sikeres periódusa, aztán vége.” Az énekesnő szerint ahhoz, hogy a közönség és a színházak sokáig érdeklődjenek valaki iránt, nem elég a jó hang, mindig kell valami újat mutatni. Jan Bubák hozzáteszi, egy igen befolyásos ügynök azt mondta neki, amikor egy új énekest kezdenek foglalkoztatni, öt, maximum tíz évben gondolkodnak vele kapcsolatban. Ezért rögtön megkínálják nagy szerepekkel, 23-24 évesen Améliát, Cso-cso-szánt vagy éppen Ebolit alakíthatják.

Úgy gondolom, ez nemcsak a színházak, hanem a tanárok hibája is, mert megengedik, hogy egyáltalán eszükbe jusson elénekelni ezeket a szerepeket

– reagál Elīna Garanča. Az énekesnő szerint ha valakinek nagyobb hangja van, csábítást érezhet a drámaibb szerepek iránt, és talán jobban is érzi magát abban a repertoárban, de előbb el kell sajátítania a szükséges technikai készségeket.

A neves mezzoszoprán arra is kitér, hogy számára a bel canto stílus jelentette mindig a legnagyobb kihívást. „Egy bel canto-énekesből jó Verdi- vagy Wagner-énekes válhat, de aki eredetileg Wagner-énekes, az nem lesz képes bel cantót is énekelni, legalábbis egy ilyen esetről sem tudok” – teszi hozzá. Megemlíti, hogy amikor a fiatal énekesekre ráhúznak valamilyen skatulyát, korlátozzák a későbbi fejlődésüket, mert nem fognak más típusú felkéréseket kapni.

Mikor úgy döntöttem, hogy el fogom énekelni Carmen szerepét, semmi mást nem ajánlottak a színházak, mikor megcsináltam az első Kundrymat, el nem tudják képzelni, hány Wagner-felkérést kaptam.

Elmondása szerint ő már tudja, hová tart a pályán, és mit akar elérni, ezért tudja kezelni a hasonló helyzeteket, de egy iskolából frissen kikerült, huszonhét-huszonnyolc éves művész nincs ezzel tisztában. Ötven-hatvan éve pedig még nem is létezett ez a szélsőséges specializáció, mindenki mindent énekelt. Azóta azonban a zenekarok hangosabbak lettek, a színházak nagyobbak, de nem erővel, hanem megfelelő zengéssel kell betölteni a teret, megfelelő technikával a piano is hallható, még a legutolsó sorokban is. „Persze nagyon hatásos, amikor egy hatalmas hang bezengeti a teret, de a közönség bele is tud fáradni a nagy hangokba.

Kézen kell fogni a hallgatókat és vezetni [...], hogy előre dőljenek a székben, és füleljenek a hangra.

Ezt persze csak megfelelő technikával lehet elérni, sokszínűségre, gesztusokra, zenei dinamikákra van szükség.”

A beszélgetésben szóba kerülnek a rendezések is. Az énekesnő saját bevallása szerint mindig is jobban szeretett csapatban dolgozni, nem pedig egy személyben állni a reflektorfényben, szerencse, hogy mezzoszoprán hanggal rendelkezik. Ezek a szerepek ugyanúgy csodálatosak, mint a szopránok, még sincs az előadás minden terhe az előadó vállán. Pályája kezdete óta minden felkérésénél megkérdezi, ki a rendező, a karmester és a főszereplők, csak ezeknek a paramétereknek ismeretében tudja eldönteni, el akarja-e vállalni a szerepet. Ha egy rendezőt nem ismer, utánanéz, videókat keres korábbi munkáiról az interneten, megkérdezi róla a kollégákat.

A nézeteltérések ugyanakkor teljesen normálisak egy alkotói folyamatban, és aki nem tudja elfogadni, hogy a másiknak más a véleménye egy darabról, karakterről, annak nincs keresnivalója ezen a pályán.

A fiatal énekesek kapcsán szóba kerül, hogy Elīna Garanča egy akadémiát is szervezett, ami inkább egy versenyre hasonlít, a legjobbak rendszeresen fordulhatnak hozzá tanácsért. Sokszor nem is arra van szükségük, hogy megmondják nekik, mit csináljanak, hanem hogy tisztában legyenek a lehetőségekkel és azok várható következményeivel. Mivel ő aktív énekes, sokkal jobban tisztában van az aktuális tendenciákkal, követelményekkel, mint az, aki már nem lép színpadra, vagy esetleg soha nem is tette. Végezetül szóba kerülnek a hangfelvételek, Jan Bubák kiemeli, hogy az énekesnő hangjának sajátosságai jól érvényesülnek ebben az esetben is. „Utálom a felvételeket. Teljes szívemből” – érkezik a meglepő válasz. Az énekesnő bevallja, nagyon sok idejébe került, amíg meg tudta szokni, hogyan szól a hangja a mikrofonon keresztül, és persze jó hangmérnök is szükséges.

Örülök, ha szeretik a felvételeimet, de kérem, jöjjenek el, és hallgassanak meg élőben

– zárja a beszélgetést Elīna Garanča.

A teljes interjú angol nyelven elérhető:

Fejléckép: Elīna Garanča (fotó/forrás: Paul Schirnhofer / Deutsche Grammophon)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.