Klasszikus

A fogmegmaradás törvénye

2005.03.01. 00:00
Ajánlom
Legjobb az egyenes út, megmondom hát úgy, ahogy van: beteg vagyok Andrea Bocellitől. Ahogy átveszi a világ vezető énekese posztot a három tenortól, holott minden, csak nem az, másodosztályú, kis hangú tenor, akit ravasz technikákkal beadtak a jónépnek, ő a mi szeretett fiunk, őt hallgassátok.

Ehhez képest még el sem kezdődött a koncert, és az ember előítéletei felülvizsgálatára kényszerült. Mert majdnem tele volt a sportcsarnok, és nagyon különböző emberek ültek oda, hogy meghallgassák a vak énekest. Cicalányok és kandúrbandik, feszes pólós erőemelők és elmagányosodott ötvenes asszonyok, vidékről fölutazott nyugdíjasok, akiknek komoly anyagi terhet jelentett a két jegy beszerzése, és nadrágszíjukat a pocak alatt szorosan meghúzó jampecok, akik már nagyon régen ismerik a dörgést. Talán nem azt érdemes firtatni ezek után, hogy mit nem tud Andrea Bocelli, hanem azt, amit tud: sok ezer embert rávesz arra, hogy üljön le zenét hallgatni. Sok ezer embernek súgja a fülébe, hogy azért valami van, ami több, mint a dudálás a forgalomban, a lökdösődés a piacon és a zsebtolvajok figyelése a hetes autóbuszon. Bocelli hangjában van valami emelkedett és vigasztaló, az első lépés a mennyország felé. Na jó, ez talán túlzás, de az első lépés a föld fölött.

Van azonban a hangnak más szerencsés tulajdonsága is: jól bírja a mikrofont. Nyilván ez az oka Bocelli sikerének, az orgánum, különösen ez a valóban szép középfekvés jól szólal meg a hangszórókból. Sokkal jobban, mint a maga valóságában, de hát arénában vagyunk, úgyhogy a természetes hang most nem számít. Bocelli pedig nápolyi dalokat és népszerű operarészleteket ad elő. Szigorúan véve alig értékelhető, amit tesz, meglehetősen szürkén és kifejezéstelenül adja elő a műveket, az egyetlen valóságos izgalmat a tempóingadozások jelentik. Mivel az énekes nem tudja a karmestert szemmel követni, néha megpróbálja a maga tempóját végigvinni, de közben hallja, hogy a zenekar egy kicsit máshol tart, úgyhogy várni kénytelen. Vannak nyaktörő pillanatok, az Ave Maria hol nekilendül, hol elakad, sorról sorra változik a tempó, de a koncert többi része ennyire azért nem ijesztő. Leszámítva azokat a perceket, amikor a meghívott szoprán énekesnő, Paola Sanguinetti ragadja magához a mikrofont. Mert ő pont Bocelli ellentéte, régiesen hangzó, operaáriázó aszszonyka, akinek az orgánuma csak fájdalmasabbá válik az erősítéstől, így még a legkeményebb rajongóknak is átvészelendő időszak az ő pihentetésnek szánt közreműködése.

Bocelli azonban adja, amit tud, Tosti-dalok, Puccini-részletek, és szeretik érte. Szeretik a hangjáért, a kiszolgáltatottságáért, a mosolyáért; amíg a pódiumon van, a közönség nagyobb részében gyöngéd érzelmek ébrednek. Bocelli által magunkat tudjuk megszeretni, és még a bérgyilkos is azt mondja magának, hogy a fenébe, talán mégsem vagyok annyira rossz ember.

A félkomoly program után jutalomfalatként két újabb dal a San Remó-i dalfesztivál stílusában, legvégül pedig a Con te partiro, amit diadalmas nyerítéssel vesz tudomásul a nagyérdemű. Ami azt illeti, tényleg jobb, mint egy foghúzás.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Klasszikus interjú

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.