Klasszikus

A fogmegmaradás törvénye

2005.03.01. 00:00
Ajánlom
Legjobb az egyenes út, megmondom hát úgy, ahogy van: beteg vagyok Andrea Bocellitől. Ahogy átveszi a világ vezető énekese posztot a három tenortól, holott minden, csak nem az, másodosztályú, kis hangú tenor, akit ravasz technikákkal beadtak a jónépnek, ő a mi szeretett fiunk, őt hallgassátok.

Ehhez képest még el sem kezdődött a koncert, és az ember előítéletei felülvizsgálatára kényszerült. Mert majdnem tele volt a sportcsarnok, és nagyon különböző emberek ültek oda, hogy meghallgassák a vak énekest. Cicalányok és kandúrbandik, feszes pólós erőemelők és elmagányosodott ötvenes asszonyok, vidékről fölutazott nyugdíjasok, akiknek komoly anyagi terhet jelentett a két jegy beszerzése, és nadrágszíjukat a pocak alatt szorosan meghúzó jampecok, akik már nagyon régen ismerik a dörgést. Talán nem azt érdemes firtatni ezek után, hogy mit nem tud Andrea Bocelli, hanem azt, amit tud: sok ezer embert rávesz arra, hogy üljön le zenét hallgatni. Sok ezer embernek súgja a fülébe, hogy azért valami van, ami több, mint a dudálás a forgalomban, a lökdösődés a piacon és a zsebtolvajok figyelése a hetes autóbuszon. Bocelli hangjában van valami emelkedett és vigasztaló, az első lépés a mennyország felé. Na jó, ez talán túlzás, de az első lépés a föld fölött.

Van azonban a hangnak más szerencsés tulajdonsága is: jól bírja a mikrofont. Nyilván ez az oka Bocelli sikerének, az orgánum, különösen ez a valóban szép középfekvés jól szólal meg a hangszórókból. Sokkal jobban, mint a maga valóságában, de hát arénában vagyunk, úgyhogy a természetes hang most nem számít. Bocelli pedig nápolyi dalokat és népszerű operarészleteket ad elő. Szigorúan véve alig értékelhető, amit tesz, meglehetősen szürkén és kifejezéstelenül adja elő a műveket, az egyetlen valóságos izgalmat a tempóingadozások jelentik. Mivel az énekes nem tudja a karmestert szemmel követni, néha megpróbálja a maga tempóját végigvinni, de közben hallja, hogy a zenekar egy kicsit máshol tart, úgyhogy várni kénytelen. Vannak nyaktörő pillanatok, az Ave Maria hol nekilendül, hol elakad, sorról sorra változik a tempó, de a koncert többi része ennyire azért nem ijesztő. Leszámítva azokat a perceket, amikor a meghívott szoprán énekesnő, Paola Sanguinetti ragadja magához a mikrofont. Mert ő pont Bocelli ellentéte, régiesen hangzó, operaáriázó aszszonyka, akinek az orgánuma csak fájdalmasabbá válik az erősítéstől, így még a legkeményebb rajongóknak is átvészelendő időszak az ő pihentetésnek szánt közreműködése.

Bocelli azonban adja, amit tud, Tosti-dalok, Puccini-részletek, és szeretik érte. Szeretik a hangjáért, a kiszolgáltatottságáért, a mosolyáért; amíg a pódiumon van, a közönség nagyobb részében gyöngéd érzelmek ébrednek. Bocelli által magunkat tudjuk megszeretni, és még a bérgyilkos is azt mondja magának, hogy a fenébe, talán mégsem vagyok annyira rossz ember.

A félkomoly program után jutalomfalatként két újabb dal a San Remó-i dalfesztivál stílusában, legvégül pedig a Con te partiro, amit diadalmas nyerítéssel vesz tudomásul a nagyérdemű. Ami azt illeti, tényleg jobb, mint egy foghúzás.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.