Klasszikus

„A forma és a hangzás, ami lenyűgözött”

2015.11.26. 08:12
Ajánlom
A Pablo Casals Nemzetközi Gordonkaverseny második helyezettje és közönségdíjasa, Szabó Ildikó Berlinben él és tanul. Az év utolsó harmadában azonban többször találkozhattunk vele itthon is. A fiatal gordonkaművésszel fellépéseiről és elképzeléseiről beszélgettünk.

- Több mint egy év távlatából, hogyan értékeled a Pablo Casals Nemzetközi Gordonkaversenyt?

- Mérföldkőnek gondolom a budapesti versenyt, már csak azért is, mert nem volt könnyű a hazai közönség és a szakma képviselői előtt játszani. Plusz teherként éltem meg, mert úgy éreztem, hogy többszörösen is meg kell felelnem az elvárásoknak. Maga a megmérettetés és az eredmény közvetlenül és közvetetten is hatott a pályámra. A különdíjaknak köszönhetően nagyon sok új felkérést kaptam, amik mind nagyon jelentős színpadi tapasztalatok. Emellett a verseny presztízse miatt felfigyeltek rám olyan szervezők, ügynökök, akik különböző fesztiválokra és koncertekre hívnak meg. Ez a közvetett hatás. 

 A múlt évadban különösen fontos volt számomra, hogy felléphettem az amszterdami Concertgebouw-ban, ahol egy fél estét játszottam a kamarateremben, és ugyanilyen megtisztelő volt a felkérés a Szentpétervári Marinszkij Színháztól, ahol a szervezők teljesen szabad kezet adtak a műsör összeállításában, mindössze Kodály Szólószonátájához ragaszkodtak. A versenynek köszönhetem, hogy részt vehettem olyan, számomra új, rangos fesztiválokon is, mint a Heidelbergi Tavaszi Fesztivál, illetve az első alkalommal megrendezett Krzyżowai Fesztivál. Utóbbi egy nagyon érdekes helyszín, hiszen nagy történelmi, főként II. világháborús múlttal rendelkezik, ami persze egyúttal hátborzongató is. Krzyżowaban olyan művészek partnere lehettem, mint Arnold Steinhardt, Várjon Dénes, Viviane Hagner illetve játszhattam Alfred Brendelnek, ami rendkívül inspiráló volt.

- Jelenleg tanulmányaid és életed Berlinhez kötnek.

- Budapesten a Zeneakadémia előkészítő osztályába jártam Mező László tanítványaként hat évig, majd a Berlini Művészeti Egyetemen folytattam tanulmányaimat, ahol most töltöm ötödik tanévemet. Mondanom sem kell, hogy az itthon töltött évek mennyire meghatározóak voltak, életre szóló tudásanyaggal gazdagodtam többek között Gulyás Márta és Wagner Rita kamarazene óráin. Később úgy éreztem, hogy tovább kell lépnem. Januárban szerzem meg a BA diplomámat Berlinben, valamint ott szeretném folytatni a mesterképzést is. Nem vagyok híve a sűrű tanárváltásnak, és úgy gondolom, hogy hat-nyolc évet érdemes eltölteni egy mester irányítása alatt. Mindeközben persze mesterkurzusokon fejlesztem magam, viszont szükségem van arra, hogy tartozzak valahova, hogy legyen egy otthonom, egy műhely ahová visszatérhetek. Ha más művészekkel találkozom az külön öröm, és ilyenkor mindig új ötletekkel gazdagodom.

- Mikor hallhatunk Magyarországon?

- Itthon legutóbb a Miskolci Szimfonikusokkal játszottam Schumannt, akiket már ismertem, hiszen lassan két éve, hogy édesapámmal, Szabó Péterrel felvettük Moór Emánuel Kettősversenyét, amely felvételen Hamar Zsolt vezényletével közreműködött a zenekar. Nagyon jó élmény velük együtt játszani, akárcsak a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával, akikkel a verseny döntőjében Sosztakovics I. csellóversenyét adtuk elő, és akikkel először játszottam Schumann versenyművét, idén szeptemberben. Legközelebb december 22-én játszom a Márványteremben Hlavacsek Tihamérrel és Lajkó Istvánnal. Január 15-én és 16-án pedig a Duna Szimfonikusokkal fogok Dvořak csellóversenyt játszani, Medveczky Ádám vezényletével, velük még nem játszottam, kíváncsian várom.

Szabó Ildikó

Szabó Ildikó (Fotó/Forrás: Osztrovszky Zsolt)

- Milyen repertoár áll hozzád a legközelebb?

- Azt hiszem azért is választottam a csellót, mert olyan repertoárja van a hangszernek, amihez talán pont elég egy élet, hogy felfedezzem, végigcsináljam, és az alapműveket el is sajátítsam. Mi csellisták, nem rendelkezünk azzal a luxussal, mint például a zongoristák, hogy szinte előadói életműveket lehet felépíteni egy-egy szerző munkáinak az interpretálására. Egy csellista nem tudja ezt megengedni magának, mert nem akkora a repertoár, emiatt már nagyon fiatalon is törekedtem arra, hogy minél többféle alkotással találkozzam a barokktól egészen a kortárs zenéig. A modern zene meghatározó az életemben, hiszen a nagyapám Szabó Csaba zeneszerző volt. Jelenleg a Bach-szvitek előtti világ még nem a sajátom, amin folyamatosan dolgozom, és régóta vágyom barokk hangszeren is kipróbálni magam.

- Milyen a kapcsolatod a hangszereddel?

- Egy Antonio Sgarbi hangszerem van, amivel nagyon boldog vagyok, új olasz hangszernek nevezzük, mert 1894-ben épült. A Német Zenei Alapítvány bocsátotta rendelkezésemre, amely minden évben meghívásos versenyt hirdet meg. A versenyen nyújtott produkció alapján döntöttek úgy, hogy egy értékes hangszert biztosítanak számomra. Minden évben újra be kell bizonyítanom, hogy továbbra is méltó vagyok rá. Mindenkinek meg kell találnia a saját hangszerét, hogy mi illik az egyéni hangképzéséhez és a hangideáljához. Rengeteget tanultam a mostani hangszeremtől és úgy érzem, hogy a cselló is jobban szól már, mint évekkel ezelőtt.

Szabó Ildikó

1993. április 14-én született Budapesten muzsikus családban: nagyapja, Szabó Csaba zeneszerző, zenetudós, népzenekutató. Édesapja Szabó Péter, a Budapesti Fesztivál Zenekar szólócsellistája, édesanyja, Lénárt Ágota zongoraművész. Ildikó négyévesen kezdte zenei tanulmányait Czeh Ágnes növendékeként a Tóth Aladár Zeneiskolában, 11 évesen felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kivételes Tehetségek Osztályának hallgatója, ahol tanára Mező László volt. Olyan neves művészek mesterkurzusain vett részt, mint Onczay Csaba, Heidi Litschauer, Wolfgang Boettcher, Philippe Muller és Starker János. 2011 októberétől Jens Peter Maintz növendéke a Berlini Művészeti Egyetemen.

- Miért választottad a csellót?

- Édesapám jelenléte és játéka nagy hatással volt rám. Édesanyám zongoraművész, de én gyermekként féltem a zongorától. Édesapámnak viszont egy gyönyörű hangszere volt, és mind a forma, mind a hangzás lenyűgözött. Először brácsán próbáltam meg őt utánozni, de aztán gyakorlatokat kaptam, még hangszer nélkül, amik felkészítettek a cselló megszólaltatására. Négy évesen a Tóth Aladár Zeneiskolában kezdtem el a hangszertanulást, Czéh Ágnes tanárnővel. A tanárok sok esetben el akartak csábítani más hangszerre, de senki sem tudott lebeszélni a csellózásról.

Szabó Ildikó

Szabó Ildikó (Fotó/Forrás: Osztrovszky Zsolt)

- Van olyan művész, akinek a munkássága példaként áll előtted?

- Eddig el voltam kényeztetve, mert négy nyarat töltöttem Starker Jánosnál Bloomingtonban és nem is tudom, hogy ezek után még mit kívánhatnék magamnak. Persze fáj, hogy Rosztropovicsot nem hallhattam élőben. Több olyan művész van, akit legszívesebben feltámasztanék, például Shafrant, Tortelier-t vagy Casalst. Szomorúsággal tölt el, ha belegondolok, hogy Jacqueline du Pré most lenne 71 éves. Ő kicsit olyan nekünk, csellistáknak, mint Schubert, vagy Mozart. Ki tudja, még hova és hogyan fejlődhetett volna, ha nem ment volna el oly hamar. Akár ma is tanulhatnék tőle.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.