Klasszikus

A germán Itáliában

2011.05.03. 10:07
Ajánlom
Úgy látszik, már a régi, jól bevált hangversenykalauzomnak sem hihetek. Szombaton legalábbis gyanakodnom kellett szavahihetőségében: biztos, hogy – ahogy a könyv mondja – „zongoraszimfóniát” hallok?

Brahms két érettkori zongoraversenyét - különösen a másodikat - már a kortársak „szimfonikus zongoraversenynek", „zongorával kísért szimfóniának" minősítették - egyébként nem éppen pozitív felhanggal. Valóban feltűnő, hogy a romantika virtuóz versenyműveihez képest Brahms mennyire beágyazza a szólista szólamot a zenekar anyagába, mennyire mélyen átjárja a szimfónia német hagyománya az olasz concertóét. A B-dúr zongoraverseny nagy terjedelme, négytételessége, a zongora rendkívül nehéz, de annál kevésbé mutatós zenei anyaga úgy tűnik, különösen nehezen emészthetőnek bizonyult a 19. század közönsége számára. Az MR Szimfonikusok szombati Brahms-bérletkoncertjének fiatal szólistáját, Fülei Balázst azonban aligha vádolhatjuk azzal, hogy zongoraszólójával a nagyzenekar tuttijába olvadás veszélye fenyegette volna. Az előadás egészének inkább mintha egyfajta dramaturgiája lett volna az MR Szimfonikusok mértéktartó hátteréből újra és újra kitörni akaró szenvedélyesebb szóló. Szerencsés felállás: a szólista szuverenitását hangsúlyozza, anélkül, hogy az apparátus összehangolatlanságának érzetét keltené. Fülei a nagyobb egységek grandiózus megformálásával, a számtalan különböző karakter határozott megragadásával és beszédszerű szabadságával tűnt ki. Grandiózus volt, mert játékában minden formarész jelentőssé vált, a nagyformák érezhetően átgondoltak voltak, és minden gesztus elegendő időt kapott. Ennek köszönhetően a nagyon is élesen kidomborított különböző karakterek sem tették csapongóvá az előadást. Pedig az első és második tétel már-már nyers ostorcsapásai, a harmadik tétel különösen szép csellószólamához csatlakozó lírai elbeszélései, vagy az utolsó tétel vidám, táncos témái mind élénk színfoltot jelentettek a mű palettáján. A legmegkapóbb mégis egyes szólórészek kötetlensége, apró mozzanatok egyéni megvalósítása volt. Semmi eredetieskedés vagy extravagancia; aki először vagy másodszor hallotta a művet, talán észre sem vette, mennyire saját az a természetes szabadság, amelyet pedig olyan ritkán hallani ezekben a szólókban. A romantikus zongoraszólam mellett a Stephen D'Agostino által vezetett zenekar kifejezetten klasszikusnak, olykor már-már töredezetten kimértnek tűnt.

Immár kissé sértett hangversenykalauzom újabb észrevételt tesz: a zongoraverseny számos derűs részletében a zeneszerző olasz útjainak benyomásait hallja visszaköszönni. Ezúttal én nem kételkedem; maga az ihlető Itália azonban úgy tűnik, nem túl hálás. Budapesti leányintézményével - az Olasz Kultúrintézettel - nem járult hozzá bőkezűen az est sikeréhez. Az említett épület koncerttermének akusztikája köztudottan nem ideális: a zongora hangja kissé élesnek tűnt, a magas hangzások, a hangszínbeli, dinamikai árnyalatok pedig - különösen a zenekarnál - nem érvényesülhettek eléggé. Hogy a zenekar pontatlan indításai, vagy a zenekar mindig erőteljes, visszavenni csak nehezen tudó hangzása az akusztikának, illetve az ahhoz való igazodásnak köszönhető-e, nem tudom.

A zenekar a Brahms-est második félidejében felhangzó II. szimfóniában tűnt meggyőzőbbnek. Bár az említett akusztikai problémák nem szűntek, az MR Szimfonikusoktól megszokott, túlzásoktól mentes, kiegyensúlyozott interpretációt hallhattuk. D'Agostino kevésbé a szimfónia nagyformáinak fokozatos felépítésére törekszik, annál inkább kihasználja és kidomborítja a mű kisebb romantikus hangulat-hullámait is. Ennek köszönhetően olykor a piano részeket is teljesen elsodorja egy-egy áradó gesztus;  D'Agostino élvezettel lendít egyet-egyet a hatalmas együttesen. Igazán elemében pedig a gyorsabb és forte részekben van. Így a harmadik tételnek, amely inkább vad scherzo lett, mint Allegretto grazioso, és az ezúttal különösen gyors és a tempóval jól összefogott finálénak köszönhetően egyre hatásosabb előadást hallhattunk. A ráadásként felhangzó IV. Magyar tánc pedig, még ha váratlanul könnyűnek is érződött a két nagyformátumú mű után, színes karaktereivel tetszetős befejezésnek bizonyult.

MR Szimfonikusok 

2011. április 30. 19:30 Olasz Kultúrintézet

Km.: Fülei Balázs (zongora)
Vez.: Stephen D'Agostino

Brahms: II., B-dúr zongoraverseny, op. 83; II., D-dúr szimfónia, op. 73

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Várjon Dénes albumát az év kamarazenei lemezének választották a Német Zenekritikusok

Miután a neves elismerés negyedéves fordulóin a kiváló zongoraművész és Antje Weithaas hegedűművész Beethoven-szonátákat felvonultató lemezsorozatának két albumát is díjazták, a sorozat egésze a kategória nagydíját is elnyerte.
Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.