Klasszikus

A harmadik hang

2018.04.03. 09:44
Ajánlom
Március 31-én Danyiil Trifonov, a romantikus zongorarepertoár világhírű orosz játékosa adott szólóestet a Zeneakadémián. A koncertről Szöllősi Mátyás, a Margó-díjas Váltóáram szerzője írt kritikát.

Pontinak és Péternek

Bár nem Beethoven-műveket játszott Danyiil Trifonov a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül megrendezett március 31-i koncerten, mégsem tudtam elcsendesíteni magamban A VII. szimfónia és a zene metafizikája című Hamvas-esszé bizonyos részleteit, melyek újra és újra felbukkantak bennem az este folyamán:

„A hangokat kicsalta rejtekükből, kitépte búvóhelyükről, erőszakosan letépte őket onnan, ahová nőttek, rendszeresen kiszívta őket, kiemelte őket a mélyből, ahová süllyedtek [...]”,

és így tovább, fokozódik még ez, ahogy fokozódott ott a Zeneakadémia Nagytermében is Trifonov “hang-rablása” mely – átiratok, variációk által – a Chopin zenéje köré épülő első részben egyre hatalmasabb méreteket öltött, hogy a szünet után, egy nem is annyira hirtelen jött műsorváltoztatással új irányt vegyen, és Prokofjev 8. szonátájában teljesedhessen ki.

Danyiil Trifonov

Danyiil Trifonov (Fotó/Forrás: Szöllősy Mátyás)

Ami már a műsorfüzet olvasgatása közben is feltűnt, hogy Trifonov milyen tudatosan és hatásosan válogatja össze a darabokat, melyek végül egy valóban jól értelmezhető, érthető és élvezhető egészet alkotnak meg az interpretációi által. Külön öröm az, amikor olyan koncerten vehet részt az ember, melynek zenei összeállításán érződik, hogy szándéka volt vele az előadónak. Hogy egy rendszerben, egy cél megvalósítása érdekében gondolkodik és cselekszik. Trifonov játéka igazán lebegő, könnyed volt az elején, az átiratoknak megfelelően. És ha már Chopinről van szó, akkor tudható, hogy Trifonov számára – hiszen 2010-ben harmadik díjat nyert a Varsói Nemzetközi Chopin-versenyen – milyen kiemelkedően fontosak a művei. A Mompou-, Grieg-, Rachmaninov-, Schumann-, Barber- és Csajkovszkij-művek mind-mind kapcsolódtak, ha néha csak nagyon finoman is, Chopin zenéjéhez. És a műsor összeállítása érzésem szerint egy olyan univerzum bebarangolásának szándékával született, amelybe minél inkább, tudatosan szeretné bevezeti azokat, akik engedik neki, márpedig sokan kíváncsiak, szerencsére és érthető módon, Trifonov hozzáállására, gondolkodására, játékára.

Danyiil Trifonov

Danyiil Trifonov (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A játékosság, a finom megoldások, a részletek elemzése, az utánajárás kifejezetten sajátja.

És az a fajta küzdés, és jó értelemben vett harc, ami egyrészt a gesztikulációjából is kiérezhető, s ami elsősorban nem arról szól már, előreutalva a Prokofjev-darab előadására, hogy technikai értelembe véve küzdene, hanem hogy önmagával harcol, hogy minél inkább olyan lehessen, amire képesnek érzi magát, sőt, tudja, hogy képes is. Néha kifejezetten nyers tud lenni, de még ez is jól áll neki, mert jelentése van annak, amit csinál. Nem minden esetben éreztem a magam lüktetése szerint tökéletesnek egy-egy tempót, de Trifonov előadásmódja annyira átütő és kiforrott, hogy minden esetben meggyőzött arról, hogy az adott részlet létjogosultsága, az ő felfogásában is, megkérdőjelezhetetlen. És ami külön öröm számomra, az az alázat, ami attól a titántól – ha egy pillanatra közel engedjük ismét magunkhoz, vagy most már inkább az orosz zongoristához a Hamvas-esszét, mert titáni ő maga is, már hogy Trifonov – mégis alapvetően megkülönbözteti. Mert az orosz zongoraművész, bár nagyon ösztönösen játszik, egyben tudatos is, és szerintem ez minden mozdulatán érződik. Sosem hagyta, hogy túlcsorduljanak a dolgok, például a Prokofjev-szonátában, és ahogy képes egyben tartani egy ilyen zeneszövetet, hogy kihallatszott minden lényeges “apróság”, aminek ki kell(ene), lenyűgöző sajátosság.

Danyiil Trifonov

Danyiil Trifonov (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Azon gondolkodtam még – főleg, hogy nem Chopin b-moll szonátáját játszotta végül a második részben, ahogyan az eredetileg lett volna –, hogy egy bizonyos szempontból nehezen kezelhető zeneanyagot szólaltatott meg, amihez igazán komoly figyelem és koncentráció szükségeltetik, itt elsősorban a hallgatóságra utalva most. Mert azt is igazán jó volt megtapasztalni, hogy a közönség értő módon, nagy odafigyeléssel hallgatta az előadott darabokat, s

a két Prokofjev-ráadásnál, láttam, sokan bólogatnak, hogy nincs vége a folytonosságnak, a tudatosságnak, és jól látszott, értik, hogy Trifonov milyen úton halad ezen az estén, s hogy lehetséges és érdemes is vele tartani.

Danyiil Trifonov dedikál a március 31-i koncert szünetében

Danyiil Trifonov dedikál a március 31-i koncert szünetében (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A harmadik orosz zongorista Danyiil Trifonov, akiről írok mostanában, csak hogy egy leheletnyivel érthetőbb legyen a cím a szójátékon túl. Korobejnyikov és Szokolov után egy újabb, egészen más felfogású művészt hallhattam, aki erejével, és a benne rejtekező, s már-már határozottan megmutatkozó egyéniségével talán a (magam számára is) legmeglepőbb, legbensőbb érzéseimet bolygatta fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Szubjektív – Keleti Éva portréiból nyílik kiállítás Debrecenben

Pogány Judit, Hernádi Judit, Molnár Piroska és Béres Ilona portréjával is találkozhatunk a Kossuth-díjas fotográfus új tárlatán, a régi nagy barátok mellett azonban az új színházi generáció tagjai is láthatók lesznek a Bényi Galéria tereiben. 
Zenés színház

Csuklótörést szenvedett Jegercsik Csaba a Vámpírok bálja előadásán

Június 21-én este baleset történt a Vígszínházban tartott külsős előadáson, a PS Produkció által rendezett Vámpírok bálja egyik jelenetében a Professzort alakító Jegercsik Csaba lezuhant a díszletről.
Klasszikus

Fiatal művészek koncerteznek a fehérvárcsurgói Echo Nyári Akadémián

Július 14-től 21-ig várja a kurzus résztvevőit, valamint az érdeklődőket és a koncertlátogatókat a fehérvárcsurgói Károlyi-kastélyba az Echo Nyári Akadémia – melynek alapítója és művészeti vezetője Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész.
Vizuál

Taxis hiénákról forgat filmet Freund Ádám

Első egész estés filmjére készül Freund Ádám, akit korábban Földiek című alkotásáért diák-Oscarra jelöltek. A Hiénák című humoros dráma forgatása szeptemberben kezdődik meg, várhatóan 2025-re készül el. 
Színház

Hetvenötödik születésnapját ünnepli jövőre a Bábszínház

Formabontó kísérleti előadásokat és fesztiváldíjakat hozott az elmúlt évad a Budapest Bábszínháznak. A következő, 75. jubileumi évre programsorozattal és öt új bemutatóval készül a társulat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kihirdették az OPUS Klassik idei győzteseit

Idén is huszonhét kategóriában választotta ki a nagy német zenei díj bírálóbizottsága az elmúlt év legjobb lemezeit. Az egyéni teljesítmények mellett opera- és koncertfelvételeket is díjaztak.
Klasszikus ajánló

Fiatal művészek koncerteznek a fehérvárcsurgói Echo Nyári Akadémián

Július 14-től 21-ig várja a kurzus résztvevőit, valamint az érdeklődőket és a koncertlátogatókat a fehérvárcsurgói Károlyi-kastélyba az Echo Nyári Akadémia – melynek alapítója és művészeti vezetője Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész.
Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.