Klasszikus

A hegedűművész, aki már az anyaméhben zenét hallgatott – Kelemen Barnabás

2018.11.01. 15:25
Ajánlom
Első hegedűjét másfél éves korában Rolla Jánostól kapta. Kelemen Barnabás a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Kelemen Barnabás nem kerülhette el, hogy muzsikus legyen, igaz, valószínűleg nem is nagyon akarta. Anyai nagyapja Pertis Pál világhírű prímás volt, édesapja csellista, csembalóművész édesanyja pedig a Liszt Ferenc Kamarazenekar alapító tagja. A két zenész gyermeke már az anyaméhben zenét hallgatott, első, tizenhatodos hegedűjét az említett együttes vezetőjétől, Rolla Jánostól kapta. Hiába rohant ezzel a miniatűr hangszerrel rögtön tanárnőhöz, oktatását csak pár évvel később kezdték meg. De a hatéves kisfiú valószínűleg már ekkor több koncertet ült végig, mint mások egész életükben, nem beszélve a kamarazenekar próbáiról, ahova rendszeresen belógott.

A hegedűművész pályája – ahogy a kezdetektől, úgy egészen mostanáig – elválaszthatatlan a családi kötelékektől. Saját bevallása szerint karrierjét a szüleinek köszönheti, akik szigorú gyakorlásra fogták.

Apámmal úgy gyakoroltunk, hogy az etűdöket négyütemes egységekre bontottuk, és nekem ezeket az egységeket ötször hibátlanul el kellett játszanom. Ha az ötödiket elrontottam, kezdődött elölről a számolás”

– mesélte a Muzsika hasábjain. Viszont inspirálta a tudat, hogy a velük egy házban élő Rolla János bármikor hallhatja őt.

Tizenegy évesen felvették a Zeneakadémia rendkívüli tehetségeinek osztályába, első mestere Perényi Eszter volt. Ezekben az években kezdett érdeklődni a kamarazene és az improvizáció iránt, tudását pedig nemzetközi mesterkurzusokon mélyítette tovább. Többek között Isaac Stern óráin, akiről egyébként azt mondta, „igazi smafu” – kevésbé impulzív – volt szigorú és heves apja után.

FABWebFotóEmmerLászló-160954.jpg

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás (Fotó/Forrás: Emmer László)

Kokas Katalinnal már a Zeneakadémián egy iskolapadban ültek, és alig érte meg a tizennyolcat, amikor egymásra találtak. 2002 utolsó napjaiban kötöttek házasságot.

Felfelé húzzuk egymást. Szerelemben, barátságban, tanár–tanítvány kapcsolatban”

– mondta a Képmásnak a hegedűművész.

2001-ben diplomázott a Zeneakadémián, de nemcsak a papír volt a zsebében, hanem az egykor Kocsisról, Ránkiról is profetikus véleményt alkotó Kroó György dicsérete is: „Nagy jövő előtt áll, csak el ne kapassák, csak bírja testi-lelki erővel a felfelé vezető úton járókra váró külső-belső megpróbáltatásokat.” Kelemen pedig bírta – bírja –, bár azt nem mondhatjuk, hogy kíméli magát. Öt évet töltött el az Óbudai Danubia Zenekar koncertmestereként, tíz éven át alkalmanként a Nemzeti Filharmonikusoknál is ellátta ugyanezt a szerepet: „egy jó hegedűsnek nélkülözhetetlen, hogy ezt a területet is ismerje” – mondta a Fideliónak.

2005-től a Zeneakadémia tanára, de a tudására a tengerentúlon, Bloomingtonban is igényt tartanak. A következő évben megkapta Kovács Dénes egykori hegedűjét, egy, a magyar állam tulajdonában lévő, 1742-es Guarnerit. De nem ez volt az a hegedű, amivel 2010-ben – Joshua Bell híres performanszának mintájára – a Blaha Lujza téri aluljáróba merészkedett hegedülni. Az emberek felismerték őt, és fél óra alatt ötezer-ötszáz forintot, plusz egy bibliai szórólapot kalapozott össze.

A 2009-ben alakult Kelemen Kvartett kristálytiszta, eleven hangzásának titka alighanem a vonósnégyes alapító tagjainak – Kokas Katalin és húga, Kokas Dóra, Kelemen Barnabás és tanítványa, barátja, Homoki Gábor – személyében keresendő.

A szakmai célokon felül (...) jelentős érzelmi és emberi szálak is összefűznek bennünket, amik nagyon erős, már-már eltéphetetlen köteléket jelentenek.”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás kislányukkal, Olgával a tavalyi Fesztiválakadémia zárókoncertjén

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás kislányukkal, Olgával a tavalyi Fesztiválakadémia zárókoncertjén (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

Kocsis Zoltán 2016-ban Kelemen Barnabással készítette el az Hommage à Fritz Kreisler című lemezt, amely végül a nagy zongoraművész utolsó felvételének bizonyult. Ugyanebben az évben a hegedűművész és felesége elindította a Fesztiválakadémiát, amely – nevének megfelelően – a közönségnek szóló koncertekből, valamint gyerekeknek és tanároknak szánt kurzusokból álló rendezvénysorozat.

Kelemen Barnabás rendkívül sokoldalú tehetség a magyar zenei életben. Még csak negyvenéves, de már most a legjobbak között emlegetik, eddigi karrierje az állandó fejlődést, megújulást tükrözi. Bizonyos értelemben még mindig az a fiú, aki szüntelenül gyakorol, mert a legmagasabb minőséget szeretné elérni. És ennek mi örülünk a legjobban.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

 

A KULT50 bemutatja: Kokas Katalin

Kapcsolódó

A KULT50 bemutatja: Kokas Katalin

A háromgyermekes hegedűművész életében a család és a karrier egyenrangú szerepet játszik. Kokas Katalin portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.