Klasszikus

A hét jazzlemeze – Carla Marciano: Trane’s Groove

2005.04.04. 00:00
Ajánlom
Néhány héttel ezelőtt Jukka Tolonen Coltrane–emléklemeze volt „A hét jazzlemeze” témája. Azon az albumon a nagy tenorszaxofonos szerzeményeinek feldolgozásait játssza egy mai zenekar. Ha Carla Marciano is egy hasonló felfogásban fogant lemezzel jelentkezett volna néhány évvel ezelőtt, valószínűleg soha nem kerülne be rovatunkba. Az olasz muzsikus azonban Coltrane-t nem feldolgozza, hanem kiindulópontként, ha úgy tetszik, zsinórmértékként értelmezi. Hozzá viszonyítva teremti meg szuverén s rendkívül gazdag zenei világát. A nehezebb utat választja: jórészt saját kompozíciók belső textúrájába fűzi bele Coltrane–meditációit, amelyek ugyanakkor sosem keltik az utánérzés benyomását. A Trane’s Groove érett és bátor lemez.

Akkor is fel kellene figyelnünk Carla Marciano zenéjére, ha csupán egyetlen számot, a címadó szerzeményt jelentette volna meg valami válogatásalbumon. A Trane’s Groove a „Coltrane–iskola” legmagasabb rendű, supreme spiritualitását közvetíti a mai hallgatóknak, ily módon a kompozíció jelentősége messze túlnő a lemez nyújtotta kereteken. Transzcendens távlatú, metafizikus transz-zene: igazi katartikus élményt ígér az erre a művészetre fogékonyaknak. Ellentétben sok mai jazz-muzsikussal Carla Marcianóról sem azt nem állíthatnánk, hogy Coltrane–vízióját helytelenül alkalmazva/értelmezve a bálványimádás bűnébe esett, sem pedig azt, hogy nem értve vagy félreértve a szaxofonos szellemi hagyatékát, képrombolásra adta volna a fejét. A salernói hölgy szinte megmagyarázhatatlanul finom érzékkel kerüli ki a veszélyes zátonyokat, s irányítja kifogástalanul kísérő társait az üdvhöz vezető keskeny úton.

A ’60-as évtized „new thing”–nyitásaira emlékeztető bőgőintrót olyan szopraninoszaxofon–szóló követi, ami néha-néha szinte egy misztikus oboistát (Charles Lloydot?) idéz. A kritikus szintén csak felsőfokban tud nyilatkozni a címadó számot követő, s a metafizikai izzást némileg enyhítő >As Usualről, illetve Dario Deidda bőgős Hamlet című számáról, amely a modális Coltrane–zene legjobb napjait idézve afféle „McCoy Tyner-tribute”-nak fogható fel, de Donato Cimaglia poliritmikus dobolását hallgatva akár Elvin Jones előtti főhajtásként is értelmezhetjük, ami itt történik. (A hipnotikus melódia tömör címe természetesen nem a dán királyfira, hanem Coltrane szülővárosára utal.) Könnyű volna azt mondani, hogy a lemez első felében néhol zabolátlannak ható, a dirty soundoktól se visszariadó szaxofonjátékot a Stars Fell On Alabama romantikája ellenpontozza az albumon, de ez nem lenne egészen igaz. Kétségtelen, hogy a Perkins-standard lírizmusa elüt némileg attól, amit addig hallottunk a lemezen, de ha jobban odafigyelünk, itt szintén észrevesszük a Coltrane–allúziókat, még akkor is, ha nem ismerjük a mester 1959 februárjában Cannonball Adderley társaságában felvett interpretációját ugyanerről a darabról. Ha már mindenképpen „kakukktojást” keresünk az egységes zeneanyagban, bizonyára az India’s Mood-ot kell kiválasztanunk. Alessandro La Corte szerzeménye – a várakozásokkal szemben – nem az Impressions nyitószámának (India) variációja, hanem modális zene programozott elektronikával, keleties effektekkel keverve, váratlan törésekkel, amelyek azt az érzetet keltik, mintha több ponton hibás lenne a CD. Ez a szám nem a John Coltrane-t zsinórmértéknek tekintő nemzedék számára íródott. A lemezt záró Bye Bye Trane szaxofon-dob duettjével azonban Carla Marciano mesterien visszakormányozza zenéjét oda, ahonnan elindult. A kör bezárul.

A fentiekből talán kiderült, hogy semmitmondó és felületes volna „Coltrane–reinkarnáció”-nak nevezni a Nápoly közelében élő fiatal szaxofonos nőt, aki viszonylag későn, tizenegy évesen kezdett zongorát tanulni, majd altszaxofonra váltott, és 1991-ben klarinétdiplomát szerzett Salernóban. A máris egyéni hangú művész zenét tanít, vezeti kisegyüttesét és koncertezik, éli a muzsikusok mindennapi életét. A Trane’s Groove első saját lemeze, bár technikáját és a lemezen hallható stílusokban való jártasságát tekintve ez szinte hihetetlennek tűnik. Nem lehet véletlen, hogy a CD-t az avantgarde publikációiról ismert, nagy múltú Black Saint labelcsoport egyik tagja, a DDQ jelentette meg. A hírek szerint szintén a Black Saint fogja kiadni Carla Marciano új lemezét A Strange Day címmel 2005 júniusában. Ha szerencsénk lesz azt is hallani, majd eldől, hogy a szédületes debütáló album után milyen irányban halad tovább az altszaxofonos. Addig is maradjunk annál a tömör és találó megfogalmazásnál, amit Patrick Haond, az EuroClub de Jazz kritikusa adott az olasz muzsikusról: „Jeune, belle, italienne, jouant divinement bien du saxophone, on peut vraiment dire que Carla Marciano est née sous une belle étoile!”

(Carla Marciano: Trane’s Groove; Carla Marciano (alt- és szopraninoszaxofon); Alessandro La Corte (zongora); Aldo Vigorito (bőgő); Dario Deidda (bőgő); Donato Cimaglia (dob); DDQ, 2002)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Vizuál

Tíz új európai filmet kínál az ArteKino Filmfesztivál az interneten

December 31-ig tart az ArteKino Filmfesztivál, amely tíz új európai filmhez biztosít ingyenes, online hozzáférést. A filmbarátok kényeztetésére minden filmet magyar felirattal láttak el, sőt rendezői nyilatkozatot, szinopszist és filmajánlót is mellékeltek hozzájuk. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.
Klasszikus zongora

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.