Klasszikus

A hét jazzlemeze – Charlotte Hug: Neuland

2005.06.20. 00:00
Ajánlom
Látszólag semmi sem indokolja az albumról szóló recenziót épp jazzrovatunkban: mi keresnivalója lehet egy három részből álló kortárs mélyhegedű-improvizációnak (a Neuland alcíme Eine Soloimprovisation in drei Teilen von Charlotte Hug) a jazzlemezek között? Nincs itt se swing, se bop, se groove, semmi „igazi” jazz. Hogy mégis hírt adunk róla, annak egyrészt az az oka, hogy Charlotte Hug lemezeit – jobb ötlet híján és alighanem vad címkézési vágytól hajtva – a „jazz file” alá szokták sorolni, amit – szintén jobb ötlet híján – tudomásul kell vennünk, másrészt viszont jól példázza a lemez a mai jazz experimentális pólusa és a kortárs zene közötti kontúrok feloldásának folyamatát. A Neuland-on hallható improvizatív zene ilyen értelemben sfumato.

De itt a műfajoknak vagy a köztük levő átmenetek jellegének még sincs különösebb jelentősége. A Neuland – érzésem szerint – leginkább egyszemélyes performance zenei eszközökkel, háromtételes hangperformance preparált mélyhegedűre és élő, illetve rögzített elektronikára. Legfontosabb preparációs eljárását „wetbowing”-nak nevezte el a művész, ugyanis a vonó szálait benedvesítve kísérletezett újfajta hangokkal és hanghatásokkal. Máskor pedig olyan vonóval játszott, amellyel minden húrt egyszerre megszólaltathat, szinte azt az érzetet keltve, mintha nem is egyetlen mélyhegedű lenne jelen az előadáson. A performance ugyan mindenekelőtt a képzőművészet és a művészettörténet-írás fogalomrendszerében nyert jelentőséget az utóbbi négy évtizedben mint a happeningek és egyes Fluxus-megnyilatkozások folytatása, helyesebb azonban, ha a jelenség akcióművészeti karakterét hangsúlyozzuk elsősorban, hiszen esetenként az előadó(k) zenei, mozgásművészeti vagy irodalmi akcióiról beszélhetünk. Szemben a happeningek és az azokkal rokon akciók véletlenszerűségével itt megkomponáltabb a gesztussor még akkor is, ha a performer, jelen esetben Charlotte Hug logikailag szinte követhetetlen zajokból, hangeffektusokból, csendekből és neszezésekből – improvizatívan – építi fel vízióit. A hangvíziók attól válnak értelmezhetővé, hogy a hátsó borítón elolvashatjuk a három tétel címét, illetve a második tétel vagy szvit (House Of Detention) tíz, leggyakrabban egy szóból, főleg főnevekből álló közcímét, például Wet, Quarry, Wood, Rotation és Signs. Azzal, hogy a közcímek önmagukban is különböző érzékeinkre hatnak, s a tételcím (Börtön) alatt újabb jelentésekkel gazdagodnak, a művész zenei látomását az összművészet (Gesamtkunstwerk) romantikus gyakorlata irányába mozdítja el. S a szerzemények bizonyos fokig tudatos megtervezésének előfeltevését erősíti a lemezhez mellékelt füzet életrajzi magyarázata is. Eszerint Hug londoni tartózkodása idején eljutott a House of Detention néven ismert egykori földalatti börtönkazamatába is, ahol, a labirintusszerű járatokban bolyongva vagy a kínzókamrákban időzve megszületett, legalábbis körvonalakban a lemezt nyitó Delirium és a központi jelentőségű Börtön. Más helyen arról beszél a magyarázó füzet szerzője, Nadine Olonetzky, hogy Hug hol egy gleccser vájta barlangban, hol pedig egy hangszigetelt, szado-mazochista kegyetlenkedésekre használt kínzóteremben kísérletezett művészetével. Ez alapján akár az is felvethető, hogy a Neuland a bécsi akcionizmus szelídebb, korai korszakának imitált tortúráihoz, vérengzéseihez, csonkításaihoz hasonló, illetve hajmeresztő, „unglaubliche schwenerein” jelenségeket idéz fel nedves húrjain és elektromos berendezésein.

Természetesen sem a preparált hangok sorában, sem a kínzások és disznóságok felidézésében nincs semmi öncélúság. Inkább az a törekvés kap itt szót, ami több „klasszikus” performance-nak is alapértelmet adott: hogy a művészet minél hívebben kell, hogy ábrázolja a valóságot, egészen odáig, hogy magába is olvassza azt. Erre a szélsőségre persze többnyire csak képzőművészek jutottak el (Gilbert és George az élő szobrokkal vagy a bécsi akcionisták a valóságos brutalitással), a zene egyszerűen alkalmatlan erre. Charlotte Hug börtönvíziója éppen ezért megmarad a hagyományosabb artisztikum világában, olyannyira, hogy Olonetzky egyenesen azt javallja, fogjuk fel e börtönművet metaforikusan: a House of Detention egyrészt az a hely, ahová bezárják a művészt, másrészt azonban a művészi teremtés kiváltója is, egyfajta menedékhely. Magam kételkedek benne, hogy Charlotte Hug, akinek jelen munkáját valaki Penderecki Capriccio hegedűre és zenekarra című művéhez hasonlította, ennyire átesztétizálná a műveket inspiráló színtereket. Inkább abban hiszek, hogy a muzsikusnak azon kijelentéséből kellene kiindulni, miszerint ő képzelt tereket próbál létrehozni. („Es geht mir darum, imaginäre Räume zu schaffen.”). Ilyen értelemben konklúziója a lemeznek a No Land című darab, amely, úgy vélem, szorosan kapcsolódik Hug néhány finom vonással, keletiesen megrajzolt, illetve Tandori Dezső grafikáihoz hasonlóan minimalista „hangikon”-jaihoz. Ezek közül hármat találhatunk a lemez kísérőfüzetében.

(Charlotte Hug: Neuland; Charlotte Hug (mélyhegedű); Emanem, 2001-2002)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.