Klasszikus

A hét jazzlemeze – Jukka Tolonen: Cool Train – Tolonen Plays Coltrane!

2005.03.07. 00:00
Ajánlom
Jukka Tolonen a ’60-as évek vége óta van a pályán, s legalább negyven lemezen játszott főszerepet. Túlzás nélkül állítható, hogy a legeredetibb és leginvenciózusabb fusion-gitárosok egyike, aki nagyrészt nem hozott anyagból, hanem saját ötletek alapján dolgozik. Az 1952-ben Helsinkiben született művész hét évesen kezdett zongorázni, tizenegy évesen váltott a gitárra, s két évvel később már rockzenekart alapított.

Első szólólemeze, az 1971-ben kiadott Tolonen! óriási siker volt hazájában, Finnországban: az év legjobb albumává választották. Négy évvel később Tolonen megkapta a Finn Jazzszövetség Yrjö-díját, ami a legnagyobb szakmai elismerésnek számított az északi országban. Kontinensünk máig talán legnagyobb tekintélynek örvendő jazz-szakkönyve, Joachim E. Berendt először 1953-ban megjelent, majd állandóan bővített Das grosse Jazzbuchja Janne Schaffer, Jan Akkermann, Allan Holdsworth, Terje Rypdal és Volker Kriegel mellett emlegeti Tolonent mint Európa egyik meghatározó, jazz-rock idiómában gondolkozó gitárosát. Ami érthető is, hiszen fusionalbumai, a Summer Games, a The Hook vagy a Hysterica a korszak jazz-vonzalmú fiataljainak alapélményei lettek, s Tolonennek a ’60-’70-es évtized fordulóján működő zenekarát, a négy lemezt kiadott Tasavallan Presidenttit álló ováció fogadta Svédországban és Angliában is: a „Pressa” volt az első finn jazzegyüttes, amely bebocsátást nyert a londoni Ronnie Scott’s és Marquee klubba vagy a liverpooli The Cavernbe. 1978-ban olyan sikere volt a montreux-i jazzfesztiválon, hogy hangversenyét lemezen is rögzítették Montreux Boogie Live címmel. A ’90-es évtizedet gyakorlatilag Svédországban töltötte, majd 2000-ben tagja lett a The Magic Combo néven ismert indiai-finn zenekarnak.

Ennyi a tömör életrajz. Ami azonban különösen felkelti Jukka Tolonen híveinek figyelmét, az az, hogy a leginkább saját szerzeményeit játszó muzsikus legfrissebb projektjét mindenestül John Coltrane zenéjének szentelte. Ez egyszerre természetes és meglepő. Természetes, mert Tolonen generációjának feledhetetlen élménye lett John Coltrane zenéje, s azt is biztosra vehetjük, hogy e generáció még sokkal többet értett meg a szaxofonos kivételes művészetének szakralitásából, mint az ezt a súlyos zenét távolabbról, többszörös szűrőn keresztül szemlélő későbbi korosztályok. Mégis meglepi a hallgatót a finn gitáros választása, hiszen Coltrane mint komponista nem tartozik a legfeldolgozottabb, az utódok által leggyakrabban újragondolt, illetve dokumentált muzsikusok közé. Ebben a vonatkozásban Duke Ellington vagy Thelonious Monk, sőt Wayne Shorter lényegesen népszerűbb, ami természetesen azzal magyarázható elsősorban, hogy kompozícióik megközelíthetőbbek, megmunkálhatóbbak.

A Coltrane zenéjét feldolgozók legtöbbje – recenzált muzsikusunk lemeze is ebbe a kategóriába tartozik – a szaxofonos „standard”-jeit veszi elő újra, hiszen ezek a kései Coltrane nehéz zenéinél befogadhatóbb anyagok. 1987-ben, a szaxofonos halálának 20. évfordulójára összeállt alkalmi társulás, az A Tribute To John Coltrane Blues For Coltrane című lemeze ugyanezt a megoldást választotta: többek között a Naimát és a Lazy Birdöt tűzte műsorára, akárcsak most Jukka Tolonen. Vagy vegyük az Arkadia lemezkiadó Coltrane–emléklemezét, amelyen különböző mai előadók játszanak Coltrane–szerzeményeket – épp tíz évvel a Blues For Coltrane után: a Billy Taylor Trio a Naimát és a Moment’s Noticet dolgozza fel, a Claudio Roditi és Bob Mintzer vezette Nova Bossa Nova nevű zenekar szintén a Moment’s Noticet, a Ted Rosenthal Trio pedig a Giant Stepst: megannyi olyan számot, amely Tolonen albumán is felcsendül. (Szimptomatikus, hogy Czirják Csaba a finn lemeznél fél évvel korábban készült Work In Progress albumán a két elhangzó Coltrane–darab közül az egyik megintcsak a Giant Steps.)

Mindez persze nem kritikai megjegyzés Jukka Tolonen vagy a többi muzsikus művészetével kapcsolatban. A finn gitáros – híven régi önmagához – fölényesen biztos technikai alapokon nyugvó és stilárisan rendkívül sokszínű gitárjátékkal kápráztatja el hallgatóit. Az egykori rockos reflexek hallhatók a Giant Stepsben és jó néhány más feldolgozott melódiában, máshol azonban hibátlanul swingel, s megint máshol elsőrangú postbop gitárosnak mutatkozik. S azt se hagyjuk említetlenül, hogy bármilyen stílusban is próbálja megragadni a coltrane-i szellemet, kiváló kíséretet biztosít számára a technikailag és stilárisan egyaránt képzett fiatal finn ritmusszekció, melyben Teemu Keränen bőgős és Jaska Lukkarinen dobos hallhatóan a rockzenei sémákban is igen járatos.

(Jukka Tolonen: Cool Train – Tolonen Plays Coltrane!; Jukka Tolonen (gitár); Joonas Haavisto (zongora, elektromos zongora); Teemu Keränen (bőgő); Jaska Lukkarinen (dob); Akbazar, 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.