Klasszikus

A hét jazzlemeze – Mongezi Feza: Free Jam

2005.03.29. 00:00
Ajánlom
A rovat eddigi gyakorlatától eltérően ezen a héten nem az utóbbi egy-két év jazzterméséből szemelgettem, hanem egy nemzetközi zenekar 1972 végén elhangzott, s ma már történelminek számító élő felvételének kiadására szeretném felhívni a figyelmet. Az akkoriban még free zenét, illetve világzenét/etnojazzt játszó Bernt Rosengren quartettje egy afrikai és egy török vendégművésszel állt „színpadra” az egykori ASEA gyár területén, Stockholmban, ahol eredetileg Olle Bonnier festő- és iparművész rendezte be a műtermét. A harmincöt éves svéd szaxofonos ezekben az időkben a műtermet használta próbateremnek.

A demokratikus szemléletű és a nemzetközi kulturális kezdeményezések előtt nyitott Svédország már a ’60-as években kedvelt találkozóhelye volt a free és etnojazz művelőinek. Ornette Coleman a stockholmi Golden Circle klubban vette fel egyik legismertebb lemezét, de már korábban (1962) eljutott ide a John Coltrane Quartet is, ők a stockholmi Konserthusetben adtak hangversenyt, amelyet két koppenhágai live felvétellel kiegészítve a Jazz Door adott ki – sok-sok évvel Coltrane halála után (Visit To Scandinavia). Don Cherry még több szállal kötődött Svédországhoz, hiszen innen választott feleséget magának, s rendszeresen fellépett helyi muzsikusokkal. Ennek alighanem legszebb példája a Mongezi Feza-session után négy-öt hónappal felvett Eternal Now volt, ahol a ’60-as évekből hozott free hagyományok repetitív kortárs zenével és rituális etnosoundokkal váltakozva jelentek meg. Cherry Sonet-albumán is felbukkant egy számban Bernt Rosengren, aki – híven a trombitás koncepciójához – tárogatón játszott. Okay Temiz pedig, a Rosengren-Quartet török vendége már évekkel korábban dolgozott együtt Cherryvel (munkakapcsolatuk a trombitás haláláig megmaradt), például az ankarai amerikai nagykövetségen felvett koncerten.

Aki a Cherry-lemez, a korban divatos színpompás-pszichedelikus borítója által is érzékeltetett stiláris gazdagságát keresi a Mongezi Feza-sessionökön, csalódni fog. A Free Jam bizony sem az Eternal Now-t nem előlegezi meg, de a dél-afrikai trombitás korábbi, főleg angliai lemezeit sem idézi. S ahogy Feza maga mögött hagyja a Brotherhood of Breath zenekarral kialakított afro/bop hangzást, úgy a svédek között feltűnő Torbjörn Hultcrantz se képviseli Albert Ayler zenéjét, akivel pedig tíz évvel korábban együtt muzsikált. Az afrikai trombitás (1945-1975) ezúttal igazi jammelést mutat be a svéd zenekar élén: már a felvételek címei (Theme Of The Day I; Group Notes I stb.) is mutatják, hogy Fezáék nem a hagyományos értelemben vett kompozíciókat, hanem csak vázlatosan megbeszélt témák variációit játsszák. Okay Temiz offbeates ütőhangszer-kezelése se mozdít el semmit a „világzene” irányába; az igen változó hosszúságú darabokban a freebop, illetve a Coltrane-zenekartól ismert, s elsősorban az Ascensionön hallható kollektív improvizálás az uralkodó. A rögzített zenedarabok általában a semmiből úsznak elő, és nemegyszer váratlanul hallgatnak el, nincs hagyományos felépítésük. Arra se nagyon ügyelnek a muzsikusok, hogy a két tenoros játéka világosan elkülöníthető legyen: mindössze két mikrofonnal készült a felvétel, mely elsősorban a fúvósokat és az ütősöket emeli ki; amikor a leghosszabb felvételen, a közel negyven perces Theme Of The Day I-on Rosengren zongorához ül vagy amikor Koverhult fuvolára vált, alig érzékelhető. A cinek elnyomják Hultcrantz bőgőhangját is, ami szintén nagy akusztikai és esztétikai veszteség. Viszont Mongezi Feza kromatikus futamai, illetve a szaxofonosok alkalmanként a korai Pharoah Sanderst idéző visításai jó minőségben hallhatók (Group Notes III). Mongezi Feza jamje persze korántsem veendő olyan komolyan, mint Coltrane Ascension-albuma: a svéd–török–afrikai zenekar a vad kollektív impovizációból kijutva néha tánczenélni kezd, hiszen kétórányi örömzenéről van szó, amiben a tréfa is helyet kaphat.

Az 1972 novemberében és decemberében a stockholmi gyárban összeverődött muzsikusok egy része már nincs közöttünk, mások megöregedtek, és mainstream zenét vagy world musicot játszanak. A svéd Ayler Records által kiadott dupla CD tehát jelentős történeti értékkel bír. Nyilván nem téved a kissé fanyalgó kritikus, amikor a megszerkesztetlen darabokra és az egyenetlen hangminőségre hivatkozva csak történeti értéke miatt érdekes zenei élménynek nevezi a Free Jamet. Azoknak viszont, akiknek a korszak free jamjei voltak meghatározó jazzélményei, a svéd lemez sokkal több lesz majd puszta történeti érdekességnél.

(Mongezi Feza: Free Jam; Mongezi Feza (trombita); Bernt Rosengren (altszaxofon, tenorszaxofon, fuvola, zongora); Tommy Koverhult (tenorszaxofon, fuvola, euphonium); Torbjörn Hultcrantz (bőgő); Leif Wennerström (dob); Okay Temiz (ütőhangszerek); Ayler Records, 2004/1972)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.