Klasszikus

A hét jazzlemeze – Mongezi Feza: Free Jam

2005.03.29. 00:00
Ajánlom
A rovat eddigi gyakorlatától eltérően ezen a héten nem az utóbbi egy-két év jazzterméséből szemelgettem, hanem egy nemzetközi zenekar 1972 végén elhangzott, s ma már történelminek számító élő felvételének kiadására szeretném felhívni a figyelmet. Az akkoriban még free zenét, illetve világzenét/etnojazzt játszó Bernt Rosengren quartettje egy afrikai és egy török vendégművésszel állt „színpadra” az egykori ASEA gyár területén, Stockholmban, ahol eredetileg Olle Bonnier festő- és iparművész rendezte be a műtermét. A harmincöt éves svéd szaxofonos ezekben az időkben a műtermet használta próbateremnek.

A demokratikus szemléletű és a nemzetközi kulturális kezdeményezések előtt nyitott Svédország már a ’60-as években kedvelt találkozóhelye volt a free és etnojazz művelőinek. Ornette Coleman a stockholmi Golden Circle klubban vette fel egyik legismertebb lemezét, de már korábban (1962) eljutott ide a John Coltrane Quartet is, ők a stockholmi Konserthusetben adtak hangversenyt, amelyet két koppenhágai live felvétellel kiegészítve a Jazz Door adott ki – sok-sok évvel Coltrane halála után (Visit To Scandinavia). Don Cherry még több szállal kötődött Svédországhoz, hiszen innen választott feleséget magának, s rendszeresen fellépett helyi muzsikusokkal. Ennek alighanem legszebb példája a Mongezi Feza-session után négy-öt hónappal felvett Eternal Now volt, ahol a ’60-as évekből hozott free hagyományok repetitív kortárs zenével és rituális etnosoundokkal váltakozva jelentek meg. Cherry Sonet-albumán is felbukkant egy számban Bernt Rosengren, aki – híven a trombitás koncepciójához – tárogatón játszott. Okay Temiz pedig, a Rosengren-Quartet török vendége már évekkel korábban dolgozott együtt Cherryvel (munkakapcsolatuk a trombitás haláláig megmaradt), például az ankarai amerikai nagykövetségen felvett koncerten.

Aki a Cherry-lemez, a korban divatos színpompás-pszichedelikus borítója által is érzékeltetett stiláris gazdagságát keresi a Mongezi Feza-sessionökön, csalódni fog. A Free Jam bizony sem az Eternal Now-t nem előlegezi meg, de a dél-afrikai trombitás korábbi, főleg angliai lemezeit sem idézi. S ahogy Feza maga mögött hagyja a Brotherhood of Breath zenekarral kialakított afro/bop hangzást, úgy a svédek között feltűnő Torbjörn Hultcrantz se képviseli Albert Ayler zenéjét, akivel pedig tíz évvel korábban együtt muzsikált. Az afrikai trombitás (1945-1975) ezúttal igazi jammelést mutat be a svéd zenekar élén: már a felvételek címei (Theme Of The Day I; Group Notes I stb.) is mutatják, hogy Fezáék nem a hagyományos értelemben vett kompozíciókat, hanem csak vázlatosan megbeszélt témák variációit játsszák. Okay Temiz offbeates ütőhangszer-kezelése se mozdít el semmit a „világzene” irányába; az igen változó hosszúságú darabokban a freebop, illetve a Coltrane-zenekartól ismert, s elsősorban az Ascensionön hallható kollektív improvizálás az uralkodó. A rögzített zenedarabok általában a semmiből úsznak elő, és nemegyszer váratlanul hallgatnak el, nincs hagyományos felépítésük. Arra se nagyon ügyelnek a muzsikusok, hogy a két tenoros játéka világosan elkülöníthető legyen: mindössze két mikrofonnal készült a felvétel, mely elsősorban a fúvósokat és az ütősöket emeli ki; amikor a leghosszabb felvételen, a közel negyven perces Theme Of The Day I-on Rosengren zongorához ül vagy amikor Koverhult fuvolára vált, alig érzékelhető. A cinek elnyomják Hultcrantz bőgőhangját is, ami szintén nagy akusztikai és esztétikai veszteség. Viszont Mongezi Feza kromatikus futamai, illetve a szaxofonosok alkalmanként a korai Pharoah Sanderst idéző visításai jó minőségben hallhatók (Group Notes III). Mongezi Feza jamje persze korántsem veendő olyan komolyan, mint Coltrane Ascension-albuma: a svéd–török–afrikai zenekar a vad kollektív impovizációból kijutva néha tánczenélni kezd, hiszen kétórányi örömzenéről van szó, amiben a tréfa is helyet kaphat.

Az 1972 novemberében és decemberében a stockholmi gyárban összeverődött muzsikusok egy része már nincs közöttünk, mások megöregedtek, és mainstream zenét vagy world musicot játszanak. A svéd Ayler Records által kiadott dupla CD tehát jelentős történeti értékkel bír. Nyilván nem téved a kissé fanyalgó kritikus, amikor a megszerkesztetlen darabokra és az egyenetlen hangminőségre hivatkozva csak történeti értéke miatt érdekes zenei élménynek nevezi a Free Jamet. Azoknak viszont, akiknek a korszak free jamjei voltak meghatározó jazzélményei, a svéd lemez sokkal több lesz majd puszta történeti érdekességnél.

(Mongezi Feza: Free Jam; Mongezi Feza (trombita); Bernt Rosengren (altszaxofon, tenorszaxofon, fuvola, zongora); Tommy Koverhult (tenorszaxofon, fuvola, euphonium); Torbjörn Hultcrantz (bőgő); Leif Wennerström (dob); Okay Temiz (ütőhangszerek); Ayler Records, 2004/1972)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Vizuál

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.