Klasszikus

A hét jazzlemeze – Pablo Ablanedo Octet: Alegría

2005.01.28. 00:00
Ajánlom
Téved, aki azt hiszi, hogy Barcelonát csak a Szent Katalin-templom, a Sagrada Familia vagy a Colonia Güell, illetve a város utánozhatatlan hangulata miatt érdemes felkeresni. Nem, a jazzrajongó azt is tudja, hogy a spanyol városban található az egyik legjobb kortárs jazzlemez-kiadó, a Fresh Sound, amely New Talent sorozatában hosszú évek óta ad ki izgalmasabbnál izgalmasabb lemezeket fiatal művészektől.

A kiadó mindenese, Jordi Pujol elsősorban a formabontó új kezdeményezésekre vevő: nem annyira az érdekli, hogy a világ zenei iskoláiból frissen kikerült művészek hogyan tudnak mainstream jazzt játszani, sokkal inkább az, milyen egyedi zenei elképzeléseket tudnak megvalósítani különböző formációkban.

Nos, az 1996-ban a bostoni Berklee School of Music-on jazz-zeneszerzésből diplomázott, s azóta a John Dankworth Award In Jazz Composition című megtisztelő díjat is a magáénak tudható, a távoli Buenos Airesben született Pablo Ablanedo a szokásos módon, baráti unszolásra küldte el demóanyagát a barcelonai kiadóhoz, melynek zenei ízlése rokonszenves volt a számára. Azóta több lemeze is napvilágot látott Gaudí városában, legutóbb Alegría című, több évig érlelt gyűjteménye, melyet hasonlóan előző, From Down There (2001) című munkájához, gondosan válogatott társakból álló oktettjével hozott létre. A jelenleg Amerikában élő zongorista-komponistáról azt írják méltatói, hogy egyes latin-amerikai, illetve brazil mesterek mellett Bill Evans és Stravinsky hatott rá elsősorban. Ez nyilván így van (előbbiről két cikket is publikált az El Musiquero zenei magazinban), sőt, aki a 2001-es lemezt nyitott füllel hallgatja, még klezmer-elemeket is felfedezhet az egyes számokban. Ablanedo tehát nyitott a legkülönbözőbb zenei hatásokra, az Alegría zenei felfogásában, s talán különösen a címadó kompozícióban én például nem is annyira az említett hatásokat, hanem inkább Rzewski- és Reich-indításokat vélek hallani. Ezek azonban csak nagyon távoli visszhangok egy szuverén művészi univerzummal rendelkező komponista műveiben, amelyek egytől-egyig saját értékei miatt érdemesek figyelmünkre.

Ablanedo a szó több értelmében is pozitív karakter. Egyrészt zenéjének minden taktusa (a lemez tíz felvétele közül kilencet ő komponált, egyben pedig társszerző volt Ernesto Klar mellett) életörömöt sugároz magából (ld. az album címét), másrészt, mint azt a művész egy 2002-es interjúban elmondta: boldog embernek tartja magát, mert azzal foglalkozik egész nap, amit szeret – komponál, muzsikál és zenét tanít –, s amúgy is hajlama van rá, hogy átérezze a lét örömét, illetve, hogy megszerezze magának a boldog élethez szükséges eszközöket. Alighanem ez a pozitív gondolkodás az, amitől téma, kidolgozás és arrangement olyan tökéletes egységbe ötvöződik az Una Más című, Taylor Haskins nagyszerű trombitaszólója miatt is emlékezetes szerzeményben vagy a már említett Alegríában. Ablanedo komplex, ugyanakkor sosem komplikált kompozícióiban máshol is érezhető ez a harmóniaigény, például a La Procesiónban, mely egy kortárs zeneszerző lassú táncdala, s egy elégikus művészfilm betétdarabja is lehetne. Az argentin szerző nem úgy kötődik zenei gyökereihez, hogy minduntalan tangómotívumokat rejt el kompozíciói egyébként is átlátható struktúráiba, hanem úgy, hogy minden szerzeményében fellelhető valamiféle drámaiság, nosztalgia és szenvedély – az argentin muzsikák fő jellegzetességei. S az is tagadhatatlan, hogy olyan szerzeményekben, mint a Coral vagy a lemez legproblematikusabb, experimentális El Grito Sagrado című felvétele, némi álomszerűség is vegyül az említett hagyományos argentin értékek közé. Ablanedo nyíltan kiáll az álmodozás fontossága mellett, s amikor egyszer megkérdezték, milyen tanácsot adna a mai pályakezdőknek, azt felelte: minden körülmények között ragaszkodjanak álmaikhoz.

A napjainkban is elképzelhetetlenül gazdag jazzkínálatot figyelembe véve vakmerő vállalkozás „leg”-ekről beszélni, de annyit azért óvatosan megfogalmazhatunk, hogy Pablo Ablanedo oktettje ma az egyik legérdekesebb little big band a piacon. Arrangement-jaiban fontos szerephez juttatja a fúvósszekciót és a hegedűt, amely a maga sokoldalúságával és rugalmasságával, valamint más hangszerekből hiányzó bizonyos technikai adottságaival egyrészt tökéletes ellenpontja a trombitának és a fafúvóknak, másrészt önmagában is egyedi színt jelent az oktettszerzemények hangpalettáján. Ablanedo először szextettre komponált, csak később talált rá az oktettformációra, mint a zenei elképzelései számára ideális létszámú zenekarra. Tudatos művész, aki a nagy pedagógus zenekarvezetők csalhatatlan érzékével választja ki a tökéletes zenészpartnereket álmai megvalósításához.

(Pablo Ablanedo: Alegría; Pablo Ablanedo (zongora, ének) with Jenny Scheinman (hegedű), Taylor Haskins (trombita,szárnykürt), Anat Cohen (klarinét), Chris Cheek (tenorszax, szopránszax), Jerome Sabbagh (tenorszax, szopránszax), Ben Monder (el. gitár), Fernando Huergo (bőgő), Franco Pinna (dob, bombo legüero), Julio Santillan (gitár), Ernesto Klar (elektronika); Fresh Sound New Talent, 2003)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.