Klasszikus

A hét jazzlemeze – Pharoah Sanders: With A Heartbeat

2005.07.13. 00:00
Ajánlom
Jean Chevalier és Alain Gheerbrant először 1969-ben megjelent jelképszótárában (Dictionnaire des symboles) azt olvassuk, hogy a szívet a világ szinte minden vallási rendszerében középpontnak fogták fel. Míg – viszonylag kései jelenségként – a nyugati kultúrákban az érzelmekkel hozták kapcsolatba, a hagyományos-archaikus civilizációk az intellektus és az intuíció helyét látták benne. Indiában Brahmapurának – Brahmā lakhelyének is nevezték, az iszlámban pedig „Isten trónusaként” emlegették.

A szív ritmikus mozgását, a szívdobbanásokat gyakran hasonlították az univerzum mozgástörvényeihez. Aligha kétségbe vonható, hogy a metafizikai kérdések iránt fogékony tenorszaxofonos is a kozmikus lüktetés ősi tana köré szervezte legutóbbi lemezének szerzeményeit.

A cím valóban spirituális zenét ígér, olyan mélységeket, ahová a Karma és a Love In Us All szerzője, John Coltrane kései együttesének tagja leásott Spirits című legutóbbi albumán (Meta, 2000), amelyet két ütős, Hamid Drake és Adam Rudolph társaságában rögzített. A borító alján feltűntetett előadói névsor azonban mást sejtet: azt, hogy Pharoah Sanders a With A Heartbeat-en a ’90-es évek második felében gyakorolt funkos, groove-os, alkalmasint new age elemeket is kamatoztató zenéjét folytatja majd, azt a napjainkra igen jellemző keverékműfajt, amelyben 1996-os és 1998-as lemezének producere, Bill Laswell basszista oly otthonosan mozog. A Message From Home-ot és a Save Our Childrent hallgatva kicsit hasonló érzésünk támadt, mint amikor a Marcus Miller meghatározta Miles Davis-lemezeket tettük fel a lemezjátszóra jó tíz évvel korábban: a főszereplő mindkét esetben a régi katartikus élményekkel ajándékozott meg, ha csak az ő játékukat figyeltük. A kíséret azonban már távolról sem volt a régi; megnőtt a különbség az irányító és csapata művészi teljesítménye között.

Sajnos nincs ez másképp a With A Heartbeat-en sem: az ismét csak tenorszaxofonon játszó (a szopránszaxofonozást abbahagyta, mert elégedetlen volt a saját soundjával), legfeljebb fuvolázó Sanders toronymagasan emelkedik ki az egyhangú kíséretből a tizenhét perces Across Time-ban. A tabla és az elektromos szitár némi fakó világzenei színt kölcsönöz a Morning Tala című számnak. Az Alankara tulajdonképpen címadó darab, hiszen a szívdobbanásokat jelenti. Ez Trilok Gurtu száma a lemezen: hosszasan és egyhangúan szólózik, az unalomig alkalmazva a konnakal-eljárást (az ütőhangszert a szöveg nélküli ének helyettesíti, általában tablával vagy más ütőhangszerrel felváltva alkalmazzák). A számok hosszadalmas kibontása és a „kozmikus” elektronikus effektusok dominanciája (Gamaka) a zene stílusát az ambient produkciókéhoz, illetve a ’70-es évek Pink Floydjáéhoz (szívdobogás) közelíti: ehhez szellemileg Pharoah Sandersnek már nincs semmi köze. Ahogy egyre tovább hallgatjuk a lemezt, mindinkább az az érzésünk, hogy itt voltaképpen egy Bill Laswell-album készült Sanders közreműködésével, s csak a nagy névnek kijáró tiszteletből írták a lemez borítójára a szaxofonos nevét mint zenekarvezetőét. Szomorú tapasztalat.

Pharoah Sanders pályájának egyik jellegzetessége, hogy korához képest igen kevés felvétele van. Mint egy interjújából megtudjuk, van kiadó, mely azért nem igényli a zenéjét, mert Sanders állítólag nem szereti a fehéreket. De nem csak kiadói tartózkodásról van szó: a szaxofonos maga is nagyon nehezen talál magának megfelelő muzsikusokat. A kritikus úgy látja, Pharoah Sanders egy kissé megfáradt, idős(ödő) ember, akinek nincs már kedve a sok szervezéshez, nincs energiája utánajárni megfelelő munkatársaknak, és elege van a szervezésből. Ízlése ellen való kiadóknak könyörögni egy újabb felvételi lehetőségért. Amellett nem is a szavak embere, Coltrane-nel se folytattak annak idején mély beszélgetéseket, a zenéről szinte soha nem esett szó közöttük, ültek egymás mellett, és hallgattak – a kreatív kapcsolat akkor támadt, amikor játszani kezdtek.

Merre tovább? Ezt a kérdést már sokszor sokan feltették maguknak, amikor úgy érezték, Sanders csapdába jutott pályája egy adott pontján. A tanácstalanság bizony most is indokolt. Volt eset (Spirits), amikor – egy váratlan fordulattal – visszatért a szaxofonos azokhoz az értékekhez, amelyek fiatalkori lemezeit jellemezték. Máskor inkább a popularitás csábításának engedett, vagy legalábbis olyanoknak, akik a zenéjét valamiképpen popularizálták. A With A Heartbeat a ’90-es évek említett lemezeinél is lényegesen hígabb képződmény, remélhetően egy utat lezáró teljesítmény. Kívánjuk, hogy az egyik legnagyobb élő avantgarde jazzmuzsikus találja meg végre a hozzá illő embereket és az érdeklődő kiadót, hogy megalkothassa a Tauhid, a Thembi, a Karma és a Black Unity öregkori megfelelőit. Művészi erejéből még bőven futná új mestermunkákra.

(Pharoah Sanders: With A Heartbeat; Pharoah Sanders (tenorszaxofon, fuvolák); Trilok Gurtu (tabla, ének); Graham Haynes (kornett, elektronika); Nicky Skopelitis (gitár, elektromos szitár); Jeff Bova (billentyűs hangszerek); Dr Jean-Louis Zink (szívdobbanások); Bill Laswell (bőgő, fuvola, billentyűs hangszerek); Evolver, 2003)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.