Klasszikus

A hét jazzlemeze – Ruth Naomi Floyd: Fan Into Flame

2005.06.13. 00:00
Ajánlom
Ruth Naomi Floyd olyan énekesnő, aki bátran vállalja stílusa konzervativizmusát: eddigi négy lemezén sosem használt modern jazzéneklési eljárásokat, sosem scattelt, s mindezt tudatosan kerülte, ugyanis azt szerette volna, ha zenéjének lírai tartalmára figyelnének hallgatói. Legutóbbi CD-jén (Fan Into Flame) tizennégy szám hallható olyan szerzőktől, mint Duke Ellington és Monty Alexander, Kurt Weill és Mahalia Jackson, illetve saját szerzemények és a zenekar tagjainak kompozíciói.

Ami összeköti a sokféle hangulatú dalt és előadást: az énekesnő mély vallásossága. Ms. Floyd bibliás jazzt művel – a lemezhez mellékelt füzetben minden dal szövege mellett egy vagy több szentírási idézet áll, mégis, amikor a Cadence magazin munkatársa arról kérdezte, jazz- vagy gospelénekesnek tartja-e magát, a művésznő határozottan a jazzénekes kategória mellett voksolt.

Már a CD címe is Pál apostolnak Timótheushoz írt második levelét idézi: „Minekokáért emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten kegyelmi ajándékát, a mely benned van az én kezeimnek rád tétele által.” Első pillantásra fajsúlytalan, sőt, akár fantáziátlan megoldásnak tűnhet az ősforrást jelentő Bibliához fordulni inspirációért. A szentkönyv bármely lapjából áradó bölcsesség hordozza a lemez szellemi üzenetét, az előadónak csak meg kell találni a témához illő formát. Egyes esetekben bizonyára így vagy hasonlóképpen szerveződik egy album tematikája, Ruth Naomi Floyd művészetével kapcsolatban azonban teljesen értelmetlen volna „dekoratív” vallásosságról beszélni. Biztosan tudna, de semmiképpen sem akarna más tematikájú lemezzel előállni. Szerinte egyedül az újtestamentumi gondolatvilág fejezi ki hitelesen és pontosan, amit mondani akar a közönségnek: a mennyország hatalmas, de a szabadságot és az emberi jogokat most és itt kell megszereznünk. Az énekesnő szabadságfilozófiája pedig elválaszthatatlan a vallásos hittől. Nem véletlen, hogy számára Marion Anderson testesíti meg a tökéletes énekesnőt, s az instrumentális jazzben a legspirituálisabb előadókat: John Coltrane-t és Pharoah Sanderst emlegeti nagy tisztelettel. Mindez azt is jelenti, hogy a vallási üzenetet határozott politikai-társadalmi mondandó egészíti ki nála. S amit a zenében nem tud tökéletes formában kifejezni, azt fényképein örökíti meg. De itt sem áll meg; társadalmi aktivistaként HIV-fertőzöttekkel foglalkozik.

Ellentétben a Bibliát halott nyersanyagnak használó antispirituális művészekkel Ms. Floyd megszenvedi a maga vallásos zenéjét, illetve a jazzt mint életformát. Minthogy jazzt énekel, s a műfaj természetes közege az éjszakai klub, szembe kell néznie azzal, hogy az ottani közönség nagyobbik fele csak a zenére fogékony, a szövegre egyáltalán nem. Templomi előadásokkor épp fordítva tapasztalja: ott csak a dalok szövegének van sikere (az énekesnő nagyon fontosnak tartja a mindenki számára érthető deklamálást), a jazz-hangzást elutasítják.

Irtózatosan nehéz lehet e kettős szorításban élni és dolgozni, valamint más, a zenéhez nem is kapcsolódó társadalmi problémák enyhítésén fáradozni. Floyd talán nem is tudná mindezt végigcsinálni elkötelezett és szakmailag igényes segítőtársak nélkül. Lemezének zenei irányítását James Weidman zongoristára (Abbey Lincoln Enja-lemezeinek fontos szereplőjére) bízta, aki a gospeltől a swingig, sőt az avantgarde játékig mindenben otthonosan mozog. Az énekesnő súlyt helyez számaiban a robusztus tenorhang jelenlétére is, ami Gary Thomas játékában tökéletesen megvalósul. Például a Monty Alexander zenéjét egy John Donne szöveggel vegyítő Renewal-ben vagy az énekesnőt mint komponistát dicsérő Micah-ban tenoron szólózó muzsikus más számokban (What We Speak) nagyszerű fuvolistának bizonyul. Alapszereplőnek számít Matthew Parrish bőgős is, nem csak saját tehetsége jogán, hanem azért is, mert Ms. Floyd általában a bőgőhangra építi fel saját számait.

Nem szégyellem bevallani: a Fan Into Flame legjobb pillanataiban megrendítő élményt nyújt. Teljesen megértem a gospel alapú jazzről nem sokat tudó amerikai kritikust (Vox, 2002. november), aki enyhe tanácstalansága ellenére bevallotta, mélyen megindította Duke Ellington In The Beginning God-jának Floyd-féle tolmácsolása, s hasonlóan felkavaró volt számára a lemezt záró Mahalia Jackson-szerzemény, a Lord Don’t Move That Mountain előadása.

(Ruth Naomi Floyd: Fan Into Flame; Ruth Naomi Floyd (ének); James Weidman (zongora); Julian Joseph (zongora); Bryan Carrott (vibrafon); Gary Thomas (tenorszaxofon, fuvola); Bobby Zankel (altszaxofon); David DeJesus (altszaxofon); Matthew Parrish (bőgő); Reggie Washington (basszusgitár); Mark Prince (dob); Contour Records, 2002)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.