Klasszikus

A hét jazzlemeze – Ruth Naomi Floyd: Fan Into Flame

2005.06.13. 00:00
Ajánlom
Ruth Naomi Floyd olyan énekesnő, aki bátran vállalja stílusa konzervativizmusát: eddigi négy lemezén sosem használt modern jazzéneklési eljárásokat, sosem scattelt, s mindezt tudatosan kerülte, ugyanis azt szerette volna, ha zenéjének lírai tartalmára figyelnének hallgatói. Legutóbbi CD-jén (Fan Into Flame) tizennégy szám hallható olyan szerzőktől, mint Duke Ellington és Monty Alexander, Kurt Weill és Mahalia Jackson, illetve saját szerzemények és a zenekar tagjainak kompozíciói.

Ami összeköti a sokféle hangulatú dalt és előadást: az énekesnő mély vallásossága. Ms. Floyd bibliás jazzt művel – a lemezhez mellékelt füzetben minden dal szövege mellett egy vagy több szentírási idézet áll, mégis, amikor a Cadence magazin munkatársa arról kérdezte, jazz- vagy gospelénekesnek tartja-e magát, a művésznő határozottan a jazzénekes kategória mellett voksolt.

Már a CD címe is Pál apostolnak Timótheushoz írt második levelét idézi: „Minekokáért emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten kegyelmi ajándékát, a mely benned van az én kezeimnek rád tétele által.” Első pillantásra fajsúlytalan, sőt, akár fantáziátlan megoldásnak tűnhet az ősforrást jelentő Bibliához fordulni inspirációért. A szentkönyv bármely lapjából áradó bölcsesség hordozza a lemez szellemi üzenetét, az előadónak csak meg kell találni a témához illő formát. Egyes esetekben bizonyára így vagy hasonlóképpen szerveződik egy album tematikája, Ruth Naomi Floyd művészetével kapcsolatban azonban teljesen értelmetlen volna „dekoratív” vallásosságról beszélni. Biztosan tudna, de semmiképpen sem akarna más tematikájú lemezzel előállni. Szerinte egyedül az újtestamentumi gondolatvilág fejezi ki hitelesen és pontosan, amit mondani akar a közönségnek: a mennyország hatalmas, de a szabadságot és az emberi jogokat most és itt kell megszereznünk. Az énekesnő szabadságfilozófiája pedig elválaszthatatlan a vallásos hittől. Nem véletlen, hogy számára Marion Anderson testesíti meg a tökéletes énekesnőt, s az instrumentális jazzben a legspirituálisabb előadókat: John Coltrane-t és Pharoah Sanderst emlegeti nagy tisztelettel. Mindez azt is jelenti, hogy a vallási üzenetet határozott politikai-társadalmi mondandó egészíti ki nála. S amit a zenében nem tud tökéletes formában kifejezni, azt fényképein örökíti meg. De itt sem áll meg; társadalmi aktivistaként HIV-fertőzöttekkel foglalkozik.

Ellentétben a Bibliát halott nyersanyagnak használó antispirituális művészekkel Ms. Floyd megszenvedi a maga vallásos zenéjét, illetve a jazzt mint életformát. Minthogy jazzt énekel, s a műfaj természetes közege az éjszakai klub, szembe kell néznie azzal, hogy az ottani közönség nagyobbik fele csak a zenére fogékony, a szövegre egyáltalán nem. Templomi előadásokkor épp fordítva tapasztalja: ott csak a dalok szövegének van sikere (az énekesnő nagyon fontosnak tartja a mindenki számára érthető deklamálást), a jazz-hangzást elutasítják.

Irtózatosan nehéz lehet e kettős szorításban élni és dolgozni, valamint más, a zenéhez nem is kapcsolódó társadalmi problémák enyhítésén fáradozni. Floyd talán nem is tudná mindezt végigcsinálni elkötelezett és szakmailag igényes segítőtársak nélkül. Lemezének zenei irányítását James Weidman zongoristára (Abbey Lincoln Enja-lemezeinek fontos szereplőjére) bízta, aki a gospeltől a swingig, sőt az avantgarde játékig mindenben otthonosan mozog. Az énekesnő súlyt helyez számaiban a robusztus tenorhang jelenlétére is, ami Gary Thomas játékában tökéletesen megvalósul. Például a Monty Alexander zenéjét egy John Donne szöveggel vegyítő Renewal-ben vagy az énekesnőt mint komponistát dicsérő Micah-ban tenoron szólózó muzsikus más számokban (What We Speak) nagyszerű fuvolistának bizonyul. Alapszereplőnek számít Matthew Parrish bőgős is, nem csak saját tehetsége jogán, hanem azért is, mert Ms. Floyd általában a bőgőhangra építi fel saját számait.

Nem szégyellem bevallani: a Fan Into Flame legjobb pillanataiban megrendítő élményt nyújt. Teljesen megértem a gospel alapú jazzről nem sokat tudó amerikai kritikust (Vox, 2002. november), aki enyhe tanácstalansága ellenére bevallotta, mélyen megindította Duke Ellington In The Beginning God-jának Floyd-féle tolmácsolása, s hasonlóan felkavaró volt számára a lemezt záró Mahalia Jackson-szerzemény, a Lord Don’t Move That Mountain előadása.

(Ruth Naomi Floyd: Fan Into Flame; Ruth Naomi Floyd (ének); James Weidman (zongora); Julian Joseph (zongora); Bryan Carrott (vibrafon); Gary Thomas (tenorszaxofon, fuvola); Bobby Zankel (altszaxofon); David DeJesus (altszaxofon); Matthew Parrish (bőgő); Reggie Washington (basszusgitár); Mark Prince (dob); Contour Records, 2002)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Könyv

Vámos Miklós: Prűd lelkűek legyenek óvatosak ezzel a könyvvel

Az új évben is folytatódik a Fidelio.hu-n Vámos Miklós sorozata, amelyben a népszerű író megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Bakos Gyöngyi Nyolcszáz utca gyalog című első kötetét ajánlja. Gondolataira a könyv szerzője reagál.
Színház

100 éve született Foxi Maxi és Frédi magyar hangja, Csákányi László

1921. január 13-án született Csákányi László, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, aki a papi hivatást feladva vált a magyar színjátszás kiemelkedő alakjává.
Színház

Elhunyt Vass Gábor színész

Évtizedekig dolgozott színházban, a legtöbben viszont orgánumát ismerik: ő volt Sean Connery és Bruce Willis magyar hangja. Hatvannégy éves volt.
Színház

Rangos nemzetközi fesztiválon látható Székely Kriszta Nóra-rendezése

A Katona József Színház előadása a Lessingtage Digital online fesztiválon szerepel. A közvetítés – az eseményre meghívott többi produkcióhoz hasonlóan – bárki számára ingyenesen követhető lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Klasszikus zenehallgatás

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Klasszikus hír

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Klasszikus ajánló

A Goldberg-variációkkal lép színpadra a fiatal Berecz Mihály

Berecz Mihály zongoraművész ad szólóestet január 12-én az MVM Koncertek - A Zongora sorozatban. Az online követhető esten Johann Sebastian Bach Goldberg-variációk című műve hangzik el.
Klasszikus ajánló

Idén is folytatódnak a Müpa ingyenes online közvetítései

A nehézségek ellenére a Müpa számtalan digitális fejlesztést, új programokat valósított meg a 2020-as évben - mondta Káel Csaba vezérigazgató. Koncertjeik továbbra is élőben, ingyenesen követhetők az intézmény online platformjain.