Klasszikus

A hét portréja: Fischer Iván

2008.01.14. 00:00
Ajánlom
Fischer Iván nemzetközi karrierje a Rupert Foundation 1976-os londoni karmesterversenyének megnyerésével indult. A jelentős nemzetközi sikerek után mégis visszatért Magyarországra és megalapította a Budapesti Fesztiválzenekart 1983-ban. Az együttes eredményei azóta Fischer Ivánt az egyik legsikeresebb zenekarvezetői közé emelték.

1951-ben Budapesten született. Előbb zongorázni és hegedülni tanult, majd cselló- és zeneszerzés tanulmányokat folytatott Budapesten. Hans Swarowsky híres bécsi karmester osztályában szerzett diplomát, majd két évig Nikolaus Harnoncourt asszisztenseként dolgott.

A Budapesti Fesztiválzenekarnál új, intenzív próbamódszereket vezetett be, nagy hangsúlyt fektetve a kamarazenére és az egyes zenekari tagok kreatív munkájára. Az új zenekar egymás után kapta a meghívásokat a nemzetközi zenei élet legrangosabb fesztiváljaira (Salzburg, Edinburga vilh, Luzern, London), szenzációs sikerei Fischer Ivánt ág legújítóbb, legsikeresebb zenekarvezetõi közé emelték.

1995-ben exkluzív lemezszerződést között a Philips Classics céggel. Bartók és Liszt felvételeit Gramophone-díjjal, Arany Diapason-díjjal, Telerama-díjjal, Arte, MUM és Erasmus díjakkal tüntették ki. Az utóbbi időszakban lemezrepertoárja Kodály és Dvorák művekkel bővült. Lemezre vette Brahms Magyar táncainak részben saját hangszerelésű változatát, a szimfonikus zenekart cigányzenei elemekkel bővítve. 2004-től a Channel Classics lemeztársasághoz fűzi megállapodás, az első négy itt megjelent lemez, Rachmaninov, Csajkovszkij és Mahler zenéjével, nagy sikert aratott.

Vendégkarmesterként Fischer Iván rendszeresen vezényli a Berlini Filharmonikusokat, a Concertgebouw Zenekarát, a New York-i Filharmonikusokat, a Clevelandi Zenekart, az Orchestre de Paris-t, a Müncheni és az Izraeli Filharmonikusokat, az Orchestra of the Age of Enlightenment-t. Kiváló Bach, Mozart, Brahms, Mahler és Bartók interpretátorként tartják számon.

Operakarmesterként Mozart ciklust vezényelt a Bécsi Állami Operaházban és több produkciót irányított Zürich, London, Párizs, Brüsszel, Stockholm és Budapest operaházaiban.

Zeneigazgatója volt a brit Northern Sinfonia-nak és Kent Operának, elsõ vendégkarmestere a Cincinnati Szimfonikus Zenekarnak. Gyakran dolgozik ifjúsági zenekarokkal, sikeres gyerek- és ifjúsági koncertsorozatokat indított be Budapesten.

2001-tõl 2003-ig a Lyoni Nemzeti Operaház zeneigazgatói posztját töltötte be. Alapítója a Magyar Mahler Társaságnak, patrónusa a Brit Kodály Akadémiának. Elnyerte a Magyar Köztársaság Elnökének Arany Emlékérmét, és a nemzetközi kulturális kapcsolatok fejlesztéséért a Davosi Világgazdasági Fórum Kristály-díját. A francia állam a Chevalier des Arts et des Lettres címmel, a magyar állam Kossuth-díjjal tüntette ki. A magyar kultúra követe.

A következő évben Fischer Iván a Bécsi Filharmonikusokkal, a Los Angeles-i Filharmonikusokkal és az amszterdami Concertgebouw Zenekarral lép fel, az utóbbival többek között Bach Máté-passióját vezényli. Emellett folytatja washingtoni hangversenyzorozatát is, mint a Nemzeti Szimfonikus Zenekar első vendégkarmestere.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.