Klasszikus

A hét portréja: José Carreras

2005.12.05. 00:00
Ajánlom
1946. december 5-én született Barcelonában. Már kisfiúként is sokat énekelt; visszaemlékezése szerint gyerekkora meghatározó élménye volt, amikor megnézte a Nagy Caruso című filmet Mario Lanzával a főszerepben. Kedvenc áriája a La donna è mobile kezdetű volt a Rigolettóból.

Szülei nyolc éves korában beíratták a Barcelonai Konzervatóriumba. Tizenegy évesen már a barcelonai operaházban, a Liceuban énekelt, még mielőtt hangja mutálni kezdett volna. A szoprán hangú kisfiúból tizennyolc éves korára gyönyörű hangú tenor lett: tanult Francisco Puig-nál és Juan Ruax-nál, akit később „zenei atyjának” nevezett. Ő vette rá az énekest, hogy jelentkezzen a Liceu egyik meghallgatására, Flavio szerepére a Normából. A meghallgatás sikerült, így 1970-ben José Carreras színpadra léphetett a barcelonai operaházban.

Ez a szerep fontos állomás volt az énekes karrierje szempontjából, hiszen nem csak a kritika figyelt fel a fiatal katalán természetes, tisztán csengő tenor hangjára, hanem a címszerepet alakító Montserrat Caballé is. Ezután az énekesnő felkérte Carrerast, hogy énekelje el Gennaro szerepét Donizetti Lucrezia Borgia című operájában.

Spanyolországi bemutatkozása után sikert sikerre halmozott világszerte. Olaszországban először Parmában lépett fel a Bohémélet Rodolphjaként 1971-ben. 1972-ben debütált a New York City Operaházban Puccini Pillangókisasszonyában, majd három éves szerződést is kapott a színháztól. Londonban a Stuart Mária koncert-változatában lépett fel először, itt is Montserrat Caballéval közösen. Az énekesnő pályája során végig segítette a fiatal tenort, tizenöt különböző operában szerepeltek együtt.

José Carreras fiatalon világhírű lett: huszonnyolc évesen – amikor más énekesek még csak karrierjük elején járnak – már huszonnégy különböző operaszerepet énekelt el. Debütált a világ négy legnagyobb operaházában: 1974-ben a Bécsi Állami Operaházban Mantua hercegének szerepét énekelte Verdi Rigolettojában. A londoni Royal Opera House-ban a Traviata Alfredójaként, valamint Donizetti Szerelmi bájital című operájának Nemorinójaként debütált. A New York City Operaház után a világhírű Metropolitan színpadán is színre lépett a Toscában Cavaradossi szerepében. 1975-ben a milánói Scalába is eljutott: Verdi Álarcosbáljában debütált Riccardóként.

A hetvenes évektől fogva a nagyobb operaházak mellett szerepelt a világ leghíresebb fesztiváljain is: 1976 óta rendszeresen fellépett a Salzburgi Ünnepi Játékokon. A nyolcvanas években nagy sikert aratott Verdi Reqiuemjében, és további felejthetetlen alakításokat nyújtott a Bécsi Állami Operaházban Kalaf szerepében Puccini Turandotjában. Ebben az időszakban Budapesten is vendégeskedett, énekelt többek között a Don Carlos című operában, illetve Marton Évával és Juan Ponsszal a Toscában.

1987-ben énekelte Ariel Ramírez Kreol miséjét, röviddel azelőtt, hogy felfedezték volna betegségét. A misét a Vatikánban is előadta, ahol II. János Pál Pápa személyesen fogadta az énekest és családját.

1987 nyarán, karrierje csúcsán Carrerasnál leukémiát diagnosztizáltak Orvosai kezdetben csak tíz százalékos túlélési esélyt adtak neki. A több hónapos kezelés sikert hozott, és az énekest – hihetetlen életerejének is köszönhetően – kigyógyították betegségéből. Azóta Carreras létrehozta leukémiás betegeket segítő alapítványát, így törekedve arra, hogy másoknak is esélyük legyen a felgyógyulásra.

1988. július 21-én százötvenezer néző várta Barcelonában José Carreras szabadtéri koncertjét, ahol a spanyol királyné is megjelent. Ez az alkalom volt az első, hogy halálos betegségéből felépülve a közönség elé lépett, hihetetlen sikert aratva. Egy évvel később, 1989-ben visszatért az operaszínpadra is. 1990-ben a Covent Gardenben már Saint-Saens Sámson és Delila című operájában énekelt.

1990-ben és 1994-ben a Három Tenor-koncertekkel Luciano Pavarotti, Plácido Domingo és José Carreras világsztárokká váltak. Carrerast 1992-ben a barcelonai olimpiai játékok zenei rendezőjének nevezték ki.

A tenor karrierjét betegsége nem törte ketté, hanem inkább megerősítette abban, hogy tovább kell énekelnie. A koncertek mellet még egy-két operaszerepet is elvállal, 2001-ben például a Liceuban szerepelt Sámsonként, de életének nagy részét most már a José Carreras Nemzetközi Leukémia Alapítvány tölti ki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.