Klasszikus

A hét portréja: Luigi Nono

2006.05.08. 00:00
Ajánlom
Az olasz zeneszerző, aki Boulezzel és Stockhausennel együtt az európai zenei avantgárd kulcsfigurája, 1924. január 29-én művészcsaládban született Velencében.

Zenei érdeklődése szüleitől eredt, akik amatőr muzsikusként óriási lemezgyűjteménnyel rendelkeztek. 1946-ban jogi doktorátust szerzett a padovai egyetemen, s eközben 1943-tól két évig Malipierónál tanult a velencei konzervatóriumban, ahol a reneszánsz vokálpolifónián és madrigálhagyományon, valamint a második bécsi iskola, Bartók és Stravinsky zenéjén nevelkedett.

Madernával és Dallapiccolával az ezt követő években ismerkedett össze, akikkel a második bécsi iskola műveit még behatóbban elemezte. 1949-ben Madernával együtt részt vett Scherchen karmesterkurzusán. Ekkoriban tanulmányozta Bach, Beethoven, Schönberg és Webern kompozíciós technikáit. 1950-ben Scherchen biztatására látogatott el a Darmstadti Nyári Fesztiválra, amelyen ezután minden évben részt vett (1957-től már tanárként), s ahol alkalma nyílt műveinek előadására, bemutatására is. Itt került személyes kapcsolatba a Schönberg-iskolával. 1955-ben feleségül vette Schönberg lányát, Nuriát.

Az 1960-as évektől szinte kizárólag elektronikus zenével foglalkozott a milánói RAI Studio di Fonologiában. Szalagzenéin túlnyomórészt énekelt vagy beszélt vokális anyagokat használt fel. Mint az Olasz Kommunista Párt velencei szekciójának egyik vezetője, jelentős politikai tevékenységet is kifejtett. 1990. május 8-án halt meg Velencében.

Színpadi műveket és elektronika nélküli műveket is komponált, sok darabja azonban csak magnószalag segítségével vagy helyszíni elektronikus berendezéssel szólaltatható meg. Vokális műveinek szövegét a legkülönbözőbb filozófiai és politikai írásokból vagy költeményekből (többek közt Garcia Lorca műveiből) vette.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.