Klasszikus

A hét portréja: Maurice Duruflé

2006.01.09. 00:00
Ajánlom
Csupán tizennégy művet publikált hosszú élete során, mégis a 20. századi francia zene legjelentősebb alakjai között tartják számon orgonistaként, tanárként és zeneszerzőként egyaránt.

A normandiai Louviers-ben született 1902. január 11-én, nyolc éves korában került be a szomszédos Rouen katedrálisának énekes iskolájába, ahol az éneklés mellett zongorázni és orgonálni tanult, s itt ismerkedett meg a zeneelmélet alapjaival is. Tizenhét évesen Párizsba költözött, ahol Charles Tournemire (1870-1939) tanítványa, majd segédorgonistája lett a Saint-Clotilde templomban. 1920-ban került be a párizsi Conservatoire-ba, ahol Charles-Marie Widortól és Paul Dukas-tól zeneszerzést, Eugene Gigout-tól orgonálni tanult. 1922 és 1928 között gyakorlatilag minden tárgyban elnyerte az első díjat a Conservatoire év végi versenyein (1. díj orgonából, 1922; 1. díj összhangzattanból, 1924; 1. díj ellenpontból, 1924; 1. díj kíséretből, 1926; 1. díj zenszerzésből, 1928).

1927-től Louis Vierne (1870-1837) asszisztenseként működött a Notre Dame-ban, aki szerette volna őt megtenni utódjául, a hivatalos vezetés azonban mást részesített előnyben, így Duruflé a Saint-Étienne-du-Mont templom orgonistája lett 1930-ban, s ezt a tisztséget visszavonulásáig, 1975-ig ellátta. 1939-ben ő mutatta be Poulenc orgonaversenyét, s a szerzőt számos tanáccsal látta el a szólóhangszer regisztrációját illetően. Ebben az évben történt, hogy egykori mentora, Louis Vierne a Notre Dame-ban adott 1750. koncertje közben holtan esett össze – Duruflé ott volt Vierne mellett.

1942-ben tanított Marcel Dupré orgonaosztályában a Conservatoire-ban, ahol a következő évtől kezdve összhangzattan-tanárként alkalmazták. Ebben az évben ismerkedett meg a nála tizenkét évvel fiatalabb Marie-Madeleine Chevalier-val, aki 1947-től asszisztense, 1953-ban pedig felesége lett. 1947-ben született Duruflé legismertebb és legjelentősebb műve, a Requiem (op. 9), amelynek általa vezényelt felvétele 1959-ben megkapta a legjelentősebb lemezdíjat. Az 1960-as években rendszeresen koncertezett az Egyesült Államokban, karrierjének 1975-ben egy autóbaleset vetett véget. Többet nem volt képes orgonálni, lakását is alig hagyta el 1986. június 11-i haláláig.

Noha Requiemje tette igazán ismertté, nem szabad elfelejteni, hogy orgonistaként is a legjelentősebbek közé tartozott, Poulenc orgonaversenye mellett ő mutatta be Vierne 6. szimfóniáját (1935), karmesterként közreműködött Saint-Saens 3. szimfóniájának és Charpentier Karácsonyi miséjének premierjén, de lemezen is rögzített Bach-interpretációi éppúgy fontosak, mint tanárai – Tournemire és Vierne – műveiből készült felvételei.

MAURICE DURUFLÉ MŰVEI

Op. 1, Tryptique
Op. 2, Scherzo (1926)
Op. 3, Prélude, Récitatif et Variations fuvolára, brácsára és zongorára (1928)
Op. 4, Prélude, Adagio et Choral varié sur le theme du "Veni Creator" orgonára és bariton kórusra (1930)
Op. 5, Suite (1933)
Op. 6, Trois Danses (1937)
Op. 7, Prélude et Fugue sur le nom d'Alain (1940)/(1942)?
Op. 8, Andante et scherzo (1940)
Op. 9, Requiem (1947) (további két változatban is létezik: kamarazenekarra orgonával, illetve szóló orgonára)
Op. 10, Quatre Motets sur des themes grégoriens a capella kórusra, (1960)
Op. 11, Messe "Cum Jubilo" baritonszólóra, baritonkórusra, zenekarra és orgonára (1966)
Op. 12, Fugue sur le carillon des heures de la cathedral de Soissons (1962)
Op. 13, Prelude sur l'introit de l'epiphanie (1960)
Op. 14, Notre Pere a cappella kórusra (1976) (unisono kórusra és orgonára írott változatban is létezik)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.