Klasszikus

A hét portréja: Rodolphe Kreutzer

2009.01.05. 00:00
Ajánlom
A francia muzsikus kiemelkedő előadói és tanári sikerét természetes, ösztönös muzikalitásának, művészi céltudatosságának köszönhette. Előadásmódját nagyfokú tisztaság, érzékeny frazeálás, belső tűz és az a leírhatatlan egyéni interpretáció jellemezte, amely csak a született zseni tulajdona.

Rodolphe Kreutzer 1766. november 16-án született Versaillesban, szülei németek voltak. Zenész családból származott, zene vette körül egész gyermekkorában. Édesapja a Királyi Zenekar hegedűse volt, és ő kezdte tanítani fiát, akinek rendkívüli zenei tehetsége már egészen korán megmutatkozott. Különös érzéke volt a hegedűjátékhoz. Egy ideig Anton Stamitz tanította, majd feltehetőleg Viotti adott neki hegedűórákat. Tizenkét éves korában már mély átéléssel és briliáns technikával játszott, tizenhárom évesen írta első hegedűversenyét, melyet saját maga mutatott be nagy sikerrel a Concert Spirituels keretében Párizsban.

Gyakori vendége volt Trianonnak is, ahol a "kis koncerteken" a királynő, Marie Antoinette nagy megelégedésére énekelt, és a válogatott társaságot hegedűjátékával is szórakoztatta. 1782-ben, tizenhat éves korában királyi pártfogója segítségével elnyerte a Királyi Zenekar első hegedűsi posztját, ami édesapja halálával üresen maradt. Nyolc évvel később fáradhatatlan kitartása eredményeként az Olasz Színház (Theatre Italien) első hegedűse lett. Ez az állás, és elismertsége most már lehetővé tette, hogy bemutathassa első operáját, "Jeanne d'Arc a Orleans" címmel. Ezt az operát több mint negyven másik követte, 1790 és 1825 között, melyet részben a fenti színház, részben a Grand Opera mutatott be.

A Nagy Francia Forradalom alatt pályája töretlen maradt. Egyenlő lelkesedéssel írt operát a királyi családnak, vagy a Konzulnak (Napóleon) - valójában Kreutzert kizárólag a zene, és saját művészete érdekelte, olyannyira, hogy a külvilág eseményeiről alig vett tudomást. 1796-ban Olaszországban, Németországban és Hollandiában turnézott, visszatértekor kinevezték hegedűprofesszornak az újonnan megalapított párizsi Conservatoireban. Hamarosan számos kiváló tanítványa lett.

1801-ben a Grand Opera első hegedűse lett, 1817-ben pedig a zenekar vezetője. Ezekben az években tovább folytatta a komponálást: 19 hegedűversenyt, 15 vonósnégyest, egyebek között sok triót, duót, szonátát írt, és megkomponálta azt a "42 Tanulmány"-t, ami az utókor számára a leghíresebbé tette, és amely azóta is fontos része a hegedűtanulás és tanítás folyamatának.

Beethoven 1806-ban írta Kreutzernek dedikált szonátáját. A szakirodalom azóta kétségbe vonja kettejük barátságát. Kreutzer állítólag soha nem is játszotta a szonátát, és csekély érdeklődést mutatott Beethoven művészete iránt.

Rodolphe Kreutzert 1824-ben kitüntették a Becsületrend Lovagja címmel. Ugyanebben az évben zenekar-vezetői posztját zeneigazgatóira cserélte, majd 1826-ban nyugdíjba vonult az operaházból, és egy 1825-ös kartörés következtében a Conservatiore-beli állását is fel kellett mondania, sőt, koncertezni sem tudott többé. 1827-ben még írt egy operát (Mathilde), de hiába fordult kérvénnyel az akkori operaigazgató felé, operáját visszautasították. Ez a csalódás és egy súlyos betegség végzetesen visszavetette egészségi állapotát. Évekig vegetált korábbi sikerei árnyékában, és bár 1831-ben Svájcba utazott a gyógyulás reményében, már késő volt. 1831. június 6-án Genfben halt meg. Végső csapásként egy ottani pap a keresztény temetést is megtagadta tőle, arra hivatkozva, hogy Kreutzer kapcsolatban állt a színházzal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Vizuál

A világ legszebb mozijai között a Puskin

A Los Angeles-i Cinemarama és a római Dei Piccoli mellett a budapesti Puskin mozi is szerepel Timeout ötvenes listáján - írja a Telex.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.