Klasszikus

A hetedik év

2016.08.15. 08:15
Ajánlom
A kamarazene különös műfaj: sokan nem is gondolják, hogy a fesztiválok pezsgő-sodró vonulatában helye volna. Neve is arra utal, hogy néhány zeneszerető ember találkozik, és közös örömzeneként előadnak egy (vagy több) olyan darabot, amelyben mindegyikük megtalálja az egyéniségéhez illő arculatot, vagy éppen kihívásokkal találja szemben magát. Közös azonban mindegyikben az intim atmoszféra, a kevés hangszer használata miatt a korlátozott hangerő, viszont adott az áttört hangzás, a szólisztikus szerepvállalás, a finom összjáték, a gondolatok spontán randevúja a kottafejek mögött. Augusztus 13-án elindult a második éve új köntösbe öltöztetett Kaposfest.

Ha valami, akkor ez nem minden esetben bírja el a nyilvánosságot. Pláne egy fesztivál keretében, a nyár forgatagában. Erre utalt Szita Károly, Kaposvár polgármestere, aki köszöntő beszédében kitért arra, hogy amikor 2010-ben elkezdődött a fesztivál, voltak, akik aggódtak: közel a Balaton, nyári uborkaszezon, ki fog beülni egy koncertterembe, hogy illedelmesen végighallgasson néhány szólóhangszert-együttest?

MGB 1337

MGB 1337 (Fotó/Forrás: Mózsi Gábor)

Azonban a Kaposfest csattanós választ adott a kétkedőknek. Nemrég egy interjúban Bolyki György fesztiváligazgató úgy nyilatkozott, hogy a fesztivál beágyazódott a magyar zenei élet mélyére, és sajátos mikroklímája ebben a festői városban utánozhatatlan családiassággal és közvetlenséggel ajándékozza meg a koncertlátogatókat, akik idén is minden jegyet és bérletet megvásároltak a pótszékekkel-párnákkal telezsúfolt Szivárvány Kultúrpalotában.

Stradivari-kiállítás is lesz az idei Kaposfesten

Kapcsolódó

Stradivari-kiállítás is lesz az idei Kaposfesten

Magyarországon a közönség először láthat Stradivari-kiállítást: augusztus 15-én Baráti Kristóf, Kirill Troussov és Eduard Wulfson hegedűművészek tartanak a hangszerüket bemutató koncertet, majd e ritkaságokat közelebbről is megszemlélhetik az érdeklődők.

A nyitókoncert első számaként Bősze Ádám Beethoven: A-dúr gordonkaszonátáját konferálhatta fel, Várdai István partnere a zongoránál a hangszer egyik nagy doyenje, Frankl Péter volt. Már a lassú bevezetésben érződött az a rendkívüli figyelem, amely az unisono kezdet apró hajlításaiban, az egymásba folyó motívumtöredékek megszólaltatásában elénk állt. A nagy csöndben ez a bensőséges légkör áthatotta a nézőket, akik szinte egyszerre vették a levegőt a két művésszel. Rácsodálkozhattunk a beethoveni dallamszövés különös, merész fogásaira. Frankl Péter kerek, meleg fényű billentésével, bársonyosra pedálozott basszusaival pedig fátyolos, a szó legnemesebb értelmében romantikus karaktert adott ennek a remekműnek. A második tétel különös ritmikai bukfencei nehéz feladat elé állítják az előadókat, a szaggatott dallamvezetés a zongora és a gordonka szólamát nagyon komoly közös munkára kényszeríti.

MGB 1179

MGB 1179 (Fotó/Forrás: Mózsi Gábor)

Frankl és Várdai nagy precizitással oldotta meg a szokatlan hangzású tételt, a zongora markáns, szinte ostinato-szerűen ismételgetett váltóhangos figurái fölé Várdai színgazdag, telt csellóhangja gyönyörűen kanyarodott. Csak Beethoven merte úgy befejezni a tételeit, ahogyan itt is hallhattuk: a váltóhangos kis motívum egyre halkabban, magányosabban szólt, majd egyszerűen elfogyott a végére. Az utolsó tétel szeszélyes hangulatváltásaiban szinte fürödtek a zenészek, érdemes volt figyelni a szinte egész felsőtestével dolgozó Frankl Pétert, ahogyan a zseniálisan elrejtett, apró kadenciális megállásokban mennyire koncentrál és indítja tovább a cselló szólamát. Várdai könnyedsége, eleganciája, sokszor szinte eszköztelen jelenléte nagyon alkalmas volt arra, hogy ennek a zseniális darabnak, mely opusszámát tekintve (69) közvetlenül a két nagy szimfónia (V. op. 67., VI. op. 68.) után érkezik Beethoven művészetében, minden szépségét megmutassa.

Baráti Kristóf és Fejérvári Zoltán ezek után Schubert: C-dúr fantáziáját adták elő. Arra gondoltam, hogy ezt a műsort hallgatva, egyre mélyebben suhanunk a romantika területe fölött: a Beethoven-mű még csak időnként, a Schubert-darab azonban már minden pillanatában ennek a kornak a szülötte.

Baráti Kristófot méltatta a The Strad

Kapcsolódó

Baráti Kristófot méltatta a The Strad

Nem csak a német, de az angol nyelvű szaksajtó is Baráti Kristóf Mozart összes hegedűversenyét tartalmazó korongjáról beszél.

Baráti Kristófnak nagyon nehéz dolga volt, tudniillik az egy tételben megmutatott fantáziamennyiség és variációk sorozata két-három műre is elegendő lett volna – szinte kimeríthetetlennek tűnt a zeneköltő ötlettára. Ráadásul a komplikált szólam nagyon elegáns és könnyed pillanatokat tartalmaz, amelyeken lágy hangzással, az erőlködés jelei nélkül kell átlebbenni. Néhány apróbb bakit leszámítva, ez sikerült is, közben Fejérvári Zoltán nagyon pontos, kiegyensúlyozott, és hangerőben-ritmusban kiegyenlített kísérete is ámulatba ejtette a közönséget. A lassú részben Baráti hegedűje gyönyörű hangon énekelt, és minden negédességet kerülve, gyönyörű dallamvezetéssel, lekerekített, szép melódiákkal ajándékozott meg bennünket. A viharzó, fergeteges utolsó ütemek után méltán dübörgött fel ismét a vastaps.

MGB 1252

MGB 1252 (Fotó/Forrás: Mózsi Gábor)

Szünet után pedig valóban, a vérbő romantika egyik nagyon ismert, rengeteget játszott alkotása, Csajkovszkij op. 70-es számú, Firenzei emlék címet viselő vonósszextettje csendült fel, Baráti Kristóf, Pusker Júlia, Várdai István, Anastasia Kobekina, Szücs Máté, Vicki Powell előadásában. A sok közismert olaszos dallamot és oroszos melódiát tartalmazó darabot elég nehéz úgy előadni, hogy ne legyen nagyon dagályos, vagy éppen ráadásízű kasszadarab a koncert végén. Egy kamarazenei fesztivál azonban pontosan annak a színtere, hogy ha alkalmi formációk adják elő a műveket, akkor a szokatlan helyzet maximális fegyelmet és koncentrációt szül, s ebben a lelkiállapotban elképesztő produkciók születnek. Mint ahogyan a Kaposfesten annyiszor, most is ennek voltunk tanúi. Az elsőhegedűt vivő Baráti Kristóf és a brácsaszólamban ülő Szücs Máté fantasztikus felelgetései, Várdai István időnként elhaló, vibrato nélküli csellójátéka, a lassú tétel szimfonikus fokozásai, erővel megtöltött akkordozásai és a zárótétel viharos tempója, vadsága villódzó színekbe burkolta az amúgy is tarka nézőteret. A tomboló közönség a harmadik tételt ismételtette meg. A nyitányt hallhattuk, gyönyörű, szép út a romantika kora felé, jó volt utazni már az első este is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Zenés színház

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.