Klasszikus

A Holdon még mindig esik az eső

2005.04.26. 00:00
Ajánlom
William Parker együttese a Mediawave-en Másodszor látogatott Győrbe a bőgős William Parker együttese. De mintha el se telt volna egy év: Parkeren ugyanaz a mókás micisapka, a zenekar tagjainak minden gesztusában ugyanaz a derű, Rob Brown altszaxofonosban ugyanaz a visszafogottság.

Parker ma az amerikai avantgarde jazzélet egyik központi figurája. Saját kvartettjével, illetve kvintettjével statikus harmóniákra épülő, csak módjával improvizatív zenét játszik. A ’70-es évek közepe óta van benne a sűrűbb jazzéletben, de csak a ’80-as évek elejétől publikál saját neve alatt. Alighanem mai kvartettje az eddigi legsikeresebb zenekara. Világ körüli turnékra alkalmas zene ez részletesen kidolgozott és igen jól megírt témákkal, költői, ugyanakkor politikai üzenetet is hordozó szövegekkel, a tévedhetetlenségig összeszokott, mesteri kísérő muzsikusokkal. Parker zenéje alaposan „ki van találva”: mindenkihez szól, hiszen befogadható a mainstream ízlésűek számára is. Mégis van minden szerzeményében egy adag már-már free ízesítés, de mire a fűszer megfeküdné a kényesebb gyomrokat, az aroma elszáll, emlék marad csupán, s jön ismét az ismerős téma, egy-egy swinges pillanat, jó helyen elsütött tutti, igéző énekhang vagy recitativóra emlékeztető szövegmondás, csupa olyasmi, ami oldja a Stan Getzhez, Pat Methenyhez és David Sanbornhoz szokott fülek bizsergését Rob Brown fél percnél hosszabbra nyúlt érdes szólója után.

Nyert itt mindenki: még a sznobok is, akik otthon legfeljebb a középdrága, dizájnos hangfalakból áradó, elegánsan halk Mezzofortéval szórakoztatják a vacsoravendégeiket, mondván, ők már csak jazzt hallgatnak, elégedetten nyújtóztathatták ki elgémberedni készülő tagjaikat a Parker-hangverseny után: no, ezt is túlélték! Siethettek haza a hét milliót érő vállalati kocsikon, hogy elmeséljék Boldognak és Boldogtalannak, milyen elvont, csak a vájt fülű beavatottaknak szóló zene kedvéért voltak képesek egészen Győrig utazni.

Mindebből egyáltalán nem következik, hogy William Parker zenéje annyit ér, mint az előbbiekben bemutatott egyes hallgatói. Idén is remek koncertet adott a zenekar, noha hiányzott belőle a fő (?) attrakció: Hamid Drake dobos. Állítólag a lánya esküvője miatt néhány nappal később, a nagy jam session-ök idején csatlakozik majd társaihoz, illetve a Tóth Viktor Trióhoz. Drake helyett egy másik nagymesterrel kellett hogy beérje a nagyérdemű: a fehér Alvin Fielderrel, akinek hallhatóan semmiféle problémát nem okozott betagozódnia a Parker irányította társaságba. Régi bútordarab ő, aki világklasszis avantgarde formációkban élte le az életét. Ott volt a chicagói free zene születésénél, hiszen ő dobolt Roscoe Mitchell 1966-os Sound albumán. Tizennyolc évvel ezelőtt Ahmed Abdullah Liquid Magicjén, 1989-ben Dennis González The Desert Windjén bukkant fel. Időről-időre pedig a Sun Ra Arkestra ritmusszekcióját erősítette. Fielder elsőrangú dobos, ha Parker zenekarában nem tudja is pótolni az egyedülálló Hamid Drake-et.

Az együttes összetétele egyébként nem változott. Most, hogy nem a régi zsinagógában, hanem egy nagy sátorban koncerteztek, az akusztika romlott némileg, de ez semmit se változtatott a Raining On The Moon album számainak varázslatosságán. Két apróbb változás mégiscsak történt. Leena Conquest énekesnő (aki szigorú értelemben nem tartozik az együtteshez, „special guest” rangban adja tehetségét) a tavalyi hangverseny színpadi felállásához képest helyet cserélt a két fúvóssal (trombita, altszaxofon), átkerült a bőgő jobb oldalára. Ezúttal táncra se perdült a bársonyos hangú hölgy – ezt a szerepet idén Patricia Nicholson Parkerre bízták. Nekem Ms. Conquest mozdulatai jobban tetszettek, szerencsésebb lett volna, ha nem növelik a fellépők számát. Mint ahogy jobb lett volna kényelmesebb székekben ülni egy kicsit melegebb teremben, és nem szűk egy órán át, hanem sokkal hosszabb ideig hallgatni a Holdon kitartóan hulló esőt. De ne akarjunk mindent egyszerre! Különben is, akik szeretnek Győrbe járni a Mediawave fesztivál hangversenyeire, hozzászokhattak már a kemény székekhez és különösen a farkasordító hidegekhez a zsinagógában (ahol Pharoah Sanders is majdnem megfagyott). Arról nem beszélve, hogy inkább ezer kemény széket és szibériai klímájú győri termet Parkerékkel vagy Sandersszel, mint egyetlen estét otthon a puha fotelben, vendégekkel, miközben a hangfalakból a Mezzoforte szól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.