Klasszikus

„A kamarazenében a legjobbakra van szükség”

Interjú Kelemen Barnabással
2018.06.05. 09:15
Ajánlom
A kamarazene és a zeneoktatás ünnepe az idén harmadik alkalommal megrendezett, július 23-án induló Fesztiválakadémia. Kelemen Barnabással, aki feleségével, Kokas Katalinnal alapította a fesztivált, hegedűművész „ősökről”, az együttzenélés erejéről beszélgettünk.

Fellegi Melinda költeményeire utal az idei Fesztiválakadémia címe: Versek és vonzások. De mi a vonzalomnak az az aspektusa, amely zenészként érdekel titeket?

Fellegi Melinda írásaiban az emberi kapcsolatok által kiváltott érzelmek jelennek meg, de ha elolvassuk például azt a verset, amely Schönberg Megdicsőült éj című művét ihlette, ugyanezt tapasztaljuk. Az emberi létezés alapja a vágyakozás, és ezt érezzük akkor is, ha zenét játsszunk.

Vonzalom az is, amit a kamarazenélés során egymás játéka iránt érez egy muzsikus?

Így van. Mint az elektromosság, úgy cikázik a művészek között egy jó produkció alkalmával. Ezt az elektromosságot a színpadon és tanítás közben is, az akadémia szellemében igyekszünk átadni.

Egy Mahler-idézet a mottótok, amely így szól: „Kezdetben minden kamarazene volt.” Hadd fordítsam meg: úgy tűnik, ma egyre inkább elveszíti a zene a kamarazenei jellegét?

A jegy- és lemezeladás szempontjai miatt a kamarazene egyértelműen háttérbe szorult a klasszikus műfajban. Mahler valószínűleg pár évszázados visszatekintésre gondolt a fenti mondatában, de mehetünk előrébb is az időben. A kisgyermekem nem mond még szavakat, de magyarul gügyög. Hallom a hanglejtésén, a beszéd dallamán. Mielőtt az ősember egyértelmű szavakat mondott volna, a hanglejtéssel kommunikált, és a közös tánc, illetve az együtténeklés volt az első zenei gesztus. A kamarazenélés egy őszinte dolog, magas szinten a legnagyobb öröm forrása, és a legjobbakra van benne szükség – emberileg és zeneileg is.

kk-093256.jpg

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás (Fotó/Forrás: Emmer László)

Különlegesség, hogy a Fesztiválakadémián amatőr felnőttek, civilek is jelentkezhetnek kurzusra. Úgy láttátok, van erre érdeklődés?

Igen, még akkor is, ha a felnőttek létszáma töredék a gyerekekéhez, fiatalokéhoz képest. Nagy örömmel végezzük ezt a missziót, hogy az emberek rájöjjenek, attól, hogy nem lettek professzionális zenészek, nem kell abbahagyniuk a zenélést. Nem csak századokkal ezelőtt, ma is vannak jogászok, orvosok, mérnökök, akik alkalmanként leülnek a hangszerükhöz. Érdekes velük játszani, mert kiderül, hogy a bennük látensen „megérő” zenei időérzék a hangszerük aktív művelése nélkül is, mint a jó bor, alakult, formálódott. A zenei idővel való bánás pedig a stílus, a karakter és a személyes hang kialakításának alapvető eleme.

A Fesztiválakadémián hangsúlyt kap a zenepedagógusok szerepe. Hogy segítitek a munkájukat?

Nyilvános mesterkurzusok akkreditált továbbképzési lehetőségek a magyarországi zeneiskolai tanároknak, és mondani sem kell, hasznosabbak lehetnek, mint egy szóbeli előadás. A Fesztiválakadémia hegedűversenyének zsűritagjai kurzust tartanak a versenyzőknek, és kiválasztanak diákokat, akikkel egyénileg is foglalkozni tudnak. Életre szóló lehet, ha a fiatalok akár csak vonófogásban vagy hegedűtartásban új dolgot tanulnak, főleg, ha későbbi tanárukra találnak. A legfontosabb élmény pedig az, amikor a fesztivál művészei együtt játszanak a diákokkal a matinékoncerteken, amelyekre napokon keresztül próbálnak egy-egy mesterművet.

Egy-egy gesztust akkor megérezni, mikor együtt játszol egy világhírű, tapasztalt művésszel, mérföldkő lehet. Egy hegedű- vagy zongoraóra nem tud akkora ösztönzőerővé válni, mint egy ilyen fellépés, amely viszont visszahat rá. Az óráról órára való készülés nélkül pedig elvesznek ezek a nagy élmények.

A te pályádon kik voltak azok a művészek, akik ilyen erővel hatottak?

Negyven körül ez már kikristályosodik. Az első az édesanyám, aki minden nap gyakorolt velem, és egyszer viccből a csembalóval kísért, kiderült, hogy tele vagyok zenei ötletekkel, fantáziával. Pedig csak „hülyéskedtem”. Anyukám azt mondta, hogy a koncert is ilyen, csak ott „koncentráltan kell hülyéskedni”. Nélküle nem lennék itt, ahol vagyok, a legmélyebb instrukciókat kaptam tőle Bach zenéjétől Bartókig. Nélkülözhetetlen volt az első hegedűtanárom, Baranyai Valéria. Volt, hogy potyogtak a könnyeim, de simogatással és mézes-mázos szavakkal nem lehet mindent elérni. Később Perényi Eszter és Isaac Stern volt a két legfontosabb mesterem. Érdekes, hogy nagyon sokszor hasonló dolgokat mondtak mindketten. Hálás vagyok, hogy jó helyre, jó időben születtem, és ilyen tanáraim lehettek.

Ha végigtekintünk a magyar zenepedagógia utóbbi 150 évén, rossz helyre aligha születhettél volna.

Azt szoktuk mondani a feleségemmel, Kokas Katalinnal, illetve a világ számos pontján kamaratársainkkal, hogy vannak a kamarazenészek, akik a Rados Ferenc-i nyelvezetet beszélik, és vannak akik nem. A legtöbben közvetve vagy közvetetlenül kapcsolatba kerültek az ő zenepedagógiájával, az ő iskolájával. De említhetem Weiner Leót is, aki Kurtág Györgyöt és Radost is tanította, ő már közel van Liszt Ferenchez, Liszt pedig Beethovenhez, Czernyhez, Haydnhoz. Szóval ez egy nagyszerű vonal. Böhm Józsefhez fűződik az első nagy hegedűiskola Magyarországon, akinek a növendékei között voltak Reményi Ede, Joachim József, Auer Lipót és Hubay Jenő. Hubay pedig Szigetit, Székelyt, Arányi Jelly-t, Geyer Stefit, Tarányi Editet, Martzy Johannát, Zathureckyt, Végh Sándort, Varga Tibort tanította. Ezeket a hegedűsöket nem igazán lehet egy kalap alá venni, nem hasonlítanak egymásra, mégis összeköti őket valami.

A Fesztiválakadémia több koncertjének főpróbája nyilvános lesz.

Szinte mindegyik koncerté, mivel a Zeneakadémia orgonájának felújítása miatt nem használhatjuk a Nagytermet. A Solti-terem kiváló a kamarázásra, de jóval kisebb. Egyébként részben a terem mérete inspirált minket arra, hogy ritkábban hallott műveket is előadjunk, köztük Schnittke, Hindemith, Enescu és Poulenc alkotásait.

Akik ismernek minket, tudják, hogy nem adunk elő akármit. Nagyon érdekes ezeknek a ritkán hallott remekműveknek a világa, akik nyitottak, tobzódni fognak.

Ismét fesztivállal várja hallgatóit Kokas Katalin és Kelemen Barnabás

Kapcsolódó

Ismét fesztivállal várja hallgatóit Kokas Katalin és Kelemen Barnabás

A Fesztiválakadémia július 23-29. között várja vendégeit, a programhoz kapcsolódó nemzetközi hegedűverseny pedig a 18 év alatti játékosok jelentkezését április 15-ig. A fesztivál középpontjában idén egy fiatal költőnő verseskötete áll majd.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Színház

Bejelentették a Katona József Színház jövőre tervezett bemutatóit

Az évadzáró társulati ülésen átadták a színház díjait és bejelentették a jövő évadra tervezett nyolc bemutatót, amelyek közt Elfriede Jelinek, Michael Haneke, Katona József, Molière, Ryszard Kapuściński, Racine, Térey János és Csokonai Vitéz Mihály műve is helyet kap.
Klasszikus

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bfz

A hajóbaleset áldozataira emlékezett a Fesztiválzenekar Koreában – VIDEÓ

Szöulban Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar egy koreai dalt adott elő a Hableány tragédiájára emlékezve.
Klasszikus sopron

Kórusok veszik birtokba Sopron belvárosát

A régizenétől a gospelig kalauzol a Soproni Kórusünnep, amelyet július 6-án rendeznek meg összesen 14, osztrák és magyar kórussal.
Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.