Klasszikus

A Kánkán is csomó

2002.12.03. 00:00
Ajánlom
Utólag már kissé nevetségesnek látszik, de az idei évad zenés bemutatói közül a Kánkánt hittem az egyik legígéretesebbnek. Hiánypótlás, hiszen Cole Porter musicaljei közül nálunk csak a Csókolj meg Katám ismerős mindenkinek. Pedig a Kánkán is nézhető, játszandó, a kotta tele van világslágerekkel (kettőt még egyéb Porter-musicalekből hozzá is adtak a mostani bemutatóra), ehhez jön még a zeneszerzői bravúr, hogy Porter annyira eltanulta a francia stílust, hogy a Kánkánnak legalább két számáról, a C’est magnifique-ről és a címadó dalról is azt hiheti a nagyközönség: eredeti, francia zene. Nem tud annyit romlani egy csaknem ötvenéves Broadway-legenda az úton, amíg Budapestre ér, hogy ne lehessen megsejteni benne a szerző nagyságát, a zenés szórakoztatás nagy idejét, a musical (egyik) aranykorát.

Ez körülbelül igaz is, megsejteni mindent lehet. A bemutatónak mégis elsősorban helyi érdekű előnyei vannak, például a magam részéről először láttam Csonka Andrást igazán jónak: vagy a szemem káprázott egész este, vagy tényleg ügyesen hozta a flegmatikus figurát, amit szereposztáskor neki szántak. Még fontosabb, hogy az Operett színeiben évadok óta vegetáló Földes Tamás végre rendes szerepet kapott a színházában, és rögtön ki is nyílt, nagyon erős karaktert formált, hozta a formáját. Szívesen lelkendeznék tovább, de nem hagynak. A Kánkán már az első perctől (ha a nyitányt nem számítjuk, vagy ha igen, akkor a másodiktól) mutatja a hiányosságait, illetve nem a maga hiányosságait, hanem a hazai zenés színház súlyos helyzetét. Valami mindig hiányzik. A férfikarból például a tánc- és énektudás.

Az a kellemetlen, hogy a sok kis és nagyobb hiány végül összeadódik. Tehát nem az a helyzet, hogy itt van Szulák Andrea, aki most már egészen biztosan megáll a színpadon, kicsit még kapkod a szöveggel, de ez talán csak premierláz, aztán ott van Szendy Szilvi, aki helyes meg ügyes, ha jobban tudna táncolni, akkor nagyobb súlya is lenne, tehát a két női főszerep hajszál híján megvan, hanem a két hajszál egymás mellett már szakadék, már nincs centruma az előadásnak, nincsenek nők, akik körül zajlanának az események. Szulák Andreánál ez a kapkodás talán nem is lenne súlyos, ha cserébe igazán jól énekelne, de csak a hangja igazán jó, a stílust voltaképpen nem találja, a legnagyobb számokat is unalmasan adja elő.

Hasonló a probléma Csere Lászlónál. A színház egyik oszlopa, hosszúlábú táncoskomikus, de most nem táncoltatják annyit, csak a testalkatára, erre a melankolikus eleganciára alapoznak. Az ötlet használhatónak is látszik, de elvérzik, ha a dalok nincsenek rendesen megformálva. Gondolom, nem mentség, ha hozzáteszem, hogy neki hangja sincsen sok.

Nehéz pontosan megtalálni az ördögöt az előadásban, mert lehet, hogy nem is a részletekben rejlik, hanem az egészben. Minden vontatottan és nehézkesen zajlik, a darab hosszadalmas bírósági tárgyalással indul, és hosszadalmas tárgyalással zárul. Már majdnem vége mindennek, amikor leül a háztetőn beszélgetni a főhős és főhősnő, csak ülnek, beszélnek, és az ember kezdi azt hinni, hogy ennek már soha nincsen vége, ezek hajnalig eltársalognak ott a háztetőn. Rossz a ritmus. De ugyanakkor nem ülnek bizonyos poénok sem. Szegény meztelen nő, akinek nem tudtam megjegyezni a nevét, pedig megnéztem, kétszer is széttárja magán áttetsző fátyolát, de alapjában véve nem derül ki, hogy miért. Ez így önmagában már nem ügy, erre nem fognak tódulni. Uhrik Dóra, aki egyébként prózában gond nélkül hozza a satrafát, fölhúzza a szoknyáját, hogy fiatalkoromban a kánkánt így táncoltuk. És tényleg lenyűgöző, amilyen magasra emeli a lábát, csak talán a közönség nem veszi a lapot, hogy hiszen ő a Pécsi Balett prímabalerinája volt, a Lány A csodálatos mandarinból, így aztán nem jön be a nyíltszíni taps, csak egy sovány néni ugrabugrál a színpad közepén. Elfogadom, hogy itt nincs lehetőség a próbajátszásokra, nem lehet megnézni, hogy mi az, ami bejön, hol nevetnek, és hol kell javítani, de akkor olyan rendező kell, aki maga is tudja, érzi, kitalálja, hogy mit kíván a magyar nemzet. Itt viszont Böhm György az utolsó meghajló.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Könyv

Online olvasóklubot indít a Líra Könyv Ruff Orsolya és Grisnik Petra vezetésével

Január 30-án startol el a Líra Könyv új beszélgetős műsora, az első alkalommal Grisnik Petra beszélget Grecsó Krisztiánnal. A szerzőtől nekünk is lehetőségünk nyílik kérdezni. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.
Klasszikus hír

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus magazin

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Klasszikus ajánló

Elindult a jelentkezés a 21. Crescendóra

Elindult a korai kedvezményes jelentkezés a Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra, amely egy nemzetközi, komolyzenei mesterkurzus Tokajban július 23. és augusztus 4. között, ahova zeneművész-tanárok és diákok egyaránt a világ minden tájáról érkeznek.