Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

2019.11.17. 15:45
Ajánlom
Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.

Úgy tudom, Wilhelm Furtwänglert, Carlos Kleibert, Fricsay Ferencet és Solti Györgyöt nevezed példaképeidnek. Miért éppen őket?

Solti Györgyöt azért muszáj említenem, mert amikor – még 1991-ben, a Takács Kvartettel – Mozart zongoranégyeseit játszottuk Bécsben és Londonban, ő buzdított vezénylésre. Azt mondta egy próba közben, hogy Gábor, annyira világos testbeszéded van, talán karmester is lehetnél egyszer. Akkor még nem gondoltam ilyesmire, aztán elromlott a kezem. Solti nagyszerű karmester volt, de számomra elsősorban a biztatása volt fontos. Furtwänglert, Fricsayt és Kleibert összeköti, hogy kreatív művészek voltak, akik hűek voltak a kottához, alázattal olvasták azt, de minden zenét élővé tettek. Kivétel nélkül! Emberi érzéseket, valódi spiritualitást kerestek a kottában, amit nem lehet előadói utasításokkal, olasz szakszavakkal jelölni. Nekünk, karmestereknek újra meg kell szülni a zenedarabokat.

Vannak zeneszerzők – gondolok például Mahlerre –, akik sok utasítást írtak a kottába, mások kevesebbet. Melyikkel van könnyebb dolga egy karmesternek?

Mahlert említetted, aki zseniális karmester volt, nem csak zeneszerző. Talán rossz tapasztalata volt a zenészekkel, ezért jegyzetelt annyit a kottába. Amikor koncertre készülök, én is rengeteg mindent írok a partitúrába, de ez rosszul is elsülhet.

Ha egy zenész rabszolga módon követi az utasításokat, lehet, hogy valami elveszik.

3182CMiguelBueno1-142029.jpg

Takács-Nagy Gábor (Fotó/Forrás: Miguel Bueno)

Mit szeret tehát jobban a karmester? A precíz zeneszerzőt, vagy aki nagyobb szabadságot hagy?

Nem lényeges ez a kérdés. Ha a zene igazán nagyszerű, őszinte, mély és lelkiség van benne, azzal érdemes foglalkozni. A barokk korban alig írtak utasításokat a zenészeknek, mert mindenki értette a korstílust. Ha egy színész Shakespeare-t játszik, nem kell feltüntetni a szövegben, hogy hol legyen hangos, hol halk. Érezni fogja. Ma, amikor egyaránt játsszuk a barokk, a klasszika, a romantika zenéjét, a zenészek elvesznek a stílusok dzsungelében. Ezért érzi csupán úgy a zeneszerző, hogy minél több utasítást kell a kottába írni.

Rendkívül élénk gesztusokkal vezényelsz. Furtwängler azt mondta, azért nem a metrumot üti a pulpituson, mert az unalmas lenne. Felteszem, csak egy bizonyos szint felett lehet így irányítani a zenekart.

Nézd, a zenekar a darabok kilencven százalékát karmester nélküli is el tudja játszani. A karmester nem közlekedési rendőr, nekünk három dolgunk van.

Egy, inspirálni a zenészt, kettő, segíteni, tudni, hogy mikor és hogyan kell játszaniuk, három, önbizalmat adni nekik. Mert ők játszanak, és nem én.

Ez egy óriási feladat – zenei és pszichológiai szempontból is.

Demokratikus intézmény a szimfonikus zenekar?

A kvartettben négyen vagyunk, és állandóan együtt – muszáj, hogy barátság legyen köztünk. A zenekarból viszont, ha teljesen demokratikusan akarjuk csinálni, könnyen óvoda lesz. Amikor először próbáltam zenekar élén a vonósnégyesben megismert munkamódszerrel, egy idő után senki nem figyelt rám. Ha meg túlságosan játszod a főnököd, elzárod a zenészek spirituális csatornáit. Nagyon nehéz megtalálni, hogy hol a határ a barátság és az autoritás között. Főleg a Fesztiválzenekarral, akiknek nagy részét barátomnak mondhatom, hiszen egykor itt voltam koncertmester.

De, ha már az élénk gesztusaimról kérdeztél, elmondom, hogy szeretném kicsit visszafogni magam. Ha túl sokat ugrálok, ha túl izgága vagyok, elfárad a zenész. A végén már oda sem figyelnek.

Honnan merítesz ennyi energiát?

Nézd, részben örököltem. A papám csupa tűz ember volt, bennem is van temperamentum. Nagyon szeretem, amit csinálok, önbizalmat ad. De, tudod, mit, ezt is megírhatod: az élet sok területén nem vagyok tehetséges. De ha zenéről van szó, élek, mint hal a vízben. Három és fél évvel ezelőtt Kocsis Zolival utaztunk haza Pécsről. Ültünk az autóban, és azt mondtam: Jó, hogy ismerlek téged, Zoli, mert egyre inkább tudom, hogy milyen a zseniális ember. Te az vagy, én nem, de azt hiszem van antennám.

Van antennám a zsenikhez.

Téged még az a Székely Zoltán tanított, akinek Bartók a Hegedűversenyét komponálta. Miben van szükség rátok, akik még közelebb voltatok ehhez a generációhoz?

Székely Zoli bácsi 1903-ban született, de nekem még olyan tanárom is volt, aki XIX. században, 1899-ben született. Ők, és azt hiszem, ez lényeges, azelőtt nőttek fel, hogy a lemezipar elindult. Nem az volt a céljuk, hogy külsőleg tökéletes legyen a játékuk, hanem a spirituális mélység, a hang belső élete érdekelte őket. Azt tanították, hogy a technika nem más, mint a zenei elképzelés rabszolgája. Nem is húzhattunk meg egy hangot sem addig, míg nem volt világos a zenei szándék.

Olyankor már sokkal egyszerűbb megtalálni a technikát, ugye?

Igen.

Hogy viszonyulsz a hangfelvételhez?

Amikor a kvartettel hangfelvételt készítettünk, megdöbbentett, hogy nem megy át a mikrofonon a rengeteg karakter. „Összepréselődik” minden. Azt gondolod, hogy jól megcsinálod a karakterváltásokat, a hangszínváltásokat, az időket, aztán visszahallgatod, és mindebből alig hallatszik valami. Azt hiszem, a felvételen mindent el kell kicsit túlozni.

Így viszont nehéz őszintén játszani, nem?

Nehéz, nehéz. Egyfajta eltúlzott színpadiasságra van szükség. Valakinek ez nem is megy, vannak kvartettek, akik viszont jobbak hangfelvételen, mint színpadon. Van, aki nagyon érti, hogyan kell játszani stúdióban – Glenn Gould –, és van, aki nem. Sergiu Celibidache például nem csinált lemezeket, egyetlen egyet sem. A nagy zenészek játéka, Menuhiné, Casalsé, azonban átsüt a hangfelvételen is.

Hogy erről mennyi emlékem van! Amikor először vettünk fel – a Hungaroton stúdiójában, Schumann-vonósnégyeseket –, szó szerint sírva fakadtam, mikor visszahallgattam. Mondtam a fiúknak, hogy ez borzasztó, mondjuk le az egészet. Olyankor mindent hallasz, olyan, mintha nagyítóval vizsgálnád a bőrhibáidat.

3235CMiguelBueno1-142029.jpg

Takács-Nagy Gábor (Fotó/Forrás: Miguel Bueno)

Önkritikus vagy?

Persze. Mindenki, aki alázattal zenél, tudja, hogy csak kis pontocska a nagy zeneszerzőhöz.

Szerintem minden zenész, akiben tehetség és alázat van, önkritikus, mert tudja, hogy nincsen más út.

Nem csak a Budapesti Fesztiválzenekart és MÁV Zenekart vezényled, ha hazajössz, de mesterkurzust is tartasz októberben. Milyen tanár vagy?

Inspirálni szeretnék. Úgy adni át a zenei tudást, hogy senki önbizalmába ne tapossak bele.

Lehet úgy, hogy az ember szúrósabb?

Lehet szúrósnak lenni, nagyon igényesnek is, ha a tanítvány úgy érzi, hogy érte szólok, nem miatta. Talán ez a legjobb kifejezés: „érted szólok, nem miattad”. Abban a pillanatban, hogy a fiatal ezt érzi, hogy a tanár bízik benne, mer is játszani.

 

Takács-Nagy Gábor legközelebb a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Budapesten, Martha Argerich közreműködésével a Zeneakadémián. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Vizuál

Tíz új európai filmet kínál az ArteKino Filmfesztivál az interneten

December 31-ig tart az ArteKino Filmfesztivál, amely tíz új európai filmhez biztosít ingyenes, online hozzáférést. A filmbarátok kényeztetésére minden filmet magyar felirattal láttak el, sőt rendezői nyilatkozatot, szinopszist és filmajánlót is mellékeltek hozzájuk. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.
Klasszikus zongora

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.