Klasszikus

A karmester nem lehet zsarnok

Interjú Leonidasz Kavakosszal
2019.05.30. 14:15
Ajánlom
Virtuóz hegedűsként ismeri a világ, akinek a skálázását is érdemes elhallgatni, de majd' húsz éve vezényel is Leonidasz Kavakosz, aki a következő napokban három alkalommal áll a Budapesti Fesztiválzenekar élére.

„Zenész vagyok” – szögezi le rögtön a görög művész, aki - habár több mint harmincöt éve hegedül, karmesteri karrierje viszont jóval később kezdődött - nem tesz különbséget a két szerepkör között. „Azért éreztem úgy, hogy vezényelnem kell, mert a zenekari repertoár jóval hatalmasabb, mint a hegedűé. Vonz a zenekarban, hogy emberekkel kell közösen dolgozni a hangzás kialakításában.”

Leonidasz Kavakosz másodszor áll karmesteri pulpitusra hazánkban, május 31-én és június 1-2-án a Budapesti Fesztiválzenekar meghívására dirigálja az együttest. Mendelssohn Hebridák-nyitánya, Schumann Csellóversenye és Csajkovszkij VI. (Patetikus) szimfóniája kerül műsorra.

A zenekar csodálatos hangszer, és olyan színekre képes, amikről egy hangszeres művész egyedül nem is álmodhat.

Az interjú előtt meghallgatom a Fesztiválzenekar egyik délutáni próbáját, a szimfónián és a nyitányon dolgoznak. Amikor Leonidasz Kavakosz kezébe veszi a hegedűt – nem a sajátját, Major Tamás koncertmesterét kéri kölcsön –, hogy megmutasson egy-egy frázist, a zenekar lábdobogással, tapssal jelzi lelkesedését. A tisztelet kölcsönös, Kavakosz nem a zsarnoki karmester fajtájából való.

LeonidasKavakos_creditMarcoBorggreve8-141117.jpg

Leonidasz Kavakosz (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

„Minden zenésszel emberként, tisztelettel kell bánni egy karmesternek. A kreatív folyamat csak így lehet teljes. Sok olyan karmester van, akik azt mondják: én utasítok, te játszol. Részemről az ilyen attitűdöt szörnyűnek tartom. Nem csak szörnyűnek – olcsónak. A színpad a fényesség helye, ahol évszázadokat túlélt, ma is érvényes zene hangzik el. Olyan zene, ami az embereket mély érzésekre, mély szeretetre ösztönzi.

Hogyan mutathatná meg egy karmester máshogy a tekintélyét, mint a zene ismerete által?”

Kavakosz szerint a tekintélyelvű zsarnoki karmesterek egy pillanat alatt elszégyellnék magukat, ha a zeneszerző belépne az ajtón próba közben. „Mindig a zenét szeretném magam elé helyezni, és akkor nincsen szükség az én tekintélyemre. A zene megváltoztatja az életünket, spirituális élményként felemeli a lelkünket. A klasszikus zenében pedig ott van a múlt és a jövő is: vegyük csak a Patetikus-szimfóniát. Csajkovszkij zenéje több mint százhúsz éve keletkezett, de százhúsz év múlva is velünk lesz.”

LeonidasKavakos_creditMarcoBorggreve15-130643.jpg

Leonidasz Kavakosz (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

„A szakma egyik nagy problémája, hogy praktikusak akarunk lenni. De hadd kérdezzem meg, Csajkovszkij szimfóniája praktikus? Akkor miért akarnék róla így beszélni? A zene költészet szavak nélkül, miért ne beszéljek a próbákon költőien róla? Arra tanítanak az iskolákban, hogy ne beszéljünk költőien, ne gondolkodjunk költőien. Nincsen időnk rá. Arra van időnk, hogy munkába menjünk, vásároljunk, a mindennapi feladatainkat végezzük. Mi, zenészek, szerencsések vagyunk, mert a munkánk több ennél.”

Kavakosz hegedűsként többek között Paganini műveit játszva ismertette meg magát a világgal, mégis gyakran felszólal az üres virtuozitás ellen. Ugyan keveset tanít – mesterkurzusokat tart, többre nem lenne ideje –, mégis határozottan állítja, hogy sok diák nem a zenét akarja megközelíteni, hanem a zenét akarja közelebb rántani magához. „De nem húzhatod magadhoz a zenét, ahogy a csillagot sem veheti le az égről a csillagász. Neked kell közel menni hozzá!” Úgy véli, technikás zenészből rengeteg van, de a muzsika spirituális aspektusára nem tanítja meg őket senki. A zeneipar tizennégy-tizenhat évesen felkarol tehetségeket, aztán eldobja őket, mint a rongyot.

Ez egy kannibál rendszer.

Leonidasz Kavakosz most ötvenegy éves. „Az a csodálatos, hogy minél többet tanul az ember, minél több tapasztalatot szed össze, annál nagyobb kérdésekbe botlik.” Őt ezek a kérdések tartják fiatalon. „A csillagok is megszületnek és kihunynak, ahogy mi is. Amikor elérkezik az ember az élet végére, bele kell nyugodnunk, hogy mennyi mindent nem tudunk.” És mi van a fiatalokkal? „Ők még azt hiszik, hogy egészben megehetik a világot. És ez így van rendjén.”

Számos alkalommal játszott szólistaként a Budapesti Fesztiválzenekarral, Kavakosz az együttest régi ismerősként üdvözli.

„A Fesztiválzenekar az egyik legélénkebb, legvarázslatosabb zenekar, akiket ismerek.

Sugárzik belőlük a zene szeretete, így jönnek a próbára, így jönnek a koncertre.” És természetesen a városban is jól érzi magát. „Budapest különleges hely az életemben.”

LeonidasKavakos_creditMarcoBorggreve28-130644.jpg

Leonidasz Kavakosz (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Kavakosz különösen lelkes, amikor Rados Ferenc zongoraművész kerül szóba. „Évekig játszottam vele. Hogy fejezhetném ki az ő szerepét az életemben? Utálná, ha hallaná, hogy ezt mondom, de ő az ideálom, ha ő nem lenne, talán a pálcát sem vettem volna kezembe.” Elmeséli, hogy a kilencvenes években kéthetente járt Budapestre. „Tőle tanultam meg, mit jelent a zene iránti elköteleződés. Sose felejtem el, Bartók II. szonátáját játszottuk, és volt egy rész, amivel nem jutott dűlőre. Minden reggel másfél órával korábban ott volt a próbán, és ezt a szakaszt gyakorolta. Ki csinál még ilyet nyolcvan évesen?”

Leonidasz Kavakosz május 31-én és június 1-2-án lép fel a Zeneakadémián a Budapesti Fesztiválzenekarral. A koncertek szólistája Gautier Capuçon (cselló). A jegyek már elfogytak, de a június 1-i koncertet élőben követheti ITT.

Belgiumtól Olaszországig mindenütt imádták a Fesztiválzenekar humorát

Kapcsolódó

Belgiumtól Olaszországig mindenütt imádták a Fesztiválzenekar humorát

Európia turnéjuk során a közönség és a kritika is lelkesen fogadta Fischerék formabontó koncertjeit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus riport

Amikor korrepetitor, jogász, csellista és orvos dirigál

Hogy a február 2-i Beethoven-maratonon amatőrök vezényelhetik a Budapesti Fesztiválzenekart, megint csak azt bizonyítja: a karmester tényleg nem csinál semmit. Vagy igen?
Klasszikus magazin

Ő volt Shakespeare korának legnépszerűbb dalszerzője

Virtuóz játékosa a lantnak, képzett énekes, korának egyik leghíresebb zenésze. Az utóbbi időben újra felfedezték, talán azért, mert az a szépség, ami a dalaiban megjelenik, nem öregedhet el. Ha azt mondjuk, John Dowland korának popzenésze volt, nem kisebbítjük érdemeit, ahogy a nagy kortárs, Shakespeare sem az elit számára írta műveit.
Klasszikus aukció

Pénzt gyűjt a Fesztiválzenekar, akár sakkpartira is licitálhat Fischer Ivánnal

Adománygyűjtő bált rendez a Budapesti Fesztiválzenekar, ahol az aukción olyan élményekre lehet licitálni, mint egy turné a zenekarral vagy sakkparti a karmesterével.
Klasszikus magazin

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.
Klasszikus ajánló

Magyar és tajvani zeneműveket mutatott be Eötvös Péter alapítványa Berlinben

Berlinbe érkezett a világhírű zeneszerző és karmester, Eötvös Péter alapítványának felkérésére írt új zeneműveket bemutató nemzetközi turné, a hangversenyt múlt héten csütörtökön tartották a német főváros magyar kulturális intézetében, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB).