Klasszikus

A karmester nem lehet zsarnok

Interjú Leonidasz Kavakosszal
2019.05.30. 14:15
Ajánlom
Virtuóz hegedűsként ismeri a világ, akinek a skálázását is érdemes elhallgatni, de majd' húsz éve vezényel is Leonidasz Kavakosz, aki a következő napokban három alkalommal áll a Budapesti Fesztiválzenekar élére.

„Zenész vagyok” – szögezi le rögtön a görög művész, aki - habár több mint harmincöt éve hegedül, karmesteri karrierje viszont jóval később kezdődött - nem tesz különbséget a két szerepkör között. „Azért éreztem úgy, hogy vezényelnem kell, mert a zenekari repertoár jóval hatalmasabb, mint a hegedűé. Vonz a zenekarban, hogy emberekkel kell közösen dolgozni a hangzás kialakításában.”

Leonidasz Kavakosz másodszor áll karmesteri pulpitusra hazánkban, május 31-én és június 1-2-án a Budapesti Fesztiválzenekar meghívására dirigálja az együttest. Mendelssohn Hebridák-nyitánya, Schumann Csellóversenye és Csajkovszkij VI. (Patetikus) szimfóniája kerül műsorra.

A zenekar csodálatos hangszer, és olyan színekre képes, amikről egy hangszeres művész egyedül nem is álmodhat.

Az interjú előtt meghallgatom a Fesztiválzenekar egyik délutáni próbáját, a szimfónián és a nyitányon dolgoznak. Amikor Leonidasz Kavakosz kezébe veszi a hegedűt – nem a sajátját, Major Tamás koncertmesterét kéri kölcsön –, hogy megmutasson egy-egy frázist, a zenekar lábdobogással, tapssal jelzi lelkesedését. A tisztelet kölcsönös, Kavakosz nem a zsarnoki karmester fajtájából való.

LeonidasKavakos_creditMarcoBorggreve8-141117.jpg

Leonidasz Kavakosz (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

„Minden zenésszel emberként, tisztelettel kell bánni egy karmesternek. A kreatív folyamat csak így lehet teljes. Sok olyan karmester van, akik azt mondják: én utasítok, te játszol. Részemről az ilyen attitűdöt szörnyűnek tartom. Nem csak szörnyűnek – olcsónak. A színpad a fényesség helye, ahol évszázadokat túlélt, ma is érvényes zene hangzik el. Olyan zene, ami az embereket mély érzésekre, mély szeretetre ösztönzi.

Hogyan mutathatná meg egy karmester máshogy a tekintélyét, mint a zene ismerete által?”

Kavakosz szerint a tekintélyelvű zsarnoki karmesterek egy pillanat alatt elszégyellnék magukat, ha a zeneszerző belépne az ajtón próba közben. „Mindig a zenét szeretném magam elé helyezni, és akkor nincsen szükség az én tekintélyemre. A zene megváltoztatja az életünket, spirituális élményként felemeli a lelkünket. A klasszikus zenében pedig ott van a múlt és a jövő is: vegyük csak a Patetikus-szimfóniát. Csajkovszkij zenéje több mint százhúsz éve keletkezett, de százhúsz év múlva is velünk lesz.”

LeonidasKavakos_creditMarcoBorggreve15-130643.jpg

Leonidasz Kavakosz (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

„A szakma egyik nagy problémája, hogy praktikusak akarunk lenni. De hadd kérdezzem meg, Csajkovszkij szimfóniája praktikus? Akkor miért akarnék róla így beszélni? A zene költészet szavak nélkül, miért ne beszéljek a próbákon költőien róla? Arra tanítanak az iskolákban, hogy ne beszéljünk költőien, ne gondolkodjunk költőien. Nincsen időnk rá. Arra van időnk, hogy munkába menjünk, vásároljunk, a mindennapi feladatainkat végezzük. Mi, zenészek, szerencsések vagyunk, mert a munkánk több ennél.”

Kavakosz hegedűsként többek között Paganini műveit játszva ismertette meg magát a világgal, mégis gyakran felszólal az üres virtuozitás ellen. Ugyan keveset tanít – mesterkurzusokat tart, többre nem lenne ideje –, mégis határozottan állítja, hogy sok diák nem a zenét akarja megközelíteni, hanem a zenét akarja közelebb rántani magához. „De nem húzhatod magadhoz a zenét, ahogy a csillagot sem veheti le az égről a csillagász. Neked kell közel menni hozzá!” Úgy véli, technikás zenészből rengeteg van, de a muzsika spirituális aspektusára nem tanítja meg őket senki. A zeneipar tizennégy-tizenhat évesen felkarol tehetségeket, aztán eldobja őket, mint a rongyot.

Ez egy kannibál rendszer.

Leonidasz Kavakosz most ötvenegy éves. „Az a csodálatos, hogy minél többet tanul az ember, minél több tapasztalatot szed össze, annál nagyobb kérdésekbe botlik.” Őt ezek a kérdések tartják fiatalon. „A csillagok is megszületnek és kihunynak, ahogy mi is. Amikor elérkezik az ember az élet végére, bele kell nyugodnunk, hogy mennyi mindent nem tudunk.” És mi van a fiatalokkal? „Ők még azt hiszik, hogy egészben megehetik a világot. És ez így van rendjén.”

Számos alkalommal játszott szólistaként a Budapesti Fesztiválzenekarral, Kavakosz az együttest régi ismerősként üdvözli.

„A Fesztiválzenekar az egyik legélénkebb, legvarázslatosabb zenekar, akiket ismerek.

Sugárzik belőlük a zene szeretete, így jönnek a próbára, így jönnek a koncertre.” És természetesen a városban is jól érzi magát. „Budapest különleges hely az életemben.”

LeonidasKavakos_creditMarcoBorggreve28-130644.jpg

Leonidasz Kavakosz (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Kavakosz különösen lelkes, amikor Rados Ferenc zongoraművész kerül szóba. „Évekig játszottam vele. Hogy fejezhetném ki az ő szerepét az életemben? Utálná, ha hallaná, hogy ezt mondom, de ő az ideálom, ha ő nem lenne, talán a pálcát sem vettem volna kezembe.” Elmeséli, hogy a kilencvenes években kéthetente járt Budapestre. „Tőle tanultam meg, mit jelent a zene iránti elköteleződés. Sose felejtem el, Bartók II. szonátáját játszottuk, és volt egy rész, amivel nem jutott dűlőre. Minden reggel másfél órával korábban ott volt a próbán, és ezt a szakaszt gyakorolta. Ki csinál még ilyet nyolcvan évesen?”

Leonidasz Kavakosz május 31-én és június 1-2-án lép fel a Zeneakadémián a Budapesti Fesztiválzenekarral. A koncertek szólistája Gautier Capuçon (cselló). A jegyek már elfogytak, de a június 1-i koncertet élőben követheti ITT.

Belgiumtól Olaszországig mindenütt imádták a Fesztiválzenekar humorát

Kapcsolódó

Belgiumtól Olaszországig mindenütt imádták a Fesztiválzenekar humorát

Európia turnéjuk során a közönség és a kritika is lelkesen fogadta Fischerék formabontó koncertjeit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.
Klasszikus marton éva

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.