Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
Mennyiben jelent új fejezetet az Ön pályáján egy modern hangszereken játszó, nagy szimfonikus zenekar irányítása?
Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus mellett közel harminc éve rendszeresen dirigálok „modern” együtteseket is, többszáz opera-előadást vezényeltem a Magyar Állami Operaházban. Ugyanakkor napról napra dolgozni egy olyan nagyszerű zenekarral, mint a Nemzeti Filharmonikusok, óriási öröm: náluk egyébként vendégkarmesterként 2000-ben mutatkoztam be, tehát a mi közös történetünk is már közel negyedszázada tart. Teljesen új nekem azonban a főzeneigazgatói munkakör, egy főállású modern szimfonikus zenekar és oratóriumkórus teljes művészeti vezetésének ellátása: olyan kihívás, amely minden korábbitól eltér.
Milyen az Ön próbamódszere? Kocsis Zoltán tudós muzsikus volt, Ön is az. Szívesen szól-e a próbákon a művek történeti, esztétikai hátteréről?
Pragmatikus vagyok: a próbamódszert mindig az adott műsorhoz kell igazítani. Ha nyitány, versenymű és szimfónia a program, másfajta időbeosztás optimális, mint ha operát szólaltatunk meg koncertszerűen. A próbarend összeállításán majdnem annyi múlik, mint magukon a próbákon. Ami a magyarázatokat illeti:
az emberek nem gépek, a muzsikus szerintem akkor végzi jól a dolgát, ha tudja és érti is, miért kell úgy játszania valamit, ahogy kérik tőle.
Fontosak az egyszerű és világos instrukciók, ugyanakkor a kultúrtörténeti és zenetörténeti háttér megvilágítása sokszor létfontosságú segítséget nyújthat a helyes előadásmódhoz.
Mit szeretne megtartani a Nemzeti Filharmonikusok műsorpolitikájából, és min módosítana?
Az én jelenlegi karmesteri repertoárom talán fele „vihető át” a hatalmas repertoárt birtokló Nemzeti Filharmonikusokhoz, sok olyan mű lesz, amelyet eddig nem, vagy csak ritkán vezényeltem. Ezenkívül akadnak majd bőven olyan darabok is, amelyek mind a zenekarnak, mind számomra újak lesznek: törekedni fogunk kevéssé ismert, ám jelentős alkotások bemutatására.
Fontos, hogy rendszeresen játsszunk Beethoven előtti bécsi klasszikus zenét, olyan létszámmal, amely nagyjából a megszokott szimfonikus zenekari méret felének felel meg.
Amikor a felkérést megkaptam, a 2022/23-as évadterv készen volt, 2023/24 kialakításakor már elkezdtünk új irányokat is kijelölni – ilyen például az operabérletünk. Most 2024/2025-ön dolgozunk: az az évad fog legtöbbet megmutatni az én elképzeléseimből.
Készül-e barokk zenét vezényelni az NFZ élén?
A 2023/24-es évadban játszunk Bach-kantátákat, későbbre Rameau-terveim is vannak, de úgy vélem, a modern szimfonikus zenekarok és a 18. századi zene legszerencsésebb találkozási pontja Haydn és Mozart – ők kínálják a zenekarépítés legjobb terepét, az a két zeneszerző, akiknek keze alatt a mai értelemben vett szimfonikus zenekar megszületett. Mindazonáltal úgy érzem, az NFZ repertoárjának törzsét továbbra is a 19. századi romantikus műveknek, valamint a 20-21. század időtálló értékeinek kell alkotniuk.
Már Kocsis munkájában is fontos célkitűzés volt az opera – elég, ha a Richard Strauss-produkciókra utalunk.
Sajnos nem volt alkalmam Kocsis Zoltánnal operákról beszélgetni, de úgy hiszem, van hasonlóság az ő gondolkodásmódja és az enyém között.
Az operajátszás által olyan zenekari erényeket lehet elsajátítani, mint az éneklő játékmódot és a rugalmas alkalmazkodást,
talán emiatt is érzem a Bécsi Filharmonikusokat a világ egyik legjobbjának. Különösen kedves számomra a francia romantikus operarepertoár, ezt mindenképpen szeretném közel hozni az együtteshez: többek közt David, Massenet, Lalo és Thomas műveinek műsorra tűzésével.
Milyen intenzitású kapcsolatot tart ideálisnak zenekar és főzeneigazgató között?
Sokfajta modell működik a világban: a nemzetközi sztár-karmesterek például kevés időt töltenek „saját” zenekarukkal. Én más vagyok: munkámat főként Magyarországon végzem, némi nemzetközi ismertséget jórészt lemezfelvételeimnek köszönhetek. 2023/24-től – amikor véget ér MMA-elnöki megbízatásom – a jelenleginél sokkal aktívabb leszek az NFZ-vel, 2024/25-től már a nemzetközi turnékon is elsősorban én fogom vezényelni az együttest.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Vashegyi György (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Nemzeti Filharmonikusok)