Klasszikus

A klasszikus zenének nem kell cégér!

Interjú Bősze Ádámmal
2019.03.13. 09:25
Ajánlom
Lehet, hogy Bősze Ádámot nem kell senkinek bemutatni. Lehet, hogy néhányaknak igen. Ők azt hiszik, szerénytelen, amikor azt mondja, hogy szeretik a hallgatók. Zenetudós, antikvárius, műsorvezető, ráadásul hamarosan a második standup-estjével lép a közönség elé. Erről is kérdeztük.

Én nem hiszem el, hogy ennyi gonoszkodó sms-t kapsz. Áruld el, hogy te magad hányat írtál közülük?

Egyet sem, de ha nagyon őszinte akarok lenni, azoknak az sms-eknek, amelyek a standup-műsoromban szerepeltek, belenyúltam a szövegébe. Nem tartalmilag, hanem stílusban, hogy jobban gördüljenek.

Miért ekéznek téged ennyit? Aki kicsit egyénibb hangú, azt piszkálják?

A klasszikus zenei közönség más, mint a többi közönség, nehezebben fogadják be azt, amivel nem értenek egyet. A Bartók Rádió tagja a European Broadcasting Unionnak, és többször vettem részt külföldön olyan találkozókon, ahol műsorvezetőkkel is megismerkedtem. A BBC-s kollégáktól megkérdeztem, hogy őket mennyire „bántják” üzenetekben, és nagyjából ugyanezt az arányt és ugyanezt az attitűdöt említették. De ha a régiekhez hasonlóan veretes szövegeket olvasnék fel, lehet, hogy mások reklamálnának. Egyébként az elején nagyon rosszul voltam a negatív kritikától.

IMG_4500-141101.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Igen? Azt hittem, könnyen túltetted magad rajtuk.

Nem, nem. Amikor 2008-ban a Bartók Rádióhoz kerültem, még élt a Fidelio fóruma is, azt nem szabadott volna olvasni. Ott mindegyikünk megkapta a magáét. Egészen addig bántottak a beszólások, amíg fel nem olvastam az elsőt adásban. Akkor valami helyre került. Aztán egy-egy kritizáló üzenet után hatványozottan érkeztek a bátorítások, a megerősítések, azokat meg én nem akartam beolvasni a műsorban.

Nem volt szükséged a pozitív megerősítésre?

Dehogynem. Pont azért hagytam abba – nem is olyan régen – a hallgatói sms-ek beolvasását, mert már magam előtt is kényelmetlen volt a dolog. Feltettem magamnak a kérdést, hogy most tényleg ez kell nekem? Hogy beolvassak egy rosszindulatú sms-t, aztán jöjjön a vigasztalás?

Az, hogy hajlamos vagy a bakizásra és a tréfára, annál több embernek lett szimpatikus. Az első standup ested címe – #Szeretnekahallgatók –, ha innen nézzük, nem is ironikus.

Volt, aki – mert nem hallgatja a Bartók Rádiót –, meg is volt rökönyödve, hogy hogyan adhatok ilyen szerénytelen címet a shownak.

Április 26-án mutatkozik be a következő standup ested, a Bő szekund a MOMKultban. Mennyire nehéz másodjára egy ilyen feladathoz látni?

Mondjuk úgy, nagy kínlódás.

IMG_4512-141101.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Le lehet ülni poént írni?

Igen. Az előzőnél öt napot lementem a Balatonra, és csak ezzel foglalatoskodtam, most is hasonlóképpen csinálom. A #Szeretnekahallgatókat barátok előtt teszteltem, és tényleg megrémültem, mert senki nem nevetett. Itt ültek, ahol most mi, az antikváriumban vagy tizenöten, én meg az ötödik jó poén után kiestem a szerepből, és megkérdeztem, hogy fizetik-e őket azért, hogy ne nevessenek. Aztán Zilahy Tamás rendező barátom mondta, hogy ezt nem így kell. A nevetés intim dolog, ha nincs meg színházi hangulat, ne csodálkozzak, hogy nem nevet senki.

Kik a te kedvenc humoristáid?

Eddie Izzardot nagyon szeretem, ő egy transzvesztita színész-komikus. Rengeteget néztem, de már megtiltottam magamnak, mert akkor rá akarok hasonlítani. Ugyanez a helyzet Victor Borgéval. Nyilvánvaló, hogy én nem fogok leesni a zongoraszékről, azt kell csinálnom, amit én jól tudok.

Az új standup esten megpróbálok egy új dolgot: kíváncsi leszek, hogy meg tudom-e ríkatni az embereket.

Huh, melyiket kell elmesélni ehhez a zenetörténet szomorú sztorijai közül?

Mondjuk valamelyik ismeretlen opera cselekményét. Vagy kitalálni egyet. Például hogy egy szárnya szegett kis verében átmegy egy Kamaz. (nevet)

IMG_4493-141100.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Volt – csúnyán fogalmazva – népnevelő szándék abban, hogy klasszikus zenei standuppal lépsz színpadra?

Nem. Sőt. Többen nézték ezt szórakoztató ismeretterjesztésként, de én ezt „standup standup”-nak szánom.

Egyáltalán viszonyulsz ahhoz, hogy a klasszikus zenével kapcsolatban sokan úgy vélik, hogy „misszióra” van szüksége?

A klasszikus zenének nem kell cégér. Egy Schumann-darab, köszöni szépen, jól van Bősze Ádám népszerűsítése nélkül is. Hogy kellenek-e beavató előadások, az más kérdés. Fontosak az olyan emberek, akik lelkesen beszélnek valamiről. Nekem mindig voltak tanáraim, akik sokan jelentettek. A gimnáziumi magyartanárom miatt kezdtem József Attilát, Pilinszkyt olvasni. Az énektanárom viszont a kocsiját mosatta le velünk énekóra helyett, mert azt gondolta, legfeljebb arra vagyunk jók.

Akkor olyan is van, aki Bősze Ádám miatt hallgatja meg mondjuk Monteverdit?

Lehet. Nem tudom. Amikor szerzetesként jártam a Zeneakadémiára, az összes tanárom egyházzenei művet adott házifeladatnak. Egy idő után elegem volt, arra vágytam, hogy adjanak valami mást. Ezzel is így vagyok: én viccelni szeretnék, nem „népnevelni”. A legújabb cél most az, hogy a standupomat angol nyelven is előadjam mondjuk a Fringe Fesztiválon.

IMG_4522-141102.jpg

Bősze Ádám egy értékes Kodály-portré mellett (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Az antikváriumodban beszélgetünk most. Mikor hoztad létre ezt a helyet?

2004-ben kezdtem el kottákat eladni, amikor két munkahely között szabadúszó voltam, és nem volt pénzem. Már akkor is gyűjtöttem őket, és volt egy csomó könyvem is, hát az Ebay-en eladtam belőlük párat. Rájöttem, hogy ebben van üzlet, de arra is, hogy legfeljebb a ritkaságok felvásárlására van időm. Kár, hogy a magyar antikvárpiacon én adhatom a legtöbb pénzt ezekért a tárgyakért, és nem a Széchényi Könyvtár, akiknek sokszor villanyszámlára is alig van pénze, és sajnálkozva mondják, hogy nem tudnak engem túllicitálni.

Melyik tárgyra vagy a legbüszkébb, amelyik megfordult a kezedben?

Volt egy Haydn-kotta, amelynek szerepelt egy pecsételt szám a címlapján. Később kiderült, hogy Haydn saját könyvtárából származott, a szám pedig az árverési jegyzékben is szerepelt. (Haydn hagyatékát ugyanis elárverezték.) Egészen fura módon maradt Magyarországon ez a kotta. A Széchényi Könyvtárnak nem volt pénze, de a Liszt Múzeumnak igen. Ők megvették, és elcserélték a OSZK-val egy Liszt-anyagra.

Saját személyes ízlésednek is utánamész antikváriusként?

A kedvenc zenetörténeti korom a 16. század. Nagyon örülnék, ha lennének 16. századi kották Magyarországon, de ez nem jellemző.

IMG_4459-141100.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Mi vonz a 16. századi zenében?

Mikor szerzetes voltam, egy William Byrd-misetétel fordította meg a gondolkodásomat. Ez még a rendszerváltás előtt történt. Szerzetes voltam, de a magyar állam és az egyház megállapodása szerint választanom kellett egy hasznos foglalkozást is. Gitártanárnak készültem, de arra nem volt szükség. Aztán valaki adott egy kazettát, rajta a Hilliard Énekegyüttes felvételeivel. Byrd négyszólamú miséjének az Agnus Dei tétele után azt mondtam, hogy nekem ez kell. Átmentem a magiszterünkhöz, és azt mondtam, hogy vagy el hagyom a rendet, vagy választunk egy zenei szakmát. Így kezdtem el a zenetudományi szakot.

Most már egész sok mindent lehet foglalkozásként a neved mögé írni. El tudod képzelni, hogy egyszer ne zenével foglalkozz?

Még nem gondolkoztam rajta...

Nehogy én beszéljelek rá a pályamódosításra!

(Rádiós hanghordozással) Egy interjú során határoztam el, hogy betonkeverő-gyártással akarok foglalkozni…

Komolyan!

Nem. Az a helyzet, hogy nem érdekelne más.

Bősze Ádám következő standup-estje, a Bő szekund április 26-án mutatkozik be a MOMKultban.

Zenei antikváriumból jelentkezik Bősze Ádám új műsora

Kapcsolódó

Zenei antikváriumból jelentkezik Bősze Ádám új műsora

A Bartók Rádió Varázsbolt című műsora lesz az első a csatorna történetében, amelynek podcast változata is lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Zenés színház

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.