Klasszikus

A komolyzene sztárjai

2003.10.28. 00:00
Ajánlom
Budapest vendége a világhírű argentin tenorista és karmester, José Cura, aki ma este, a kongresszusi központban - a Matáv Szimfonikus Zenekar közreműködésével - operaáriákat énekel és Dvorák Újvilág-szimfóniáját vezényli. A sármos énekművész példája jól mutatja: a klasszikus zenében is fontos a menedzselés és a marketing szerepe.

José Cura világkarrierjét tizenegy évvel ezelőtt egy rangos nemzetközi viadal, a Pavarotti-verseny megnyerése indította el, s az is sokat számított, hogy egy másik sztártenor, Plácido Domingo is mögé állt, saját utódjának kiáltotta ki. Cura pályája ettől kezdve villámgyorsan ívelt felfelé, amiben - vitathatatlan hangi adottságai mellett - nyilván az is döntő szerepet játszik, hogy "jól eladható” személyiség: egy egzotikus országból, a tangó őshazájából érkezett, tizenévesen testépítő bajnok volt, ma is jó megjelenésű, kedves, közvetlen. Ezek a zenén kívüli tulajdonságok, ha úgy tetszik, marketingszempontok pedig az elmúlt tizenöt-húsz évben hihetetlenül felértékelődtek. Ez a tendencia egyébként a magyar művészeknek nem kedvez; komolyzenei életünk szereplői - néhány kivételtől eltekintve - ugyanazzal a problémával küzdenek, mint a hazai borok: maga a "termék” kiváló, a hatékony marketing azonban hiányzik.

Itthon a zenei előadóművészek menedzselését évtizedeken át az állami tulajdonú, monopolhelyzetben lévő Interkoncert bonyolította, ez a vállalat azonban a rendszerváltás után magántulajdonba került, részvénytársasággá alakult, majd - néhány év vegetálás után - 1997-ben végelszámolással megszűnt. Sánta Zoltán kulturális menedzser, az Interkoncert utolsó igazgatója szerint hiba volt bezárni a céget, mert bár a zenészek körében nem örvendett nagy népszerűségnek, és sokan "belügyi fiókszervezetként” tartották számon, felhalmozódott egy olyan know how és nemzetközi kapcsolatrendszer, ami hat évvel ezelőtt a szó szoros értelmében szemétkukába került. Sánta Zoltán szerint az igazán piacképes magyar zenészek már régóta nyugati menedzsmenttel rendelkeznek, mert Budapestről nem lehet felépíteni egy sikeres nemzetközi karriert. Ehhez hiányzik a működőképes kapcsolatrendszer, a zenei intézményeknél, fesztivál- és koncertszervezőknél meglévő beépített emberek, akik évekre előre tudják, mikor milyen produkcióra, milyen életkorú és zsánerű művészre lesz szükség.

Egyik legsikeresebb zenei együttesünk, a Budapesti Fesztiválzenekar Európában saját magát menedzseli, ügynökségekkel csak a Távol-Keleten és Észak-Amerikában dolgozik együtt. Körner Tamás, a zenekar igazgatója szerint "nem arról van szó, hogy sajnáljuk azt a 10-15 százalékot, amit egy közvetítő elkér, hanem két évtizedes tapasztalatunk szerint sokkal eredményesebb a közvetlen kapcsolatfelvétel”. Körner úgy látja, az impresszáriók "konfekcióruhával” dolgoznak, ők viszont testre szabott ajánlatot tudnak adni, amit a koncert- és fesztiválszervezők általában nagyra értékelnek. Körner Tamás szerint az elmúlt időszakban megfigyelhető, hogy "a turnék egyre rövidülnek, az árverseny pedig egyre élesebb”.

Héja Domonkos karmester, a Danubia Ifjúsági Szimfonikus Zenekar vezetője az ország egyik legismertebb muzsikusa, pedig még nincs harmincéves. Pályájának nagy lendületet adott, hogy néhány éve megnyerte a Magyar Televízió nemzetközi karmesterversenyét. Mégis szkeptikus, amikor a versenyekről kérdezem: jó néhány olyan esetről tud, amikor a zsűritagok vagy más érdekcsoportok előre leosztják a kártyákat. Tapasztalata szerint olyan versenyen nem is szabad elindulni, ahová nem engedik be a közönséget. "Nem szeretnék lobbicsoportokhoz csatlakozni, nem akarok beállni a sorba. Lehet, hogy még túl fiatal és naiv vagyok, de hiszek benne, hogy egyszer mindenki a méltó helyére kerül” - mondja.
Nem ilyen optimista a neves brit zenei szakíró, Norman Lebrecht, aki néhány éve, Művészek és menedzserek, avagy rekviem a komolyzenéért című könyvével nagy vihart kavart. "Szomorúsággal tölt el, hogy azok a jóslatok, amelyeket a könyvben megfogalmaztam, nemcsak be-, hanem alaposan túl is teljesültek.

Az elmúlt években gyakorlatilag összeomlott a hanglemezkiadás, de a koncertrendezés is súlyos válsággal küzd. Vétkesek a menedzserek, akik azt gondolták, hogy a klaszszikus zenét pontosan ugyanúgy lehet kezelni, mint a showbiznisz más üzletágait. Bizonyos mértékig a művészek is felelősek, akik az egzisztenciális szempontokat az összes többi fölé helyezik, s szép lassan feladják álmaikat, aztán már az erkölcsi tartásukat is” - mondja a brit szakember.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Zenés színház

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Vizuál

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

„Engem sosem vonzott, hogy a kamera előtt legyek, engem az fogott meg, ami mögötte van” – fogalmazott Mártonffy Zoltán, a Minden Rendben producere, akivel egyebek közt arról beszélgettünk, miért fogtak bele nagyjátékfilmek gyártásába.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?
Klasszikus ajánló

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Klasszikus ajánló

A szélességi körök visszhangjai – spanyol vonósnégyes kalauzol az európai és amerikai zene világában

A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán. A spanyol kvartett a hiánypótló MERITA – európai kamarazenei együttműködés keretében érkezik Magyarországra, és ad koncertet a BMC-ben, április 7-én.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sofia Gubaidulina zeneszerző

Napjaink egyik legjelentősebb orosz zeneszerzőjét, aki élete utolsó évtizedeit Németországban töltötte, kilencvenhárom éves korában, március 13-án érte a halál.
Klasszikus ajánló

Végh Sándor egykori tanítványa tart kamarazene kurzust a Concerto Mesteriskola keretében

A kamarazenei élet egy újabb kiválósága, Arvid Engegård tart ingyenes, nyilvános, angol nyelvű mesterkurzust március 17-én, a zenekar Páva utcai székházában.