Klasszikus

A koncertteremből a jógaszőnyegre – interjú Bíró Csillával

2020.11.05. 10:50
Ajánlom
Vajon újjászülethet egy ember még életében? India ősi védikus kultúrája sokáig ismeretlen tartomány volt a nyugati ember számára, de a jóga ma már igen elterjedt Nyugaton. De értjük annak valódi mélységét és célját? Mit adhat egy muzsikusnak ez a több ezer éves világ- és létszemlélet? Ezeket a kérdéseket tette fel magának Bíró Csilla, a Bíró Music Management impresszáriója, aki egy huszárvágással a koncerttermek pódiumát a jógatermek szőnyegére cserélte.

Az általad vezetett Bíró Music Management (korábbi nevén: Starlet) koncertügynökség fészkéből olyan világhírű művészek repültek ki, mint Baráti Kristóf, Várdai István, Farkas Gábor vagy Fülei Balázs. Most te is szárnyakat bontottál. Mi történt?

Ha mondjuk tíz évvel ezelőtt valaki közli velem, hogy én 2020-ban napi szinten jógázni fogok, sőt tanítani is fogom mindezt, aligha hittem volna neki.

Akkoriban nagyon más világban léteztem, s a Nyugat szokásos teljesítménykényszere, az aktív szervezőmunka, az üzleti utak, koncertek határozták meg mindennapjaimat, és persze mindazon feszültség, amit mindez hozott magával.

A zene mindig is a szenvedélyem volt, de mint tudjuk a szenvedély egyszersmind láncokat is jelent. A mókuskerék pedig folyvást halad, s szó szerint fizikailag is felőröl. Szükség volt hát újratölteni magam.

A jóga gyakorlása megszünteti a test és az elme tisztátalanságait s ezt követően az értelem és a bölcsesség fénye beragyogja az ember lényét.

(Patanjali)

g-1500x1000-105509.jpg

Bíró Csilla (Fotó/Forrás: Balog Róbert)

Miért a jógára esett a választásod?

Egy olyan lehetőséget kerestem, ami egyszerre segít a fizikai állóképesség s így az egészség megőrzésében, de az állandóan zakatoló elmét is elcsitítja. Nem volt könnyű megtenni az első lépést, míg 2014-ben elmentem életem első Hatha jóga órájára.

Másfél órával később rájöttem, hogy hogyan is kell valóban lélegezni, s ami még fontosabb, hogy a maga természetességével egy olyan átfogó nyugalommal töltött el, amit már rég nem éreztem.

Innentől kezdődően visszajáró vendéggé váltam a stúdióban, s egyre jobban elmerültem a gyakorlásban. Az életszemléletem, a táplálkozásmódom, s úgy a fizikai mint a szellemi állapotom fokozatosan új mederbe terelődött. 

De hogyan kapcsolódott mindez a komolyzenéhez?

Egyrészt rájöttem, hogy a kettő között létezik egy különleges közös platform, amelynek köszönhetően ugyanarra a hármas egységre épül mindkettő:

a belső fizikai harmóniára - amelyet a zenében a helyes testtartás és hangszerkezelés, s a jógában is a megfelelő testhelyzetek, vagyis ászanák jelentenek;

a megfelelő légzésre, ami nélkül sem hangszeres, sem pedig vokális zene nem létezik – gondoljunk csak a helyes dallamformálásra és metrumra, a  légzésszabályozás pedig belső energetikai okokból a jógában is alapvető fontosságú; s a tökéletes fókuszáltságra, hiszen egy zenész ugyanazon egyhegyű figyelemmel merül el az előadandó darabban, mint egy jógázó a meditációjában, amellyel egyszersmind kizárja a külvilágot és átadja magát egy olyan természetes folyamatnak, amely elvezeti egy olyan állapothoz, amelyet a belső béke és egy megelégedett derű nyugalma jellemez. Másrészt pedig pontosan ez a mélységeiben átélt azonosság – amelynek természetét talán éppen korábbi gyakorló muzsikus életem kapcsán  érthettem meg – vezetett el ahhoz a belső igényhez, hogy mindezeket az eredményeket másokkal, elsősorban – ám természetesen nem kizárólag – muzsikustársaimmal is megosszam. Ugyanis a gyakorló muzsikus életviteléből adódó izmokat, csontrendszert, ízületeket, s a stressz kapcsán az ideg és bélrendszert érintő problémákat nagyon is jól ismertem saját tapasztalatból is.

A jó zenész: kiművelt hallás, kiművelt értelem, kiművelt szív,  kiművelt kéz. Mind a négynek egyensúlyban/harmóniában kell lennie.

(Kodály Zoltán)

B99A6093-110103.jpeg

Bíró Csilla (Fotó/Forrás: Balog Róbert)

Ezek szerint elsősorban a muzsikusok problémáira akarsz gyógyírt találni a módszerrel?

Pontosan, hiszen a fent említett problémákból később akár komoly betegségek is kialakulhatnak, amelyek nem egy ígéretesen induló művészpályát törtek már ketté, s kényszerítettek egy művészt pályaelhagyásra. De hangsúlyozni szeretném azt is, hogy az út mindenki számára nyitva áll, kortól, súlytól, nemtől, és mesterségtől függetlenül,

így mindenkit szívesen tanítok, legyen akár az út elején álló, aki bevezetést szeretne nyerni a jógába, vagy korábbi gyakorló, aki már meglévő tudása elmélyítésére vágyik.

Miben látod azt a legfontosabb felismerést, ami érzésed szerint a legtöbbet adta számodra a jóga gyakorlása során?  

Az egyértelmű fizikai és szellemi harmonizáltságot már említettem, ahogy a mindennapi életünk belső feszültségeinek, viharainak lecsendesítését is. Ám talán a legnagyobb élményt az jelentette, hogy belső egységre leltem önmagammal, s ebből az élményből merítve boldogan és

büszkén vállalom azt a megvalósításra váró álmokkal és tervekkel telt 54 éves nőt, aki vagyok,

s ezen személyes belső megtapasztalás birtokában képessé váltam pontosan átérezni a velem egy cipőben járók érzéseit, akikkel a mai külsőségek és hamis látszatok zavaros ködeibe vesző világa megpróbálja elhitetni, hogy másmilyennek, jobbnak, szebbnek, fiatalabbnak kell lenniük. A lényeg azonban az, hogy fizikai valónkban is fogadjuk el önmagunkat, s ezt az élményt vállaljuk is fel. Ennek felismerésében is hatalmas segítség a jóga, mert harmóniába hoz nemcsak önmagunkkal, de a környezetünkkel és valamiféle abszolút igazsággal is, s segít felismernünk mindezek alapvető azonosságát, s az összetartozás valóban felemelő megtapasztalását.

A jóga gyakorlása egy alapvető mérték és arányérzéket teremt. Mivel testünkre mint elsődleges hangszerünkre kell hagyatkoznunk, megtanulunk játszani rajta, kinyervén belőle a legteljesebb zengést és harmóniát.

(Yehudi Menuhin)

 

4 jógapozíció, amely segít, ha muzsikus vagy

Kapcsolódó

4 jógapozíció, amely segít, ha muzsikus vagy

A muzsikusszakma egyaránt igénybe veszi a testet és a szellemet, a jóga viszont éppen a testi és a lelki egészséghez vezető út lehet. Nem véletlenül gyakorolta Yehudi Menuhin minden nap.

B99A6373-110103.jpeg

Bíró Csilla (Fotó/Forrás: Balog Róbert)

Van tehát újjászületés egy életen belül, hiszen a jelek szerint veled is éppen ez történt.

Ilyen értelemben biztosan van, de a legfontosabb úgy hiszem az, hogy higgyük és akarjuk, hogy lehetséges, mert a dolog csak akkor működik. Adjuk meg magunknak a lehetőséget a megújulásra, higgyünk benne és akkor sikerülni fog.

Mit tanácsolnál a többieknek, akik még mindig a mókuskerékben futnak?

Természetesen azt, hogy próbálják ki ezt az utat, és jógázzanak velem, mert a jóga ösvényén járva nincs hiábavalóan megtett lépés.

Ha pedig megtalálják a módját, hogy helyet találjanak számára életükben, és kitartóan gyakorolják, csak gazdagodhatnak általa, mert a szellemi és testi létet egyaránt új alapokra helyezi. Egy matracon, egy könnyű nadrágon és felsőn kívül csak az elhatározásukra van szükség, hogy ezen a csodálatos úton végül elinduljanak.   

Bíró Csilla honlapja: biroyoga.com

Kapcsolódó

"Életveszélyes foglalkozás" - Mi történik a zenészek testével?

Számtalan kutatás és cikk született már a komolyzene testre és lélekre gyakorolt pozitív hatásairól. De mi a helyzet fordítva, a klasszikus hangszereken való játék hogyan befolyásolja az egészséget? Zenészbetegségek nyomába eredtünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Klasszikus

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.
Plusz

Kulturális sokszínűség a Bartók Béla Boulevard-on

A Bartók Béla úton idén is megrendezik az Eleven Tavaszt, mely egyedi kortárs alkotásokkal, köztéri installációval, valamint különleges alkotóműhelyekkel várja a látogatókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mesterhangszerek használatára lehet pályázni

A Magyar Állami Operaház pályázatot hirdet magyar állampolgárok, valamint felsőfokú zenei végzettséggel rendelkezők számára: állami tulajdonban lévő mesterhangszerek több évre szóló használatára lehet jelentkezni.
Klasszikus újranyitás

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus gyász

77 éves korában elhunyt Samu László kürtművész

A Nemzeti Filharmonikusok korábbi intendánsa a zenekar elmúlt közel öt évtizedének egyik meghatározó személyisége volt, nyugdíjba vonulásáig a Kottatár munkáját is segítette.
Klasszikus ajánló

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.
Klasszikus ajánló

5+1 kihagyhatatlan cikk a Bartók Tavasz friss-ropogós magazinjából

Kíváncsi vagy, hogy a színpadi művészek hogyan élik meg, ha üres nézőtér előtt játszanak? Mindig is érdekelt, hogyan készülnek a közvetítések vagy mit csinál egy online stream rendezője? Tudni szeretnéd, miért olyan egyedülálló és fontos Bartók Béla népzenegyűjtői munkássága? Mi az a világzene, és mit csinál Vaszilij Petrenko, amikor nem vezényel? A hamarosan kezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen elkészült magazinjából most minden kiderül!