Klasszikus

A kortárs zene Ostravába költözik

2015.07.23. 16:40
Ajánlom
Augusztusban csaknem egy hónapig modern zenétől lesz hangos a cseh város, ahol európai és amerikai muzsikusok vezetik be a közönséget a kortárs zene rejtelmeibe.

A Janáček Filharmonikus Zenekar egyik koncertsorozata adta az ötletet, hogy egy speciális, az új zene ügyét felkaroló, független szervezetet alapítsanak. Így jött létre 2000-ben az Ostrava Új Zene Központ, Petr Kotík prágai születésű, de New Yorkban élő zeneszerző, karmester és fuvolás kezdeményezésének köszönhetően. A Központ legfőbb célja az Ostrava Napok megszervezése, mely egy nyári fesztivált és több hetes kurzust is magába foglal, ahol a zeneszerzőknek, zenészeknek, zenetudósoknak lehetőségük van arra, hogy a kortárs zene vezető képviselőivel dolgozzanak együtt, elsősorban zenekari kompozíciókon. A Központ tevékenysége azonban nem csak erre korlátozódik: 2005-ben életre hívott egy nemzetközi kamarazenekart, az Ostravská bandát, továbbá 2002 óta a Janáček Filharmonikus Zenekarral együttműködésben koncerteket is szervez. 2012-től kooperációban a Nemzeti Morva-Sziléziai Színházzal kortárs opera fesztivált is rendez Új Opera Napok Ostrava néven, sőt, kortárs zenéről szólópublikációkat, kiadványokat is megjelentet.

Az Ostrava Napokat idén augusztus 10-29-ig rendezik meg, ezen belül a fesztivált 21-29 között tartják, mely számos érdekességet kínál: világpremiereket, kortárs operát, elektronikus zenei maratont, a legfiatalabb generáció munkáit is bemutató koncerteket. A legizgalmasabb napnak talán augusztus 28-a ígérkezik, amikor két operát is bemutatnak. Az egyik egy afroamerikai szerző, George Lewis, a New York-i Columbia Egyetem oktatójának Afterword című kompozíciója lesz, három chicagói afroamerikai énekes, Joelle Lamarre (szoprán), Gwendolyn Brown (kontraalt) és Julian Terrell Otis (tenor) előadásában. A másik opera Petr Kotík Master-Pieces című szerzeménye lesz, melyet maga a szerző dirigál majd.

Az idei Ostrava Napok további érdekessége, hogy a fesztivál rezidens zenekara, az Európából és Amerikából érkező, mintegy harmincöt fiatal muzsikus alkotta Ostravská banda idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. Az elsősorban a 20. század második felének és a 21. század zenéjét tolmácsoló együttes Petr Kotík művészeti vezetésével és a New York-i Conrad Harris koncertmester irányításával dolgozik. Európa szerte turnéznak és 2007 óta New Yorkban is rendszeresen játszanak, felléptek már a Bohemian National Hallban, a Carnegie Hallban és a Lincoln Centerben is. Tevékenységükről a Cseh Rádió és Televízió dokumentumfilmet is készített. Az Ostravská bandának három budapesti tagja is van: Schlanger Tamás, Maros Ádám ütősök és Krulik Eszter hegedűs. A mostani fesztiválon hat este láthatjuk őket: a 23-i fesztiválnyitó hangversenyen, 24-én és 25-én, amikor fiatal szerzők is bemutatkoznak, a 27-i koncerten, ahol a Canticum Ostrava kórussal lépnek fel, 28-án a már említett dupla operabemutatón és a 29-i zárókoncerten.

A fesztivál további magyar vonatkozása, hogy 21-én Dezső Sára szoprán és Károlyi Katalin mezzoszoprán is fellép Rudolf Komorous Lady Balncarosa kamaraoperájának európai premierjén, 25-én pedig Pálfalvi Tamás trombitás is játszik azon a koncerten, ahol Szécsi Lőrinc Music for 15 Instruments című darabjának premierje is elhangzik. Ligeti György műveit két alkalommal tűzték műsorra: 25-én a Hat bagtellt, 29-én a fuvolára és oboára írt Kettősversenyt hallhatja az, aki a lengyel határhoz közel eső cseh városba látogat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.