Klasszikus

A kortárs zene Ostravába költözik

2015.07.23. 16:40
Ajánlom
Augusztusban csaknem egy hónapig modern zenétől lesz hangos a cseh város, ahol európai és amerikai muzsikusok vezetik be a közönséget a kortárs zene rejtelmeibe.

A Janáček Filharmonikus Zenekar egyik koncertsorozata adta az ötletet, hogy egy speciális, az új zene ügyét felkaroló, független szervezetet alapítsanak. Így jött létre 2000-ben az Ostrava Új Zene Központ, Petr Kotík prágai születésű, de New Yorkban élő zeneszerző, karmester és fuvolás kezdeményezésének köszönhetően. A Központ legfőbb célja az Ostrava Napok megszervezése, mely egy nyári fesztivált és több hetes kurzust is magába foglal, ahol a zeneszerzőknek, zenészeknek, zenetudósoknak lehetőségük van arra, hogy a kortárs zene vezető képviselőivel dolgozzanak együtt, elsősorban zenekari kompozíciókon. A Központ tevékenysége azonban nem csak erre korlátozódik: 2005-ben életre hívott egy nemzetközi kamarazenekart, az Ostravská bandát, továbbá 2002 óta a Janáček Filharmonikus Zenekarral együttműködésben koncerteket is szervez. 2012-től kooperációban a Nemzeti Morva-Sziléziai Színházzal kortárs opera fesztivált is rendez Új Opera Napok Ostrava néven, sőt, kortárs zenéről szólópublikációkat, kiadványokat is megjelentet.

Az Ostrava Napokat idén augusztus 10-29-ig rendezik meg, ezen belül a fesztivált 21-29 között tartják, mely számos érdekességet kínál: világpremiereket, kortárs operát, elektronikus zenei maratont, a legfiatalabb generáció munkáit is bemutató koncerteket. A legizgalmasabb napnak talán augusztus 28-a ígérkezik, amikor két operát is bemutatnak. Az egyik egy afroamerikai szerző, George Lewis, a New York-i Columbia Egyetem oktatójának Afterword című kompozíciója lesz, három chicagói afroamerikai énekes, Joelle Lamarre (szoprán), Gwendolyn Brown (kontraalt) és Julian Terrell Otis (tenor) előadásában. A másik opera Petr Kotík Master-Pieces című szerzeménye lesz, melyet maga a szerző dirigál majd.

Az idei Ostrava Napok további érdekessége, hogy a fesztivál rezidens zenekara, az Európából és Amerikából érkező, mintegy harmincöt fiatal muzsikus alkotta Ostravská banda idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. Az elsősorban a 20. század második felének és a 21. század zenéjét tolmácsoló együttes Petr Kotík művészeti vezetésével és a New York-i Conrad Harris koncertmester irányításával dolgozik. Európa szerte turnéznak és 2007 óta New Yorkban is rendszeresen játszanak, felléptek már a Bohemian National Hallban, a Carnegie Hallban és a Lincoln Centerben is. Tevékenységükről a Cseh Rádió és Televízió dokumentumfilmet is készített. Az Ostravská bandának három budapesti tagja is van: Schlanger Tamás, Maros Ádám ütősök és Krulik Eszter hegedűs. A mostani fesztiválon hat este láthatjuk őket: a 23-i fesztiválnyitó hangversenyen, 24-én és 25-én, amikor fiatal szerzők is bemutatkoznak, a 27-i koncerten, ahol a Canticum Ostrava kórussal lépnek fel, 28-án a már említett dupla operabemutatón és a 29-i zárókoncerten.

A fesztivál további magyar vonatkozása, hogy 21-én Dezső Sára szoprán és Károlyi Katalin mezzoszoprán is fellép Rudolf Komorous Lady Balncarosa kamaraoperájának európai premierjén, 25-én pedig Pálfalvi Tamás trombitás is játszik azon a koncerten, ahol Szécsi Lőrinc Music for 15 Instruments című darabjának premierje is elhangzik. Ligeti György műveit két alkalommal tűzték műsorra: 25-én a Hat bagtellt, 29-én a fuvolára és oboára írt Kettősversenyt hallhatja az, aki a lengyel határhoz közel eső cseh városba látogat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.