Klasszikus

A közönség azt szereti, amit kap

2016.04.29. 14:37
Ajánlom
A Beethoven Budán fesztivál május 6-i koncertjén a rendezvény egyik visszatérő vendége, az Orfeo Zenekar lép színpadra, a fiatal zongorista generáció egyik legígéretesebb tehetségével, a tizennyolc éves Berecz Mihállyal. Az est karmesterével, Vashegyi Györggyel beszélgettünk.

- Berecz Mihály tavaly szólistaként lépett fel a Beethoven Budán fesztiválon. Honnan jött idén a közös koncert ötlete?

Berecz Mihály

Berecz Mihály (Fotó/Forrás: Zsugonits Gábor)

- Misivel két és fél éve ismerjük egymást. Hozzáfogható tehetséggel, azt hiszem, nem találkoztam még életemben. A fiatal Mendelssohn lehetett ilyen: széleskörű zenei ismeretek elképesztő virtuozitással és professzionalizmussal párosulva. Mindemellett pedig leszűrt és szelektált zenei bölcsesség birtokában van, ami korát tekintve rendkívüli. Egy évvel ezelőtt koncerteztünk először együtt. A Nemzeti Filharmonikusokkal játszottuk el Mozart C-dúr zongoraversenyét (K. 503) a Zeneakadémián.

- Beethoven II. zongoraversenye mellett most is elhangzik majd egy Mozart-versenymű.

- A Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral 2007-ben csatlakoztunk a Beethoven Budán eseménysorozathoz. Sok mindent eljátszottunk azóta a fesztivál keretében, de az idei műsor valóban rendhagyó: Mozart egyik legzseniálisabb érett művét, és Beethoven egy korai zongoraversenyét játsszuk egy koncerten. A célunk az, hogy szemléltessük, mik voltak a Beethoven által követett modellek – a zongoraversenyek komponálásakor ugyanis mindig egy-egy Mozart-mű lebegett a szeme előtt példaként. Az ő vonalát veszi tehát fel Beethoven, és viszi majd tovább egészen más irányba. A B-dúr concerto (K. 456) természetesen egy tökéletesebb Mozart-darab, mint amennyire Beethoven tökéletes azonos hangnemű zongoraversenyében, de mindenképpen érdemes egymás mellé állítani a két darabot.

Vashegyi György

Vashegyi György

- A fesztivál nyitókoncertjén Malcolm Bilson felavatja a Budavári Önkormányzat megrendelésére készült Graf fortepianót. Az önök koncertjén miért nem az új hangszer fog megszólalni?

- A Beethoven-zongoraversenyek csupán másfél évtized alatt keletkeztek, ezalatt azonban radikális változások mentek végbe a zongorán mint hangszeren. Fontolgattuk Misivel, hogy a Graf zongora kedvéért egy későbbi darabot játsszunk, a Mozart–Beethoven párosításhoz azonban ragaszkodtunk. Így végül maradtunk a Walternél, Mozart ugyanis erre írta a zongoraversenyeit, és Beethoven is az első kettőt. Hogy milyen sebességgel változtak abban az időben a hangszerek, azt az is mutatja, hogy az első két zongoraverseny Beethoven-féle kadenciáit nem lehet eljátszani a korábbi hangszeren, mivel azt a szerző később, egy nagyobb hangterjedelmű zongorára írta. Ezért mi sem a Beethoven-kadenciával fogjuk játszani a B-dúr zongoraversenyt.

Vashegyi György

Vashegyi György

- Talán Beethoven az a zeneszerző, akivel kapcsolatban a legkevésbé igényli a közönség a historikus előadást. Mi lehet ennek az oka?
- Szerintem az egész zenei világ borzalmas sivárságának a jele, hogy mindent Steinway-zongorán játszanak. Persze, az is nagyszerű hangszer, de azt kéne rajta játszani, amit valóban Steinway-zongorára írtak. Ha megjelenne a körünkben Mozart vagy Schubert, és mutatnánk nekik egy ilyen hangszert, biztosan érdekesnek találnák, de a maguk művészetével nem tudnának rajta mit kezdeni. Teljes félreértés, hogy azon a határon, ahol Beethoven hangszerei nem voltak képesek lépést tartani a zenéjével, ott a Steinway következik. Természetesen nem a hangszer a legfontosabb dolog a világon, az előadó fantáziáját nem tudja pótolni a legautentikusabb hangszer sem, de azért szomorú ez az egyszínűség.

- Az Önök koncertjein Beethoven-művek csak nagyon ritkán csendülnek fel. Miért éppen ő maradt ki a repertoárjukból?

- Valóban, az Orfeo Zenekarral Beethovent szinte sosem játszunk. Éppen ezért nagyon örülök, hogy a Beethoven Budán fesztivál keretében már sok darabját műsorra tűzhettük. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy ezek a művek nem szorulnak rá, hogy ilyen szintű játszottság mellett – még ha máshogy is adnánk őket elő, – mi is foglalkozzunk velük. A mi tevékenységünknek csak az egyik arca az, hogy ismert műveket másképp játsszunk. A másik, hogy előadjunk olyan darabokat, amelyeket Magyarországon – vagy a világon – egyáltalán nem ismernek.

- A Beethoven Budán fesztivál programkínálata nagyon színes és sokrétű, historikus előadást azonban szinte csak Önök kínálnak. Jó alkalom egy ilyen fesztivál arra, hogy a közönség közelebb kerülhessen az autentikussághoz – vagy legalább felfigyeljen rá?

- A közönség Magyarországon kiváltképpen azt tudja megismerni vagy megszeretni, amit kap. Mi, a Purcell Kórussal és az Orfeo zenekarral már több mint huszonöt éve dolgozunk azon, hogy megmutassuk a zenének, az ismert daraboknak a másik arcát, ami szerintem közelebb áll a zeneszerzőhöz. Ez persze semmit sem von le azoknak a kiváló művészeknek a tehetségéből és teljesítményéből, akik nem ezen az úton járnak. Minket azonban az érdekel, hogy a zeneszerző mit írt, a korabeli hangszerek segítségével pedig rengeteg mindent meg lehet tudni erről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.