Klasszikus

A közönség azt szereti, amit kap

2016.04.29. 14:37
Ajánlom
A Beethoven Budán fesztivál május 6-i koncertjén a rendezvény egyik visszatérő vendége, az Orfeo Zenekar lép színpadra, a fiatal zongorista generáció egyik legígéretesebb tehetségével, a tizennyolc éves Berecz Mihállyal. Az est karmesterével, Vashegyi Györggyel beszélgettünk.

- Berecz Mihály tavaly szólistaként lépett fel a Beethoven Budán fesztiválon. Honnan jött idén a közös koncert ötlete?

Berecz Mihály

Berecz Mihály (Fotó/Forrás: Zsugonits Gábor)

- Misivel két és fél éve ismerjük egymást. Hozzáfogható tehetséggel, azt hiszem, nem találkoztam még életemben. A fiatal Mendelssohn lehetett ilyen: széleskörű zenei ismeretek elképesztő virtuozitással és professzionalizmussal párosulva. Mindemellett pedig leszűrt és szelektált zenei bölcsesség birtokában van, ami korát tekintve rendkívüli. Egy évvel ezelőtt koncerteztünk először együtt. A Nemzeti Filharmonikusokkal játszottuk el Mozart C-dúr zongoraversenyét (K. 503) a Zeneakadémián.

- Beethoven II. zongoraversenye mellett most is elhangzik majd egy Mozart-versenymű.

- A Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral 2007-ben csatlakoztunk a Beethoven Budán eseménysorozathoz. Sok mindent eljátszottunk azóta a fesztivál keretében, de az idei műsor valóban rendhagyó: Mozart egyik legzseniálisabb érett művét, és Beethoven egy korai zongoraversenyét játsszuk egy koncerten. A célunk az, hogy szemléltessük, mik voltak a Beethoven által követett modellek – a zongoraversenyek komponálásakor ugyanis mindig egy-egy Mozart-mű lebegett a szeme előtt példaként. Az ő vonalát veszi tehát fel Beethoven, és viszi majd tovább egészen más irányba. A B-dúr concerto (K. 456) természetesen egy tökéletesebb Mozart-darab, mint amennyire Beethoven tökéletes azonos hangnemű zongoraversenyében, de mindenképpen érdemes egymás mellé állítani a két darabot.

Vashegyi György

Vashegyi György

- A fesztivál nyitókoncertjén Malcolm Bilson felavatja a Budavári Önkormányzat megrendelésére készült Graf fortepianót. Az önök koncertjén miért nem az új hangszer fog megszólalni?

- A Beethoven-zongoraversenyek csupán másfél évtized alatt keletkeztek, ezalatt azonban radikális változások mentek végbe a zongorán mint hangszeren. Fontolgattuk Misivel, hogy a Graf zongora kedvéért egy későbbi darabot játsszunk, a Mozart–Beethoven párosításhoz azonban ragaszkodtunk. Így végül maradtunk a Walternél, Mozart ugyanis erre írta a zongoraversenyeit, és Beethoven is az első kettőt. Hogy milyen sebességgel változtak abban az időben a hangszerek, azt az is mutatja, hogy az első két zongoraverseny Beethoven-féle kadenciáit nem lehet eljátszani a korábbi hangszeren, mivel azt a szerző később, egy nagyobb hangterjedelmű zongorára írta. Ezért mi sem a Beethoven-kadenciával fogjuk játszani a B-dúr zongoraversenyt.

Vashegyi György

Vashegyi György

- Talán Beethoven az a zeneszerző, akivel kapcsolatban a legkevésbé igényli a közönség a historikus előadást. Mi lehet ennek az oka?
- Szerintem az egész zenei világ borzalmas sivárságának a jele, hogy mindent Steinway-zongorán játszanak. Persze, az is nagyszerű hangszer, de azt kéne rajta játszani, amit valóban Steinway-zongorára írtak. Ha megjelenne a körünkben Mozart vagy Schubert, és mutatnánk nekik egy ilyen hangszert, biztosan érdekesnek találnák, de a maguk művészetével nem tudnának rajta mit kezdeni. Teljes félreértés, hogy azon a határon, ahol Beethoven hangszerei nem voltak képesek lépést tartani a zenéjével, ott a Steinway következik. Természetesen nem a hangszer a legfontosabb dolog a világon, az előadó fantáziáját nem tudja pótolni a legautentikusabb hangszer sem, de azért szomorú ez az egyszínűség.

- Az Önök koncertjein Beethoven-művek csak nagyon ritkán csendülnek fel. Miért éppen ő maradt ki a repertoárjukból?

- Valóban, az Orfeo Zenekarral Beethovent szinte sosem játszunk. Éppen ezért nagyon örülök, hogy a Beethoven Budán fesztivál keretében már sok darabját műsorra tűzhettük. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy ezek a művek nem szorulnak rá, hogy ilyen szintű játszottság mellett – még ha máshogy is adnánk őket elő, – mi is foglalkozzunk velük. A mi tevékenységünknek csak az egyik arca az, hogy ismert műveket másképp játsszunk. A másik, hogy előadjunk olyan darabokat, amelyeket Magyarországon – vagy a világon – egyáltalán nem ismernek.

- A Beethoven Budán fesztivál programkínálata nagyon színes és sokrétű, historikus előadást azonban szinte csak Önök kínálnak. Jó alkalom egy ilyen fesztivál arra, hogy a közönség közelebb kerülhessen az autentikussághoz – vagy legalább felfigyeljen rá?

- A közönség Magyarországon kiváltképpen azt tudja megismerni vagy megszeretni, amit kap. Mi, a Purcell Kórussal és az Orfeo zenekarral már több mint huszonöt éve dolgozunk azon, hogy megmutassuk a zenének, az ismert daraboknak a másik arcát, ami szerintem közelebb áll a zeneszerzőhöz. Ez persze semmit sem von le azoknak a kiváló művészeknek a tehetségéből és teljesítményéből, akik nem ezen az úton járnak. Minket azonban az érdekel, hogy a zeneszerző mit írt, a korabeli hangszerek segítségével pedig rengeteg mindent meg lehet tudni erről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Fidelio Tours

Művészcsaládok évszázados búvóhelye – Partitúra az Áprily-völgyben

„Megérkezik a busz Visegrádra, néhány jellemző, az autóból is értelmezhető tájkép, plusz drónfelvétel, utána átérünk Tahiba, a Péreli-Tolcsvay művészpár házához…” – így kezdődik a Partitúra Visegrád-környéki kalandozásának forgatási terve. Most szombaton, szeptember 19-én pedig már láthatjuk is a Duna tévén – a szokásos időben, 14.30-kor –, hogyan vendégeskedett Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós műsorvezető páros először Péreli Zsuzsa textilművész és Tolcsvay László zeneszerző otthonában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg.