Klasszikus

A közösség bűnei áldozatot követelnek

2004.03.12. 00:00
Ajánlom
Vidnyánszky Attila első operarendezése Janacek Jenufája Bár mindig is tudta, hogy ez az ő műfaja, most rendez először operát Vidnyánszky Attila. Mint mondja, Janacek Jenufája most óriási divat Európában. A szombati, operaházbeli premier előtt pár nappal beszélgettünk a Beregszászi Illyés Gyula Színház művészeti vezetőjével és főrendezőjével.

- Vágyai között szerepelt, hogy operát rendezzen, vagy csak így alakult, ide hívták?

– A zene közel áll hozzám; fontos szereplője az előadásaimnak. Mindig is tudtam, hogy az opera az én műfajom. Otthon, például Kijevben, már többször hívtak operát rendezni, de nem jött öszsze. Most több ilyen felkérésem is van. Legközelebb valószínűleg Kijevben fogok dolgozni. Kortársat szeretnék rendezni.

- Az Aidában vagy a Toscában nem lát kihívást?

– Miért ne? De az ember – ha lehetősége van rá – azzal foglalkozzon, amihez kedve van. Öt-nyolc éve érdekelt a Rómeó és Júlia, ma, ha nem kínálják, nem választanám. Az embert foglalkoztatja néhány téma; az ezekhez kapcsolódó darabokat érdemes megcsinálni. A művész csak akkor lesz őszinte, ha magáról szól.

- A Jenufa egy múlt század eleji parasztdráma. Mit érez benne, ami magáról szól?

– Erre a darabra fölkértek, de nem volt nehéz megszeretnem. A Jenufa most nagy reneszánszát éli. Marton Éva, aki az egyik főszereplő, nemrég énekelte Hamburgban, és megy hamarosan Barcelonába is. Nem ismertem a művet, de megkedveltem. Görög sorstragédiák szimbolizmusának határán egyensúlyoz – ez érdekelt benne. Annyi érint ebből, mint a legtöbb embert: fölismerjük-e a sorsunkban lévő tragédiák lényegét? Kikerülhetőek-e az időzített bombák? Létünk sorsszerűségével szemben tehetünk-e, vagy csak elszenvedői vagyunk a történéseknek? Isten jelen van életünk történéseiben. A Sekrestyésné az egyik főszereplő. Ő követi el a bűnt, elfordul Istentől. Mi kergeti ilyen tettbe? Törvényszerű, hogy tetteink következményét mindig viselnünk kell. A közösség bűnei áldozatot követelnek, és a legártatlanabbak keresztre feszítéséhez vezetnek. Megváltódunk két percre, és minden megy tovább, mint régen.

- Azt hallottam, azért megy eredeti nyelven, csehül a történet, mert a darab nem túl ismert, és magyarul úgysem értené senki.

– Ez valószínűleg vicc volt. Ez a mű csakis csehül izgalmas. Gyönyörű a nyelv zenéje és a hangokból fakadó muzsika. Megnéztem a darabot németül, hiányzott a cseh nyelv.

- Érti is a csehet?

– Az ukránból és az oroszból összerakja az ember a csehet is. Ennek a nyelvnek tényleg különös harmóniát ad a zeneisége.

- Bár nem kezdő rendező, de több dologra kell figyelnie, egy zenés műnél nem szaltózhatnak az énekesek. Nem érezte, hogy ez korlátozza?

– A próbák első hetében egy kicsit szorongtam. Dolgoztam, tanultam, és figyelembe vettem az éneklési technikákból adódó kötöttségeket. Rá kellett arra is jönnöm, hogy ez a zene „nem szereti” az apró dolgokat. Nagy gesztusok kellenek, vagy éppenséggel a statikusság ereje a fontos. Volt olyan rész, amit kétszer rendelkeztem le, mindkétszer rosszul. Azaz hiába helyeztem el térben a történetet, rájöttem, ez így nem jó. Az énekesek nagyon türelmesek, nyitottak voltak. És természetesen tudtam, hogy nem kérhetem, hogy bukfencezzenek, de meg lehet őket mozgatni. A zenei hangokra rá tud épülni egy mozgásból adódó zene.

- Láttam a színlapon, hogy játékmestere is van az előadásnak: Palcsó Sándor. Egyedül nem boldogult?

– Az a szokás az Operában, hogy van játékmester, hasznos munkatárs. Palcsó Sándor rengeteget segített. Ő fönt állt a színpadon, amikor én a nézőtérről figyeltem a próbákat. Mikor a zenekari árokba beköltöztek a zenészek, le kellett szedni a nézőteret és a színpadot összekötő deszkát. Így nem tudtam felrohanni az énekesekhez. Ő hidalta át ezt a helyzetet. S mivel az utolsó két hétben a karmesteré, Kovács Jánosé a vezető szerep, én nem állíthatom le a próbát, csak értékelhetek, esetleg külön gyakorolhatok az énekesekkel. Fájó, de ezt meg kellett tanulnom így elfogadni. Ráadásul kettős szereposztásban mutatjuk be a Jenufát, ez sok-sok pluszmunkát, problémát jelent.

- Gondolom, nem túl sok darabban dolgozott kettős szereposztással.

– A Kijevi Orosz Nemzeti Színházban rendeztem így. Akkor megfogadtam, hogy soha többé. Ennyit érnek a fogadalmak. Itt, az Operaházban kivitelezhetetlen lenne máshogy. Éppen ezért nehéz volt összeállítani egy normális próbarendet, mert nem voltak tiszta szereposztások. Az Operaház – bármennyire is a legszebb hely – egy nagyüzem. A legnagyobb, leggyönyörűbb, amiben valaha dolgoztam.

- Jól sejtem, ha ezt befejezi, akkor visszamegy Beregszászra, és beköltözik egy stúdióba?

–Igen, a Tótékat kezdem el próbálni. De azért a maga összetettségében az opera a legfantasztikusabb műfaj. Amikor a sok rész végre összeáll, és megmozdul az előadás, az igazi felemelő, teremtői érzet, amelytől az ember büszke, sőt néha gőgös is lesz egy pillanatra, hogy aztán újra a pokolban találja magát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.