Klasszikus

A Kronos Budapestre készül

2002.10.05. 00:00
Ajánlom
Tijuanai utca zörejei. Mexikói kocsma háttérzaja. Öregasszonyok tompa jajongása, vallásos kántálása. Hangmetszet a Guadeloupei Szűzanya körmenetéből. Chiapas-indián dobegyüttes. Perfidy – 1939-es amerikai világsláger átdolgozása. Bartók Béla, Tommy Dorsey, Glenn Miller, Jimi Hendrix A Night Bird Flyingja, majd Ludwig van Beethoven Török indulója egy mexikói szappanopera-tévésorozat kísérőzenei motívumába beledolgozva.

Zenei időgépben ülünk, korok, stílusok, hangszerek, régiók, melódiák suhannak a térben, csúsznak egymásba, siklanak a távolba. És az időgépet a Kronos Kvartett kezeli. (Kronos, a névadó, az idő istene. A görög mitológiában a titánok legfiatalabbja.)

– Mi az, amit játszanak? Világzene?

– Nem akarom egyik dobozba se beskatulyázni a zenénket. Az ugyanis lekötöttséget, korlátozást jelent. És én szabadon akarok választani, nem szeretném magam lekötni, utamat elkötelezni – válaszolja lapunk kérdésére a Kronos Kvartett vezetője, David Harrington. – Inkább próbálom ezt a széthulló, szétszaggatott világot összekötni.

– Hát erre a világra ráférne egy kis összefoltozás. Nemrég azt nyilatkozta, kész rá, hogy igazáért megverekedjen, akár másokat hátsón rugdosson. Ezt a zene mellett a politikára is vonatkoztatja?

– Persze. Abban látom a Kronos szerepét, hogy a hallgatóink megértsék: a különbözőség, az egyéniség csodálatos dolog. Hogy a kreativitás a különbözőségben rejlő erő felszínre hozását jelenti. Amit most érzékelek az amerikai társadalomban Irak kapcsán, az aggaszt. A hagyományokat nem tisztelik, a zászlókat viszont túl sokat lengetik. Mélypontra zuhant a mások, a más vélemények, az egyéni különbségek iránti türelmesség. Ezért mostanában nagyobb felelősséget érzek a zenémben is. A zene persze politikai üzenet is. De nem úgy, hogy a koncertteremben „amazokról”, Bushékról beszélek, hanem úgy akarok muzsikálni, olyan zenét csinálni, hogy amazok iránt ne érdeklődjenek, amazok tűnjenek szürkének, érdektelennek.

– Milyen irányba halad a Kronos?

– Nagyon sokféle zenét hallgatunk. A Kronosnak 40-50 zeneszerző dolgozik, ír az egész világból. Ezt a kreatív emberekkel való kapcsolattartást érzem a legfontosabbnak, meghatározó erejűnek. Kísérletezni akarok, integrálni, felszabadítani az alkotó képzeletet, a humanizmus szellemét.

– Megosztja ezt október ötödikén Budapesten is közönségével? Milyen repertoárral jelentkeznek a Zeneakadémián?

– Míg Berlinben új albumunkból muzsikáltunk, Budapesten némileg más lesz a program, azt tervezem, Terry Rileyt, a Pannonia Boundlesst, Steve Reichet, Charles Mingust játszunk. Kelet-Európa zeneileg nagyon fontos a Kronos, magam számára. Bartók, akinek a zenéjét még tinédzserkoromban megszerettem, azóta is velem van a tudatalattimban.

Steve Reich, korunk egyik legjelentősebb szerzője három kvartettre írt művét a berlini Tempodromban fél-playbackkel adják elő, a másik két, a melódiát kánonszerű ismétlésekbe összefűző kvartett CD-lemezről szól, a harmadik, „élő” kvartett ott ül a berlini Tempodrom pódiumán, játsszák a melankolikus-monoton háromrészes, a Kronosnak írt művet. Kattan az időgép, most ismét Mexikóban vagyunk, a Kronos új albumából a háttérzene-zörej playbackről jön. A Chavosuite, a tévésorozat aláfestő zenéje szól, sajátos Kronos-feldolgozásban. Suszterbasszusos utcai muzsika hangzik fel, latinos-macsós benyögésekkel, a Kronos bravúros pizzicato-részleteivel, Glenn Miller-es, széles nagyzenekari szvingbetétekkel. David Harrington, a Kronos vezetője bőrzakóban-farmerban, magas szárú városi csizmában konferálja, kommentálja az előadott műveket, lazán-amerikaiasan egy-egy poént is elereszt.

Szép mélyhegedűszólóval, vonószaggató szenvedéllyel játsszák az újvidéki születésű Aleksandra Vrebalov Határtalan Pannónia (Pannonia Boundless) című szerzeményét, amely egy versre is ihlette a Kronost. Egy strófa belőle, szabad fordításban: Hej Maros, Maros, hol van Kaposváros, hol van Szeged, bőgős Pista veled?... Mintha egy szélfútta alföldi borozóból jönnének a zenefoszlányok. Cigányzene, az öreg Pista bőgőzne? Pannon muzsikatöredékek szóródnak szét a berlini Tempodromban, térben-teremben-időben. Kronos, az idő ura varázsol.

Berlin, 2002. október

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.