Klasszikus

A KULT50 bemutatja: Eötvös Péter

2017.10.24. 14:09
Ajánlom
Komponált már darabot a Berlini, a Bécsi, a New York-i Filharmonikusok számára. Eötvös Péter portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése.

„Jazz és székely zene, ez vagyok én” – definiálja magát a Lángoló Gitároknak az egyik legismertebb és -elismertebb zeneszerzőnk, akire Stockhausen, Boulez és Miles Davis egyaránt hatott, és akitől Európa legkiválóbb zenekarai és operaházai rendelnek új műveket. Komponált már darabot a Berlini, a Bécsi, a New York-i Filharmonikusok számára. Sikerének titka a jól megválasztott nyelv, az alapanyag teatralitása és a zeneszerző filmes és színházi tapasztalata, továbbá dramaturgiai érzéke. Tradicionális felépítésű, cselekményes, könnyen követhető történetű operáit rendszerint a legnagyobbak, a Glyndebourne Festival Opera, a Müncheni és a Frankfurti Opera mutatja be először.

FelvégiAndrea

FelvégiAndrea (Fotó/Forrás: Felvegi Andrea)

Diplomáit a budapesti és a kölni zeneakadémián szerezte. Pályája elején volt a budapesti Vígszínház zenei vezetője, később azonban a 20. század zenetörténetének meghatározó alakjai, Stockhausen és Boulez asszisztense lett. Dolgozott a Stockhausen Ensemble-lal, a kölni WDR elektronikus stúdiójában, az Ensemble InterContemporainnel, a nyolcvanas évek végétől számos, nemzetközileg magasan jegyzett együttes vezető és vendégkarmestere volt, szoros kapcsolatot ápolt a Budapesti Fesztiválzenekarral és a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral.

1991-ben Magyarországon megalapította a Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványát, és ez volt az az év, amikor tudatosan kezdett komponálni, lejegyezve az évtizedek alatt benne felgyűlt zenei anyagot. Három nővér, As I Crossed A Bridge of Dreams, A balkon, Lady Sarashina, Angyalok Amerikában, Szerelemről és más démonokról, Az ördög tragédiája, Golden Dragon, Senza Sangue – operái irodalmi alapanyagok, regények, színdarabok zenésszínpadi változatai. Az első „belőle kiszakadt” mű a Paradise Reloaded (Lilith), mivel elégedetlen volt Az ördög tragédiája librettójával. „A kulturális nyitottság, ami alapvetően érdekel.

Azért írok ezekről a világokról, mert nem ismerem őket. Mindegyikbe beledolgozom magam, hogy megismerjem őket”

– fogalmazott a 444.hu-nak arról, mi inspirálja. A következő világ Krasznahorkai Lászlóé, Eötvös Péter jelenleg az ő, Az utolsó farkas című regényének operaváltozatán dolgozik.

Kurtág György és Eötvös Péter

Kurtág György és Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Felvegi Andrea / Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány)

2004-ben megalapította a fiatal zeneszerzők és karmesterek pályakezdését támogató Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítványt. Világszerte tart mesterkurzusokat, visszatérő professzora a szombathelyi Bartók Szemináriumnak is. Az alapítványa által létrehozott programok a kortárs klasszikus zeneszerzés élő legendáit hozzák el Budapestre.

Hazai és külföldi kitüntetéseit és díjait hosszasan sorolhatnánk a francia Officier, később a Commandeur de l'ordre des l'arts et des lettres-től a Frankfurti Zenei Díjon át a Királyi Filharmóniai Társaság díjáig, a Bartók–Pásztory-díjtól a Kossuth-díjon át a Magyar Szent István-rendig.

2016. július 30-án megrendítő ősbemutatóra került sor a Salzburgi Ünnepi Játékokon a Bécsi Filharmonikusok közreműködésével. Ekkor,

a szövegkönyvet jegyző író, Esterházy Péter halála után alig két héttel csendült fel először a zenekar felkérésére született Halleluja –Oratorium Balbulum című világi oratórium.

 A főhős egy, a 10-11. században élt szerzetes, a zenészek és a dadogók védőszentje, aki mellett egy nem szokványos, alkoholproblémákkal küzdő, sokszor csípős humorú angyal és egy narrátor szerepel, a kórus pedig a társadalmat képviseli.

A mű magyarországi premierjére 2016 novemberében került sor a Müpában a zeneszerző dirigálásával.

Eötvös zenéje olyan színes és szuggesztív erejű, hogy a tiltás, a démoni atmoszférája, a szerelem és a szenvedély gőzölgő ösztönvilága azonnal megragadja az embert."

A komponista egészen sajátos módon keveri a zenekari színeket. (...) És persze ott az ének – ez áll Eötvös művének középpontjában, az ének sokrétűségét, mámorító szépségét szolgálja a librettó” –közölte a Neue Zürcher Zeitung A szerelemről és más démonokról című, Márquez regénye alapján íródott operája kapcsán, amelynek budapesti változatát maga a szerző dirigálta a Magyar Állami Operaházban 2017 januárjában.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Anton Rubinstein, az orosz zene keresztapja

Az orosz zene fényes évszázada nem képzelhető el nélküle. Életében csak Liszt volt népszerűbb nála, kortársai pedig lényeglátásáról, kimeríthetetlen energiájáról emlékeztek rá. Százhuszonöt éve hunyt el Anton Rubinstein.
Klasszikus interjú

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estet adnak a Zeneakadémián

Egy különleges zongoraesttel lepi meg az „MVM Koncertek – A Zongora 1-ben”-sorozat a közönségét november 22-én a Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus mti

Már megint elárvereznek egy Mozart kottát

Egy-két fiatalkori menüettet. Bezzeg a Requiem kézirata nem kerül kalapács alá soha, pedig összedobnánk rá a pénzt a szerkesztőségben.
Klasszikus videó

Vadim Repin videóban üzent a Cziffra Fesztivál közönségének

„Öröm számomra, hogy a világ egyik legnagyobb zongoraművészének tiszteletére játszhatok” – mondja a hegedűművész, aki februárban a Cziffra György Fesztivál vendége lesz.