Klasszikus

A KULT50 bemutatja: Várdai István

2017.11.28. 16:24
Ajánlom
Szerte Európában sokan hallhattak élményszámba menő koncertjeiről, amelyeket mindig változatlan minőség és mindig változó repertoár jellemez. Várdai István portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Az 1985-ös pécsi születésű művész Mező László növendéke volt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, Bécsben pedig Reinhard Latzko irányítása alatt tökéletesítette tudását. 2010 őszétől Németországban, a Kronberg Akadémián Frans Helmerson növendékeként folytatta tanulmányait, 2013-ban pedig ő maga lett a világhírű intézmény oktatója. Mesterkurzusok keretében olyan művészektől tanulhatott, mint Natalia Gutman, Natalia Sahovszkaja, Schiff András és Starker János.

Várdai István sorra nyerte a legnagyobb nemzetközi versenyeket,

teniszhasonlattal élve olyan teljesítményt hajtott végre, mintha megcsinálta volna a Grand Slamet. 2008-ban első díjat nyert a Genfi Nemzetközi Zenei Versenyen, valamint kiérdemelte a közönségdíjat, a Coup de Coeur Breguet-díjat és a Pierre Fournier-ről elnevezett elismerést is. Az orosz fővárosban harmadik díjat nyert 2007-ben a XIII. Nemzetközi Csajkovszkij Versenyen. 2006-ban Berlinben kiérdemelte az Emanuel Feuermann Gordonkaversenyen a Kronberg Akadémia különdíját, de első lett a szomszédos Ausztriában rendezett XIII. Nemzetközi Brahms Versenyen is.

Rekordteljesítménynek számít, hogy háromszor is elhozta a legjobbnak járó díjat a Popper Dávid Nemzetközi Zenei Versenyről.

2009-ben Junior Prima Díjat, 2015-ben Liszt-díjat kapott. 2012-ben elnyerte a világ legígéretesebb fiatal zenészének járó Prix Montblanc-t. A nemzetközi megmérettetések sorát 2014-ben, mondhatjuk, hogy a csúcson zárta, méghozzá a müncheni ARD Nemzetközi Csellóversenyen elért első helyezésével. A versenyt különleges szerénységről tanúskodva így idézte fel a művész: „Különösen nehéz volt ez a verseny, rendkívül erős mezőnnyel és nagy pszichikai nyomással; a döntő előtt be is lázasodtam. További stresszfaktor, persze egyúttal óriási inspiráció is volt a versenyre kapott Stradivari-hangszer, amelyet nem volt elég idő megszokni. Végül szerencsére sikerült jó teljesítményt nyújtanom, ebben a versenyrutin is segített.”

Várdai István

Várdai István

Várdai élményszámba menő koncertjeiről már szerte Európában sokan hallhattak. A mindig változatlan minőség és a mindig változó repertoár miatt érdemes Várdai-hangversenyekre járni, hiszen a muzsikusnak egyre gazdagabb a repertoárja: amint egy nemrég készült interjújában elmondta, általában minden harmadik koncertjén más műsort játszik. Elegáns magabiztossággal mozog a versenymű- és kamarairodalomban, ami szakmai berkekben is közismert, és évről évre neves muzsikusokat tudhat partnerei között. 2010-ben debütált többek között a bécsi Konzerthausban és a New York-i Carnegie Hallban.

Várdai István amerikai bemutatkozásának méltatásában a kritikus kitért arra, hogy Bach eredetileg öthúros csellóra írta darabjait, ezért a mai előadóknak a hiányzó húrt az a húron magasan, egyfajta gimnasztikusan kicsavart kéztechnikával játszva kell kompenzálniuk. Ez a technikai nehézség a tehetséges magyar zeneművész előadásában, különösen közelről nézve, szemléletes volt, ám a hangzásból nem lehetett kiérezni a nehézséget.

2009-ben jelent meg első lemeze az Ysaÿe Records gondozásában, ezen Elgar csellóversenye, Prokofjev és Janáček egy-egy kompozíciója hallható. 2010-ben Vanhal csellóversenyét játszotta lemezre a Camerata Schweiz közreműködésével. A Hansler Kiadónál 2013-ban megjelent lemezén Martinů, Popper, Beethoven, Paganini, Rossini és Mendelssohn variációs darabjaiból játszik. 2014-ben kiadott CD-jén a Pannon Filharmonikusok kíséretében Csajkovszkij-műveket szólaltat meg. 2015-ben Singing Cello címmel a Hungarotonnál jelent meg CD-je.

Baráti Kristóf és Várdai István

Baráti Kristóf és Várdai István (Fotó/Forrás: Mózsi Gábor)

2015-től a pécsi Zsolnay Központ rezidens művésze és – Baráti Kristóffal együtt – a Kaposfest Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál művészeti vezetője.

2016 végén egy anonimitását megőrizni kívánó német mecénás egy 1673-ban készült Stradivari-hangszert vásárolt a művésznek.

Az „Ex du Pré-Harrell Stradivarius” néven számon tartott cselló egykor Jacqueline du Pré hangszere volt.

Mi ez a sorozat? Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet. Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Vizuál

90 év után bukkant fel a magyar származású Amrita Sher-Gil festménye

Az indiai Frida Kahlóként is emlegetett magyar származású festőnő portréja akár a 2,8 millió dolláros (849 millió forint) leütési árat is elérheti a Christie's aukciósház árverésén.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Jazz/World

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Billy Joel-dallal köszönti a hölgyeket a Song Factory Budapest

Az Uptown Girl a cappella változatával, az autószerelő műhelyből köszönti a nőket a Song Factory Buudapest kórus. „Anyák, nővérek, barátok! Köszönjük, hogy vagytok nekünk!” – üzenik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Dmitrij Baskirov orosz zongoraművész

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt az orosz zongoraművész és tanár, Dmitrij Baskirov. Hosszú pályája során magyar tanítványai is voltak.
Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.