Klasszikus

A KULT50 bemutatja: Várdai István

2017.11.28. 16:24
Ajánlom
Szerte Európában sokan hallhattak élményszámba menő koncertjeiről, amelyeket mindig változatlan minőség és mindig változó repertoár jellemez. Várdai István portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Az 1985-ös pécsi születésű művész Mező László növendéke volt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, Bécsben pedig Reinhard Latzko irányítása alatt tökéletesítette tudását. 2010 őszétől Németországban, a Kronberg Akadémián Frans Helmerson növendékeként folytatta tanulmányait, 2013-ban pedig ő maga lett a világhírű intézmény oktatója. Mesterkurzusok keretében olyan művészektől tanulhatott, mint Natalia Gutman, Natalia Sahovszkaja, Schiff András és Starker János.

Várdai István sorra nyerte a legnagyobb nemzetközi versenyeket,

teniszhasonlattal élve olyan teljesítményt hajtott végre, mintha megcsinálta volna a Grand Slamet. 2008-ban első díjat nyert a Genfi Nemzetközi Zenei Versenyen, valamint kiérdemelte a közönségdíjat, a Coup de Coeur Breguet-díjat és a Pierre Fournier-ről elnevezett elismerést is. Az orosz fővárosban harmadik díjat nyert 2007-ben a XIII. Nemzetközi Csajkovszkij Versenyen. 2006-ban Berlinben kiérdemelte az Emanuel Feuermann Gordonkaversenyen a Kronberg Akadémia különdíját, de első lett a szomszédos Ausztriában rendezett XIII. Nemzetközi Brahms Versenyen is.

Rekordteljesítménynek számít, hogy háromszor is elhozta a legjobbnak járó díjat a Popper Dávid Nemzetközi Zenei Versenyről.

2009-ben Junior Prima Díjat, 2015-ben Liszt-díjat kapott. 2012-ben elnyerte a világ legígéretesebb fiatal zenészének járó Prix Montblanc-t. A nemzetközi megmérettetések sorát 2014-ben, mondhatjuk, hogy a csúcson zárta, méghozzá a müncheni ARD Nemzetközi Csellóversenyen elért első helyezésével. A versenyt különleges szerénységről tanúskodva így idézte fel a művész: „Különösen nehéz volt ez a verseny, rendkívül erős mezőnnyel és nagy pszichikai nyomással; a döntő előtt be is lázasodtam. További stresszfaktor, persze egyúttal óriási inspiráció is volt a versenyre kapott Stradivari-hangszer, amelyet nem volt elég idő megszokni. Végül szerencsére sikerült jó teljesítményt nyújtanom, ebben a versenyrutin is segített.”

Várdai István

Várdai István

Várdai élményszámba menő koncertjeiről már szerte Európában sokan hallhattak. A mindig változatlan minőség és a mindig változó repertoár miatt érdemes Várdai-hangversenyekre járni, hiszen a muzsikusnak egyre gazdagabb a repertoárja: amint egy nemrég készült interjújában elmondta, általában minden harmadik koncertjén más műsort játszik. Elegáns magabiztossággal mozog a versenymű- és kamarairodalomban, ami szakmai berkekben is közismert, és évről évre neves muzsikusokat tudhat partnerei között. 2010-ben debütált többek között a bécsi Konzerthausban és a New York-i Carnegie Hallban.

Várdai István amerikai bemutatkozásának méltatásában a kritikus kitért arra, hogy Bach eredetileg öthúros csellóra írta darabjait, ezért a mai előadóknak a hiányzó húrt az a húron magasan, egyfajta gimnasztikusan kicsavart kéztechnikával játszva kell kompenzálniuk. Ez a technikai nehézség a tehetséges magyar zeneművész előadásában, különösen közelről nézve, szemléletes volt, ám a hangzásból nem lehetett kiérezni a nehézséget.

2009-ben jelent meg első lemeze az Ysaÿe Records gondozásában, ezen Elgar csellóversenye, Prokofjev és Janáček egy-egy kompozíciója hallható. 2010-ben Vanhal csellóversenyét játszotta lemezre a Camerata Schweiz közreműködésével. A Hansler Kiadónál 2013-ban megjelent lemezén Martinů, Popper, Beethoven, Paganini, Rossini és Mendelssohn variációs darabjaiból játszik. 2014-ben kiadott CD-jén a Pannon Filharmonikusok kíséretében Csajkovszkij-műveket szólaltat meg. 2015-ben Singing Cello címmel a Hungarotonnál jelent meg CD-je.

Baráti Kristóf és Várdai István

Baráti Kristóf és Várdai István (Fotó/Forrás: Mózsi Gábor)

2015-től a pécsi Zsolnay Központ rezidens művésze és – Baráti Kristóffal együtt – a Kaposfest Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál művészeti vezetője.

2016 végén egy anonimitását megőrizni kívánó német mecénás egy 1673-ban készült Stradivari-hangszert vásárolt a művésznek.

Az „Ex du Pré-Harrell Stradivarius” néven számon tartott cselló egykor Jacqueline du Pré hangszere volt.

Mi ez a sorozat? Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet. Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus hír

Bara Hajnal erdélyi zenetanárnak, műfordítónak ítélték az idei Lajtha-díjat

Bara Hajnal erdélyi zenetanár, műfordító érdemelte ki idén a Lajtha-díjat, amelynek jelképes átadása csütörtökön lesz a Lajtha László-emlékkoncerten, amelyet a Bartók Rádió élőben közvetít.
Klasszikus magazin

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Klasszikus videó

Koncertfelvételek – Hegedűs Endre – Chopin: Esz-dúr noktürn

A Koncertfelvételek a Pesti Vigadóban sorozat első részében Hegedűs Endre Liszt- és Kossuth-díjas zongoraművész Chopin Esz-dúr noktürnjét adja elő a Déli teremben.