Klasszikus

A lantosok Eric Claptonja

2016.06.28. 12:01
Ajánlom
Csak rocksztároknak lehet videoklipje? Ugye, hogy nem feltétlenül... Ezt Thomas Dunford, akinek egyébként dédapja Magyarországról emigrált az Államokba 1923-ban és barátai is így gondolták pár évvel ezelőtt.

Ha az úgynevezett könnyűzenében egy klip segítségével sztorit rajzolhatunk az adott dal köré, és ha már könyvkiadók is élnek a lehetőséggel, hogy videó trailert készítsenek új kiadványaikhoz, nem is olyan eretnek dolog egy reneszánsz dal köré megálmodni némi képi világot. Ha pedig rockzenészekkel példálóztunk, miért ne lehetne az elektromos vagy akusztikus gitárt éppenséggel lantra cserélni, pláne, ha egy olyan elhivatott és kiváló művészről beszélünk, mint amilyen Thomas Dunford.

Thomas Dunford

Thomas Dunford

A XVI-XVII. század fordulóján élt ír származású angol lantos és zeneszerző, John Dowland, aki lantszólóra komponált táncdarabjain és fantáziáin kívül leginkább lantkíséretes dalairól (air) volt híres, már saját korában is nagy népszerűségnek örvendett, amelynek töretlenségét az is bizonyítja, hogy a nem éppen az effajta repertoárról híres énekes-dalszerző, Sting is lemezre vette néhány dalát 2006-ban egy másik kiváló lantos, Edin Karamazov kíséretében. Az egyik legismertebb dal a Come again (ha nem hiszik, írják be a google-be Dowland nevét és ez lesz az első mű, amit kidob az internet egyezésként), így nem véletlen, hogy Dunfordék is ebből készítettek klipet, amelyben magát a fiatal lantost láthatjuk (Cécile Roussat színésznő oldalán), akit szinte David Lynch-i vagy akár Alfred Hitchcock-i képsorokon keresztül követhetünk, ahogyan maffiózós-gigolós fésülködés után lantját beteszi csomagtartójába, majd útnak indul a sztrádán, hogy egy erdőben kiszálljon, ahol...

De nem spoilerezünk tovább, nézzék meg a klipet:

A rocksztáros hasonlat azért sem véletlen, mert a jelenleg huszonnyolc éves, párizsi születésű lantos, aki kilencévesen ismerkedett meg hangszerével és 2006-ban szerezte meg diplomáját a párizsi Conservatoire-on, már gyerekkorában is idoljáról, a szakállas lantosról, Paul O'Dette-ről tett ki posztereket szobája falára és nem pedig valamely menő heavy metal zenekarról. Ahogyan egy kontratenor kollégája, Iestyn Davies írta róla egy cikkben, amelynek címében történetesen egy rocksztárhoz hasonlítja Thomast, olyan, mintha minden rögtönözve születne: „Nagyon szabad stílusban játszik. Nagyon improvizatívnak hat.” De volt olyan kritikusa, aki nemes egyszerűséggel csak a lantosok Eric Claptonjának nevezte őt a BBC Music Magazine hasábjain. Thomasnak és a már említett Iestynnek sem kellett több:

Thomas Dunford párizsi tanulmányai után Baselben szerzett Bachelor diplomát 2009-ben, Hopkinson Smith tanítványaként, és azóta pedig olyan illusztris helyeken léphetett már fel, mint a Carnegie Hall New Yorkban vagy a londoni Wigmore Hall. Számos jelentős fesztiválon megfordult már az Egyesült Államoktól és Chilétől kezdve Izraelen és Indián keresztül egészen Kínáig és Japánig. A kamaratársak és karmesterek között is kiváló, sőt világhírű figurákat találhatunk, úgy mint William Christie-t, Jonathan Cohent (aki a Fesztiválakadémián is fellép), Anne Sofie von Ottert és Bobby McFerrint.

A Fesztiválakadémia Budapest nyitókoncertjén Purcell-művekben gyönyörködhetünk majd Thomas Dunford lantjátékában, a déli koncerten pedig Vivaldi-áriákban működik közre. Nem érdemes kihagyni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.