Klasszikus

A látnok, a kurtizán és az énekesmadár

2024.03.28. 10:10
Ajánlom
Az Electric Fields programjának középpontjában három olyan nő áll, akik bár jóval a női emancipáció megindulása előtt éltek, mégis megtalálták a módját, hogy kibontakoztassák alkotói képességeiket, és – nem utolsósorban – helyet biztosítsanak maguknak a zenetörténetben. Hildegard von Bingen, Barbara Strozzi és Francesca Caccini persze nem mindig léphetett le a korabeli nők számára származásuk szerint kijelölt életútról, ám művészi teljesítményük így sem ment veszendőbe.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

Kevés olyan 12. századi apácát ismerünk, akinek alakjában és életművében a feminizmus képviselői, a krimiírók és a DJ-k egyaránt megtalálták az inspirációt. A beszámolók szerint karizmatikus és határozott, de az önsanyargatástól távol álló Hildegard von Bingent intenzív látomásai vezérelték, amikor lenyűgöző fantáziavilágot öntött írásba és zenébe. Egy vagyonos német család tizedik gyermekeként ajánlották fel Istennek, de Hildegardnak esze ágában sem volt az ismeretlenség homályában elsüllyedni. Negyvenévesen kiküzdötte magának, hogy saját kolostort alapíthasson, ahol három nagy teológiai, egy orvoslással foglalkozó és egy természettudományos kötetet írt, emellett több mint hetven liturgikus zeneművet és töméntelen levelet hagyott hátra.

hildegard-von-bingen-154416.jpg

Hildegard von Bingen (Fotó/Forrás: Bartók Tavasz)

Rendkívül vonzódott a pszichedelikus képi világhoz, és attól sem riadt vissza, hogy értelmezéseiben elsimítsa a Biblia szövegeiben is megjelenő nemi egyenlőtlenséget. Kitalált egy szótárral rendelkező saját nyelvet, és nemritkán extrém hangterjedelemmel tapogatta ki az énekelhetőség és a mennybolt határait.

Számára a zene sokkal többet jelentett intellektuális élménynél vagy fülcsiklandozásnál: hitvallása szerint a Paradicsom elidegeníthetetlen része volt,

és feladatának tartotta, hogy ezt a letűnt angyali kórust újra életre keltse. Hildegard korában épp csak feltalálták a kottaírást, és az apáca azonnal a – később férfiak által uralt – zenei írásbeliség első jelentős képviselői közé emelkedett.

BarbaraStrozzi-140549.jpg

Bernardo Strozzi festménye (The Viola da Gamba Player, 1635) feltehetően Barbara Strozziról (Fotó/Forrás: Bartók Tavasz)

Más kor, szellemiség és táj szülötte Barbara Strozzi, aki a kicsapongó erkölcseiről és operaházairól egyaránt híres Velencében élt és alkotott a 17. század közepén. Egy szolgálólány törvénytelen gyermekeként, Barbara Valle néven látta meg a napvilágot, és később maga is házasságon kívül adott életet négy gyermekének. Apja valószínűleg Giulio Strozzi volt, akinek a házában felnőtt, és akinek nevét fiatal felnőttként fel is vette. Giulio Strozzi költőként és librettistaként szerzett nagy hírnevet, és kezdetben a lány zenei pályáját is egyengethette. Barbara tizenévesen virtuóz sztárénekesnőként indult, majd a kor egyik vezető operaszerzőjétől, Francesco Cavallitól vett zeneszerzésórákat.

Szülőföldje egyik legtermékenyebb komponistájának számított, kiugróan sok darabja megjelent nyomtatásban is, noha gyakran sem az egyház, sem főméltóságok támogatását nem sikerült elnyernie.

Életműve túlnyomó részét világi madrigálok és kantáták teszik ki, amelyeknek énekszólamát valószínűleg maga a szerző adta elő különféle összejöveteleken.

CacciniBT-100724.jpg

Francesca Caccini (Fotó/Forrás: Bartók Tavasz)

Francesca Caccini valamivel korábban, firenzei művészcsaládban született, és tizenévesen máris az operaműfaj születésénél bábáskodhatott: a Monteverdi Orfeóját közvetlenül megelőző kísérleti művekben – köztük apja, a befolyásos Giulio Caccini egyik darabjában – énekelt a 16–17. század fordulóján. Ő az első női zeneszerző, aki maga is operát írt. Hamar ismertté vált tehetséges énekesnőként, így érdemelte ki az „énekesmadár” becenevet. Barbara Strozzival ellentétben nem műről műre kellett megélhetést szereznie:

évtizedeken át szolgálta a firenzei Medici-udvart, amelynek (szintén énekes első férjével ellentétben) a legjobban fizetett zenésze lett,

és fellépései mellett több, az udvarban előadott színpadi mű kísérőzenéjét írta. Kötelezettségei között kiemelt hangsúllyal szerepelt a hercegkisasszonyok és udvarhölgyek oktatása is énekre, hangszerjátékra és komponálásra. Apjához hasonlóan a gyönyörködtető dallamok mestere volt, ugyanakkor átgondolt szerkesztéssel állította a zenét a szöveg kifejezésének szolgálatába. Kortársainak visszaemlékezései szerint tűzrőlpattant, szellemes és nagylelkű nő volt, akinek énekesi, zeneszerzői és tanári teljesítményét egyaránt dicsérték.

Electric Fields

április 10. 19:30, Müpa

A koncertről további információ itt érhető el. >>>

A Bartók Tavasz előadásairól érdekességek olvashatók az eseménysorozat blogoldalán.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Katia és Marielle Labèque (fotó/forrás: Ulberto Nicoletti / Bartók Tavasz)

Hildegard von Bingen, aki angyalokkal beszélgetett

Kapcsolódó

Hildegard von Bingen, aki angyalokkal beszélgetett

A legelső női zeneszerző fennmaradt életművel, amelyhez hozzátartoznak a róla szóló legendák, hite, kíváncsisága, és női érzékenysége, amely kiemelte őt a férfias középkori világból.

A nő, akit kurtizánnak hittek, pedig kora egyik legnagyobb zeneszerzője volt

A nő, akit kurtizánnak hittek, pedig kora egyik legnagyobb zeneszerzője volt

A 17. századi Velencében született, törvénytelen gyerekként. Barbara Strozzi egész életében azért küzdött, hogy nőként független zeneszerző lehessen, zenéjében pedig olyan húrokat pendít meg, amilyet férfi kortársai közül senki.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.