Klasszikus

A legbecsesebb hangszer

2008.05.16. 00:00
Ajánlom
A szász zenekar históriája változó korstílusokon, történelmi periódusokon és a huszadik század letűnt parancsuralmi rendszerein átívelve évszázadok óta őrzi messze földön híres kiegyenlített hangzását. A Drezdai Staatskapelle idén ünnepli fennállásának 460. évfordulóját.

A nemes tradíció datálható kezdőpontja 1548 szeptember 22.: ekkor adta ki az alapító okiratnak beillő Cantorey-Ordnungot a szász Móric fejedelem, aki a német vallásháborúk szusszanásnyi szünetében is gondolt frissen elnyert protestáns választófejedelemségének kulturális rangjára. A reprezentatív udvari együttes első fénykora 1615-ben, Heinrich Schütz Hofkapellmeister vezetése alatt köszöntött be. A zenekar létszáma kibővült, külhoni muzsikusok csatlakoztak az együtteshez, s még a zenetörténet egyik korai turnéjára is sor került, amidőn 1627-ben a hagyomány szerinti első német operának, Schütz Dafne című művének bemutatójára Torgauba települt át a választófejedelmi trupp. Utóbb a politikai helyzet, amelyet akkortájt harmincéves háborúnak neveztek, kulturális megszorításokhoz vezetett Szászországban, s a drezdai zenekar a későbbiek folyamán is rendre megszenvedte a változatos időtartamú dinasztikus hadakozásokat.

Az együttes barokk kori felvirágzása Johann Adolf Hasse működéséhez köthető. 1731-től három évtizeden át a korszak ünnepelt operaszerzője irányította az udvari zenekart, s áldásos tevékenységének eredményeképpen a drezdaiak nemcsak az operajátszás elismert szakértői lettek, de egyenletes vonókezelésükkel, újszerű ülésrendjükkel és testületi kollegialitásukkal is az európai hangászkarok mintaképéül szolgáltak. A sikeresen átvészelt történelmi sorsfordulatok után, az időközben királysággá kreált Szászország székvárosában Carl Maria von Weber karmesterkedése hozott újabb művészi rangemelkedést a Kapelle számára. A dirigensi pálca meghonosítója az akkurátus zenekari próba intézményesítésével vagy épp hangverseny- és operaismertetőivel már egy új, polgáriasult koncertkultúra megteremtését szolgálta. A német opera soron következő óriása, Richard Wagner is a legszorosabb munkakapcsolatba került a szász zenekarral: a Rienzit, A bolygó hollandit, s a Tannhäuser első változatát is Drezdában mutatták be, s ő maga is elnyerte a szász király udvari karmesterének megtisztelő címét. Wagner volt az is, aki 1848-ban ekképp méltatta a háromszáz éves együttest: "Ez a zenekar a német haza legbecsesebb és legtökéletesebb hangszere." A huzamosabb ideig Drezdában működő Weber és Wagner mellett a Kapelle a XIX. század megannyi zenei nagyságával együtt muzsikált, így koncertjein vendégeskedett többek között Mendelssohn, Schumann, Liszt, Berlioz és Brahms.

A Wagner által "bűvös hárfának" keresztelt együttes 1841-ben foglalta el fényes operai otthonát, Gottfried Semper építőmester operaházát, ám az első Semperoper 1869-ben porrá égett, s az együttes 1878-ig ideiglenes játszóhelyre kényszerült. A második Semperoper ugyancsak nevezetes ősbemutatók színhelyévé vált: ilyesformán a Staatskapelle vezette elő Richard Strauss kilenc operáját, köztük a Salomét, az Elektrát és A rózsalovagot. A drezdai zenekar egy 1882-es kamarazenei esten tűzte első ízben műsorára az akkor alig 18 esztendős Richard Strauss egyik szerzeményét, utóbb a komponista elkötelezett és lelkiismeretes népszerűsítőjéül szegődött, s a baráti viszony (melyet az Alpesi szimfónia dedikálása is igazol) egészen a mester haláláig kitartott.

A huszadik századi történelem mindazonáltal jócskán belepiszkított e baráti kapcsolatba, s még inkább a zenekar történetébe. A fő-zeneigazgatói tisztségben Reiner Frigyest követő Fritz Busch 1933-ban gyalázatos körülmények között kényszerült távozni a Staatskapelle éléről (a nemzetiszocialista hívek egy Trubadúr-előadás előtt letaszigálták a pulpitusról), s így a neki ajánlott Arabella bemutatóján sem vehetett részt. A náci periódus gyászos éveiben tíz éven át Karl Böhm vezette az együttest, s fenntartotta a zenekari hangzás kikezdhetetlen nívóját. A drezdai bombázásnak második Semperoper és a zenekar számos tagja is áldozatául esett, s 1945-ben Joseph Keilberth zeneigazgatóra várt a feladat, hogy helyreállítsa a szász főváros opera- és koncertéletét. A Staatskapelle rövid úton a keleti zóna, majd az NDK egyik büszkesége lett, s mindvégig jelentékeny szereplője maradt a komolyzenei világnak. A zenekar, amelynek közeli múltját az Eterna lemezeiről a magyar zenerajongók is figyelemmel kísérhették, számos nagynevű dirigens, így Rudolf Kempe, Lovro von Matacic és Kurt Sanderling pálcája alatt muzsikált az ötvenes-hatvanas években. 1975-ben azután tíz évre Herbert Blomstedt vette át az együttes irányítását, akivel mintegy 130 felvételt rögzítettek közösen, köztük egy teljes Beethoven-szimfóniaciklust.

1985-re felépült az immár harmadik Semperoper, ám az igazi változást a berlini fal leomlása hozta el a Staatskapelle számára. Azóta a kortárs zeneszerzőket is programszerűen foglalkoztató, világjáró alakulat fő-zeneigazgatói és vendég karmesteri tisztében a legnevesebb dirigensek váltják egymást: 1992-től egészen tragikusan korai haláláig a zseniálisan ambivalens Giuseppe Sinopoli izzította a légkört a drezdaiak körül, utóbb Bernard Haitink, majd tavaly óta Fabio Luisi áll a zenekar élén. Tiszteletbeli karmesterük, Sir Colin Davis mellett Nikolaus Harnoncourt, Christian Thielemann, sir John Eliot Gardiner, Kent Nagano és az együttest most Budapestre kísérő Myung-Whun Chung rendszeres vendégei a drezdai Staatskapelle hangversenyeinek. A német romantikus tradíció letéteményesei 2007-ben elsőként nyerték el a Zenei világörökség megőrzéséért adományozott díjat.

(2008. május 23. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Drezdai Staatskapelle koncertje; Weber: A bűvös vadász – nyitány; Mozart: d-moll zongoraverseny, K 466; Brahms: IV., e-moll szimfónia, op. 98, km.: Lars Vogt (zongora), vez.: Myung-Whun Chung)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Koncertfelvételek – Hegedűs Endre – Chopin: Esz-dúr noktürn

A Koncertfelvételek a Pesti Vigadóban sorozat első részében Hegedűs Endre Liszt- és Kossuth-díjas zongoraművész Chopin Esz-dúr noktürnjét adja elő a Déli teremben.
Klasszikus gyász

Elhunyt Pejtsik Árpád gordonkaművész, pedagógus

Szűk családi körben vesznek búcsút Pejtsik Árpád György zenepedagógus, gordonkaművész, zeneszerzőtől január 29-én a Kispesti temetőben.
Klasszikus ajánló

Budapest, Amszterdam és Berlin együtt ünnepli Fischer Iván 70. születésnapját

Január 20-án ünnepli hetvenedik születésnapját Fischer Iván. A jeles alkalomból az általa is alapított Budapesti Fesztiválzenekar az amszterdami Concertgebouworkest és a Konzerthausorchester Berlin együttesekkel közös, az interneten közvetített koncertösszeállítással készül.
Klasszikus hír

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Klasszikus zenehallgatás

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.