Klasszikus

A legkisebb óriás

2002.11.08. 00:00
Ajánlom
Vajda Gergely egyfelvonásosa az őszi fesztiválon Semmi más nem fenyegeti annyira az avantgárdot, mint a teatralitás. Manírrá válik a formabontás, tét nélküli bonmot lesz a lázadás, sőt az sem kizárt, hogy a forradalmár állásba megy, és a kegydíj után nyugdíj is jár majd neki.

A Budapesti Őszi Fesztivál keretében a Budapest Bábszínházban mutatták be Vajda Gergely Déry Tibor színdarabjára komponált kamaraoperáját, az Óriáscsecsemőt. A húszas években keletkezett egyfelvonásos a magyar abszurd első kísérletei közé tartozik: a méretes újszülött - milyen is lenne egy óriáscsecsemő? - csillapíthatatlan éhségében, kegyetlenséggel vegyes naivitásában, majd beilleszkedésének kikerülhetetlenségében groteszk módon ott van a világba vetett ember. Illetve, hogy egészen pontosak legyünk, úgy van ott, ahogy azt a múlt század első harmadának avantgárdja láttatta: az óriáscsecsemő dühös, mégis kiszolgáltatott. Kérdését felteheti ugyan, de nem kaphat rá választ: mi volt életem értelme?

Déry ezen drámája nem tartozik legtöbbet játszott művei közé, sőt, ha nem kötne minket az irodalmi illem, azt is mondhatnánk, mintha a szerző is veszített volna aktualitásából. Napjainkban sem az avantgárd lendülete, sem a világot megváltó düh ihlette agresszív rákérdezés nem tekinthető igazán autentikusnak.

Miért ezt a darabot zenésítette meg Vajda Gergely?

Adná magát a feltételezés, hogy Déry dadaista egyfelvonásosa társítható a kortárs zenéhez. Ez azonban még nem elég, figyelembe véve, hogy a darab születése és mostani megzenésítése között majdnem nyolcvan év telt el. A választás nyilvánvalóan a nyolcvanas évtized végétől máig tartó periódus problémái miatt esett az Óriáscsecsemőre. A létbevetettség így kétszeresen is időbe helyezett: a szöveg Déry korát, a zene és színpadkép a közelmúltat idézi - az óriáscsecsemő mögött ötágú csillag foszforeszkál. Ez az a múlt, amit az újszülöttnek vagy le kell győznie, vagy el kell fogadnia. Csak végleg eltörölni nem lehet. Ezért illuzórikus már az első pillanattól kezdve az Óriáscsecsemő ösztönös lázadásának sikeressége. Az Óriáscsecsemő - kezdetben Lajcsi, később Lajos - akkor is foglya a körülményeknek, ha nem tud róla. Ugyanakkor itt feszül az eredeti egyfelvonásos és a kamaraopera legnagyobb ellentéte. Déry drámájában az Óriáscsecsemő nem elsősorban politikailag és szociológiailag, hanem a modernitás által determinált lény.

Vajda operája a mindennapok abszurditását mutatja meg jól. A fúvósokra épülő zenével kísért énekszólamok a szöveg párbeszédeinek hétköznapisága mögött megidézik azok groteszk lényegét. Az énekesek, Falusi Mariann, Lengyel Gábor, Bárány Péter és Rajk Judit magabiztosan teljesítik a rájuk bízott feladatot. Mégis marad hiányérzet a hallgatóban. Mintha ez a zenei világ nemcsak felhasználná, hanem rövidre is zárná az Óriáscsecsemő értelmezhetőségét: a második újszülött eszmélésére mintha kifulladt volna az előadás. A mű végére elfogyott a kamaraopera ereje, az utolsó pillanatok sem megrendítőek, sem erőteljesek nem voltak.

A Balla Margit és Horgas Péter tervezte látvány meghatározza az előadást, ám itt is ugyanaz a kettősség figyelhető meg, amit az előbb szóvá tettünk: a színpadkép aktualizálása le is szűkíti az értelmezést. Jó példa erre akár a már említett ötágú csillag, akár az új idők kommunikációs formáját jelentő, a korunk hősét egyszerre bemutató és formáló tévékészülékek élő közvetítése.

Kovalik Balázs rendező felhasználja ugyan, de nem használja ki teljesen a bábszínház nyújtotta lehetőségeket. Követi az abszurd művek színpadra állításának elfogadott szabályait: a látvány sokkoló, a világ statikus, a szereplők mozgása csupán jelzésértékű.

Tulajdonképpen minden a helyén van az Óriáscsecsemőben, a produkció mégsem maradéktalanul jó. Ám erről nem a szereplők vagy a zenészek tehetnek. A világ ugyanis nemcsak az Óriáscsecsemő Lajcsikája, de a színpad szándékának sem tesz eleget: bonyolultabbnak bizonyul annál, amit akár Déry darabja, akár Vajda kamaraoperája leképezni tud.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.