Olivier Messiaen (1908-1992) francia komponista a 20. századi zene egyik különleges alakja, aki egyben madarász is volt. A csaknem nyolcvan madárfaj énekét kottában megörökítő, több mint kétórás Madárkatalógusa a zenetörténet egyik legnagyobb szabású billentyűs szerzeménye, amelynek egyetlen estés, teljes előadására világszerte kevesen vállalkoznak. A kivételek egyike Borbély László zongoraművész, aki Magyarországon először adja elő a komplett kompozíciót. A művész két éve már lemezre is rögzítette a művet, így annak legavatottabb hazai előadójának tekinthető.
Messiaen zenéje ritmusaival, filmszerű változékonyságával, szín- és karaktergazdagságával, érzékiségével egyedülálló.
A Madárkatalógus című zongoraműve a csaknem nyolcvan európai madárfaj énekét „szó szerint” idézi meg, hiszen a mű a madarak kottába írt éneke, és a szerző pontos jegyzetei alapján íródott.
Ezenfelül megjeleníti az adott fajok életterét is, összesen tizenhármat, legyen szó akár egy alpesi gleccserről vagy pedig a Riviéra partjairól. A szombaton délután öt órától este fél tízig tartó előadás további különlegessége, hogy az egyes tételek részletes tartalma, vagyis a zenei ábrázolás összes, a szerző által kottába írt szöveges megjegyzése is követhető lesz majd a kivetítőn.
A teljes mű három részletben hangzik el, az egyes részek között pedig Fazekas Gergely zenetörténész, valamint Orbán Zoltán ornitológus szakértő, az MME szóvivőjének előadását hallgathatja meg a közönség. Fazekas Gergely többek között arról beszél, hogy tekinthetők-e zeneszerzőknek a madarak, Orbán Zoltán pedig a madarászokról tart madárhangokkal és fotókkal is kísért előadást.
A programról további részletes információ a Magyar Zene Háza és az MME honlapján található.
Fejléckép: Borbély László (fotó: Borsos Mihály)