Klasszikus

A Magyar Rádió oratórium-bérletének második koncertje

2005.11.03. 00:00
Ajánlom
Igor Stravinsky Zsoltárszimfóniája és Andrew Lloyd Webber Requiemje szólal meg november 3-án este fél nyolckor a Zeneakadémia nagytermében a Magyar Rádió Énekkarának (karigazgató: Strausz Kálmán) és Szimfonikus Zenekarának előadásában, Kovács László vezényletével. A művek előadásában Rálik Szilvia, Szappanos Tibor, Horváth Péter és Horváth András közreműködik.

„Az énekkarra és zenekarra írt háromtételes Zsoltárszimfóniát szerzője a Bostoni Szimfonikus Zenekar fennállásának ötvenéves jubileumára írta 1930-ban. A mű ősbemutatója mégsem Bostonban, hanem Brüsszelben zajlott le Ernest Ansermet vezényletével 1930 decemberében. A bostoni ünnepi előadásra – Koussevitzky irányításával – egy héttel később került sor. A mű hangszerelése szokatlan: együtteséből hiányoznak a hegedűk, brácsák és klarinétok. Súlyos veretű polifónia szövi át az egyvégtében felhangzó három tételt, amelyből az első prelúdium, a második kettősfúga, a harmadik szimfonikus Allegro. A szimfónia latin szövegeit a Biblia három zsoltárából vette a zeneszerző (az első tételben a 39. zsoltár két versszakát, a másodikban a 40. zsoltár három versszakát, a harmadik tételben a 150. zsoltárt teljes egészében dolgozta fel). "A három zsoltár egymás mellé helyezése nem véletlen – írja Stravinsky. – A bűnös könyörgése isteni irgalomért (prelúdium), az elnyert kegyelem köszönete (kettősfúga) és a dicsőítő himnusz a mű fokozati tervének alapjait szolgálják. A szövegeket életre keltő zene a maga szimfonikus törvényének engedelmeskedve bontakozik ki. A három tétel periodikus rendet követ, ebben az értelemben alkot ťszimfóniátŤ, szemben a szvit minden rendszer nélkül egymás után következő darabjaival." (Pándi Marianne)

„Lloyd Webber első és mindezidáig egyetlen nagyléptékű klasszikus kompozíciója, a Requiem 1985-ben íródott, röviddel az Operaház fantomjának keletkezése előtt. Mindkettő Sarah Brightman (későbbi felesége) sztratoszférikus magasságokat bíró hangjára koncipiálódott. A mű keletkezését édesapja halála, valamint az akkori észak-ír és kambodzsai harcok inspirálták. Webber Halotti miséje is olyan drámai töltéssel rendelkezik, mint Verdi eszményképül szolgáló, operaszerű Requiemje. A mű sötét, szemlélődő kezdetét követően harcias induló vezet az Végítélet napjáig. Az örömteljes Hozsanna dzsesszes ritmusokban tobzódik, míg a Pie Jesu (amely Angliában valóságos slágerré vált) megható dallamával gyönyörködtet.” (Göncz Zoltán írása nyomán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.