Klasszikus

A megtagadott és kiteljesített hagyomány – Pierre Boulezre emlékezünk

2025.03.26. 15:40
Ajánlom
1925. március 26-án született a 20. századi zene egyik legmeghatározóbb alakja. Pierre Boulez nemcsak karmesterként és zeneszerzőként, de új utakat kereső, radikális gondolkodású művészként is hírnévre tett szert.

A zeneszerző

Pierre Boulez matematikai tanulmányai után fordult a zenéhez. Olivier Messiaen tanítványa volt, majd olyan komponisták hatottak pályájára, mint Cage és Stockhausen, akikkel gyümölcsöző művészeti kapcsolatban is állt. Az ötvenes években a szerializmus felé fordult, a korszak kiemelkedő jelentőségű műve és Boulez egyik első zeneszerzői sikere A gazdátlan kalapács volt, de ekkor írta másik nagy hatású alkotását, a Mallarmé-szonetteket feldolgozó Pli selon plit is. Alea című, a véletlenszerűségről szóló cikke alapján kapta nevét az erre az alapelvre építő kompozíciós irányzat, az aleatória. Középső korszakában az eletronikus zene egyre nagyobb szerepet töltött be, tovább bővítette a hangzásbeli lehetőségek zenei felhasználását. Az ekkortájt keletkező művei közül fontos még kiemelni a kisegyüttesre írt Dérive 1 és 2-t, valamint a Luciano Beriónak ajánlott, klarinétot és elektroakusztikus eszközöket foglalkoztató Dialogue de l'ombre double-t.

A kísérletező művész

1970-ben Georges Pompidou kérte fel Pierre Boulezt, hogy hozzon létre egy kutatóintézetet, amely fizikusok bevonásával vizsgálná a zene jellemzőit és lehetőségeit. Így alakult meg a hetvenes években az IRCAM, az Akusztikai/Zenei Kutatások és Koordináció Intézete, amely máig a világ egyik legnagyobb, a hang és a hallás világát kutató tudományos szervezete. Elsősorban az elektroakusztikus zene eszközeit és az azokban rejlő lehetőségeket vizsgálják, foglalkoznak hanganalízissel, eszközfejlesztéssel, és mind a mai napig szoros kapcsolatot ápolnak a művészi élettel. Boulez az IRCAM által elért első eredményeket Répons című művében alkalmazta.

A zenekarszervező

Pierre Boulez 1976-ban alapította meg az Ensemble intercontemporaint abból a célból, hogy egy kifejezetten a kortárs zeneművek előadására specializálódott együttes szólaltathassa meg a korszak kamarazenéjét. A párizsi székhelyű zenekar élén elnökként álló Boulez három évvel később zeneigazgatóként Eötvös Pétert választotta maga mellé, akit később olyan neves művészek követtek a poszton, mint például a kortársspecialista karmester, Susanna Mälkki. Az együttes a mai napig igen jelentős szerepet tölt be a kortárs zene népszerűsítése, támogatása terén, a koncertjeik mellett felvételeket készítenek, új műveket rendelnek, és ifjúsági programokat is tartanak.

boulez_eorvos_1_1323442190-073844.jpg

Pierre Boulez és Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Priska Ketterer)

A botrányhős

Pierre Boulez pályája során jó pár alkalommal fogalmazott meg igen radikális gondolatokat. 1952-es, Schönberg halott című cikke nem sokkal azután jelent meg, hogy a nagy újító elhunyt. Írásában Boulez radikálisan kikelt a tradicionalizmus ellen, és ebből a nézőpontból ellentmondásosnak ítélte meg a schönbergi életművet. Ennél is nagyobb vihart kavart azonban az az 1967-es interjúja, amelyben az operajátszás kapcsán így beszélt: „Az új német operaházak kívülről nagyon modernnek néznek ki, de belülről rettenetesen régimódiak. Egy repertoárszínházban hihetetlenül nehéz modern operákat színre vinni. A legdrágább megoldás az volna, ha felrobbantanánk az operaházakat. De nem ez volna a legelegánsabb?”

9-154236.jpg

Pierre Boulez és Daniel Barenboim Kiss Imrével és Zoboki Gáborral 2005-ben (Fotó/Forrás: Müpa / ZDA – Zoboki Építésziroda)

A karmester

A zenei élettel kapcsolatos kritikus meglátásai azért nem gátolták meg Pierre Boulezt abban, hogy igen jelentős karmesteri életművet is hátrahagyjon, számos klasszikus és modern mű szerepelt repertoárján, dirigálását pedig felvételek sora őrzi. Talán a leghíresebb egyik bayreuthi fellépése volt, ő vezénylete és vette lemezre ugyanis az úgynevezett centenáriumi Ringet, A nibelung gyűrűje-tetralógia bemutatásának századik évfordulóján, 1976-ban. A fiatal Patrice Chéreau újszerű koncepciójában színre kerülő produkció ma is etalonnak számít a Wagner-rajongók körében. De a hazai zenekedvelők élőben is hallhatták Boulezt vezényelni, hiszen többször is fellépett Budapesten.

A kiváló Bartók-interpretátor

„Tizenkilenc-húsz évesen, a zeneszerző halálának évében a párizsi Conservatoire növendékeként ismerkedtem meg a bartóki életmű bizonyos darabjaival. Végh Sándor és vonósnégyese akkoriban Párizsban működött, s ők rengeteget tettek Bartók megismertetéséért. Hallottam a két zongorára és ütőhangszerekre írt szonátát, több vonósnégyest, A csodálatos mandarin bizonyos részleteit és még néhány más kompozíciót. Mindegyik nagy hatással volt rám: a koncertek után rögtön rohantam a könyvtárba, hogy a partitúrát is tanulmányozhassam. Bartók számomra azért is varázslatos, mert ugyanúgy a közép-európai, ha úgy tetszik, bécsi hagyományokon nőtt fel, mint Schönberg, Berg és Webern, de mégis létre tudott hozni egy semmi máshoz nem hasonlítható, teljesen egyéni kompozíciós eszköztárat. Erre a 20. században csak ketten voltak képesek: Sztravinszkij és Bartók, s mindkettőjüknél a ritmika volt az az elem, ami zenéjüket utánozhatatlanná tette. Negyvenöt éve vezénylem rendszeresen Bartók szimfonikus műveit, de minden egyes próbán és koncerten újat tudnak mondani számomra” – nyilatkozta Boulez egy interjúban.

Fejléckép: Pierre Boulez (forrás: Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bonjour Paris! – a francia kultúra nagyjait idézi meg a Szegedi Szimfonikus Zenekar budapesti koncertje

A Szegedi Szimfonikus Zenekar május 15-én a Zeneakadémián népszerű darabokkal és egy igazi különlegességgel tiszteleg Maurice Ravel 150. és Arvo Pärt 90. születésnapja előtt – ráadásul utóbbi szerző is egy emblematikus francia műalkotásnak szentelte alkotását.
Klasszikus ajánló

Az Őrség varázslatos tájaira hív a Fesztivál Akadémia Budapest

A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművész házaspár által alapított Fesztivál Akadémia Budapest május 30. és június 1. között első alkalommal rendezi meg tavaszi fesztiválját, a Springfestet.
Klasszikus hír

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.