Klasszikus

A Mester hazaérkezik

2012.03.24. 08:07
Ajánlom
Kobayashi Ken-Ichiro vezényli a Tokyo College of Music zenekart március 27-én a Müpában, ahol ünnepélyes keretek között a Zeneakadémia tiszteletbeli tanárává avatják.

Kobayashi Ken-Ichirót (ejtsd: a Mestert) Magyarország és a világ 1974 óta ismeri. Ekkor nyerte meg a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyét. 1987-től tíz éven át vezette az Állami Hangversenyzenekart, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar elődjét - Ferencsik János utódjaként. Koncertjein megbabonázza a hallgatóságot, azok közé a karmesterek közé tartozik, akik a közönséget valódi közösséggé képesek varázsolni.

Kezdjük a történet elején, 1940 tavaszán, Japánban, ahol a pedagóguscsaládba született fiú tíz évesen Beethoven IX. szimfóniájának hatására elkezd aktívan foglalkozni a zenével, és komponáláshoz lát. Mindezt akár szabályok megszegése árán is, mivel édesapja nem támogatta fia terveit. Később a Tokiói Művészeti Egyetemen tanult zeneszerzést és karmesterséget. Japánt 1974-ben hagyta el először hosszabb időre, amikor a Nemzetközi Karmesterversenyre hazánkba érkezett, hogy itt aztán ünnepelt sztárkarmester váljék belőle. Vezényelte Európa számos zenekarát - járt Németországban, Hollandiában, Ausztriában, Nagy-Britanniában.

Több sajátos jellemvonásának köszönhető, hogy az általa dirigált zenekart és az őt hallgató közönséget egyaránt képes elbűvölni. Többek között példát mutat erre az a Kroó György-kritika, amely az Új Zenei Újságban hangzott el 1997 májusában, amikor Kobayashi a Szent István Király Zenei Együttest vezényelte. Kroó a következőket mondta: "Arra tanította a gyerekeket, hogy a művészetben dönteni kell, a kotta jelentését, az úgynevezett olvasatot vállalni kell és közvetíteni, a langyos tolmácsolásnál, a személytelenségnél nincs kártékonyabb". Ez, mint ahogy egy 2011-es, a Prague Post-ban megjelent, Jack Buehrer által készített interjúból kiderül, személyes élményen, tapasztalaton, tudáson alapul. Kobayashi ugyanis arra a kérdésre, hogy itt, Európában közelebb érzi-e magát az általa szeretett zeneszerzők zenéjéhez, zenei példával felelt. Eszerint a Kék Duna keringő például élettelen, homályos, szinte élvezhetetlen volt számára egészen addig, amíg Budapesten meg nem látta a Dunát, és így értelmet nyert és személyes érzelemmel telítődött a mű - ehhez hasonlóan, Beethoven zenéje is akkor vált valóban élettelivé számára, miután ellátogatott Németországba, és megismerte a német kultúrát.

Máshol így szólt róla Kroó György: "A szép előadásban a döntő szerepet mégis Kobayashi átütő hatású karmesteri tehetsége játszotta, megcsodálni való hibátlan koncentrációja másfél órán át, mesteri kapcsolatteremtő képessége a zenészekkel és a zenével, végtelen rugalmassága, színérzéke, és az a lelki szépség, ami ezúttal ebből az interpretációból felénk áradt." Megint máshol: "Számára egy-egy mű újból való elvezénylése általában nem ismétlés, hanem érlelődési folyamat egy-egy állomása. ... Eddig is bámultuk hajlékony dallamformálását, rugalmas ritmusát, színérzékét és bravúros kezét. ... Kobayashi, túl az ötvenen, egyre tartalmasabb és egyre intenzívebb. Pályájának ez az újabb szakasza nem hétköznapi távlatokat sejtet."

Kroó György kritikáin keresztül is könnyen megérthető tehát, hogy mi rejlik a népszerűség mögött, amit Kobayashi olyan rövid idő alatt nyert el; az őszinteség, hogy tehetségét nem homályosítják el az esetleges hibákat kendőző modorosságok, álarcok, művészi allűrök. Több helyütt említik udvariasságát, egy-egy gesztust, amikor a kapott csokor virágaival szólistáit ajándékozza meg, vagy amikor egy-egy különösen szép motívumformálás után csókot hint kezével a zenekarnak. Vagy ahogy Udvardi István írja: "Miközben teljes átéléssel, indulata fehér-izzásában formál egy-egy dallamívet, ugyanakkor képes bátorító szemvillanással figyelmeztetni a fuvolást vagy az angolkürtöst hamarosan kezdődő szólójára, majd utóbb egy mosollyal megköszöni azt." Van, amit a zenekar lát - amelynek tagjait egyenrangúként kezeli, így kihozva belőlük képességeik maximumát, az együtt-zenélés örömét -, van, amit a közönség. A két kép azonban valójában egy; ezért könnyű őt ilyen lelkesedéssel szeretni.

Valószínűleg így érezhet - az egykori ÁHZ-hez hasonlóan - a Tokyo College of Music zenekara is, akiket Kobayashi a Művészetek Palotájában vezényel március 27-én. Az intézmény, amelynek Kobayashi a tanára, Japán legrégibb zenei magániskolája. 1907-ben alapították, abban az évben, amikor itthon átadták a Zeneakadémia jelenleg felújítás alatt álló, Liszt Ferenc téri épületét. A TCM Szimfonikus Zenekar Japán első szimfonikus zenekaraként először óceánjárókon zenélt, az első tengerentúli turnét 1978-ban tartották az Amerikai Egyesült Államokban. Magyarországon 1983-ban jártak először, így nem ismeretlenek nálunk. Az utóbbi időben aztán a Liszt Akadémia és a TCM között szoros szálak szövődtek: közös mesterkurzusok zajlottak, sőt immár egy közösen kiadandó mester-diploma lehetőségeinek megteremtése is felmerült. Ebben - mint a TCM-mel való kapcsolat annyi más vonatkozásában is - kulcsszerepet játszik a március 27-ei est szólistája, Kaneko Miyuji, aki egyszemélyben testesíti meg a japán-magyar baráti kapcsolatot: édesanyja magyar, édesapja japán. Kaneko Miyuji tanulmányainak meghatározó részét - Esztó Zsuzsa diákjaként - a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Különleges Tehetségének Osztályában abszolválta, jelenleg a TCM hallgatója. Fiatal kora ellenére világszerte ismert zongorista, több nemzetközi verseny győztese. Többször lépett fel Kobayashi vezényletével. Debütáló lemezén természetesen Lisztet játszik, s a budapesti hangversenyen is ehhez az ideálhoz fordul, részben vonzódása, részben az alma mater iránti tisztelet miatt: Liszt Esz-dúr zongoraversenyét adja elő.

És még egy szép, régóta érlelődő gesztus: Kobayashi Ken-Ichirót ezen a koncerten fogadja ünnepélyesen tiszteletbeli tanárai közé a budapesti Liszt Akadémia. A Mester hazaérkezik... 

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

„Minél kevesebb szó hangzik el egy próbán, az annál eredményesebb”

Két fiatal zongoraművész, Balog Alexandra és Berecz Mihály lép fel a dörgicsei Landhausban, a Klassz a pARTon fesztiválon. A július 22-i koncert előtt arról kérdeztük őket, milyen együtt játszani, számít-e, hogy egy generációból valók, a közös iskola, és van-e missziója a klasszikus zenének.
Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.
Klasszikus interjú

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Klasszikus hír

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus videó

Itt a titokzatos, első dal iamyank új lemezéről

A titokzatos Sarah megszületése vezeti fel az iamyank Live Ensemble új, július 28-án érkező stúdióalbumát és annak lemezbemutatóját. Ehhez a dalhoz készült a most megjelent videó. Mutatjuk.