Engem meglepett, hogy van magyar Wikipedia-oldala, mert nem sokat hallunk arról a komponistáról, aki Beethovennel egy évben született, sőt egy fiatalon rövid ideig egy zenekarban is játszott vele. Barátja volt Haydnnek és Salierinek is, az 1810-es években pedig Párizsban telepedett le. Ott tanítványa volt Hector Berlioz, aki elég finnyás volt a tanáraira, de Reichát nagyra tartotta.
„Reicha szerzeményei nem lángelme szülöttei, de azért a jó zene mintái” – írja a Wikipedia névtelen szerzője, és éppen ezen a megítélésen akar változtatni Ivan Ilić zongoraművész. „Először egy zenetudományi folyóiratban olvastam Reicháról. A cikk olyan fúgákról szólt, amely a politonalitással kísérletezett, illetve aszimmetrikus metrummal épült fel. A ritmika volt az, ami felkeltette az érdeklődésemet. Én az ötös lüktetést eddig Stravinskyhoz és Bartókhoz kapcsoltam. Meglepett, hogy valaki már az 1790-es években egész darabot írt 5/8-ban. De nem találtam hozzá kottát, se felvételt.”
Így készült el a Reicha Rediscovered című sorozat első lemeze, amit itt lehet meghallgatni.
Reicha sokoldalúan művelt ember volt: filozófiát, matematikát is tanult, és az algebrai ismereteit felhasználta zeneszerzőként is. „Ez bámulatosan innovatív megoldásokhoz vezetett, amelyek egyike egy négyperces darab, amely csak három hangból áll.” Az Egyakkordos fantázia a lenti videóban 2:30-tól hallható. „Ez a darab 150 évvel megelőzi a minimalizmust. Haydn, Mozart, Beethoven és Schubert senki nem csinált ilyesmit. Ez a kísérletező jelleg csak a 20. században jelent meg” – kommentálja Ilić.
A videósorozatnak eddig három rövid része elérhető, ezeket itt találod. (via Slipped Disc, Limelight Magazine)