Klasszikus

A minimalista zene már 1797-ben létezett

2018.07.15. 11:30
Ajánlom
Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.

Engem meglepett, hogy van magyar Wikipedia-oldala, mert nem sokat hallunk arról a komponistáról, aki Beethovennel egy évben született, sőt egy fiatalon rövid ideig egy zenekarban is játszott vele. Barátja volt Haydnnek és Salierinek is, az 1810-es években pedig Párizsban telepedett le. Ott tanítványa volt Hector Berlioz, aki elég finnyás volt a tanáraira, de Reichát nagyra tartotta.

„Reicha szerzeményei nem lángelme szülöttei, de azért a jó zene mintái” – írja a Wikipedia névtelen szerzője, és éppen ezen a megítélésen akar változtatni Ivan Ilić zongoraművész. „Először egy zenetudományi folyóiratban olvastam Reicháról. A cikk olyan fúgákról szólt, amely a politonalitással kísérletezett, illetve aszimmetrikus metrummal épült fel. A ritmika volt az, ami felkeltette az érdeklődésemet. Én az ötös lüktetést eddig Stravinskyhoz és Bartókhoz kapcsoltam. Meglepett, hogy valaki már az 1790-es években egész darabot írt 5/8-ban. De nem találtam hozzá kottát, se felvételt.”

Így készült el a Reicha Rediscovered című sorozat első lemeze, amit itt lehet meghallgatni.

Reicha sokoldalúan művelt ember volt: filozófiát, matematikát is tanult, és az algebrai ismereteit felhasználta zeneszerzőként is. „Ez bámulatosan innovatív megoldásokhoz vezetett, amelyek egyike egy négyperces darab, amely csak három hangból áll.” Az Egyakkordos fantázia a lenti videóban 2:30-tól hallható. „Ez a darab 150 évvel megelőzi a minimalizmust. Haydn, Mozart, Beethoven és Schubert senki nem csinált ilyesmit. Ez a kísérletező jelleg csak a 20. században jelent meg” – kommentálja Ilić.

A videósorozatnak eddig három rövid része elérhető, ezeket itt találod. (via Slipped Disc, Limelight Magazine)

Amikor a kevesebb több: Így született a minimalista zene

Kapcsolódó

Amikor a kevesebb több: Így született a minimalista zene

Éppen 50 éve, 1968 júliusában Michael Nyman használta először a „minimalista” szót a saját zenéjére. A minimalista zene hipnotikus, repetitív jellege felforgatta a klasszikus műfaj világát, de hatott a filmre, a jazzre és a popra is.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.