Klasszikus

A modern popzene nem lenne ilyen Sztravinszkij nélkül, és mondjuk is, miért

2018.05.30. 12:06
Ajánlom
Ha szórakoztál már szintetizátorral, vagy hallottál popszámot az elmúlt harminc évből, akkor biztos találkoztál az orchestral hit elnevezésű hangmintával. De mi köze van ennek Sztravinszkijhoz?

A Vox készített videós anyagot arról, hogy van egy bizonyos orchestral hit nevű szintetizátoros sample (hangminta), amely Bruno Mars Finesse című számában a nyolcvanas-kilencvenes évek iránt kelt instant nosztalgiát. Az orchestral hit olyan dalokban bukkant fel régen, mint

  • Michael Jackson, „Dangerous”
  • Eurythmics, „Beethoven”
  • Yes, „Owner of the Lonely Heart”
  • Janet Jackson, „When I Think of You”,

de ma is sűrűn használatos. Eredete azonban több mint száz évre nyúlik vissza.

Az eredeti „orchestral hit” 1910-ben hangzott fel először a Párizsi Operaházban, Igor Sztravinszkij Tűzmadár című balettjében.

Sztravinszkij káprázatos kaméleonja volt a 20. századnak, aki azonban a Tűzmadárt illetően nem sokban különbözött azoktól a rockbandáktól, akik a legelső slágerüket játsszák a jubileumi koncertjükön is: a zeneszerző járhatott akármerre, mindenki ezt a balettet akarta hallani.

Kascsej pokoli táncának sokkoló nyitóakkordja olyan meglepetésként éri a hallgatót, hogy – mint ahogy azt nemrégiben megírtuk – van, hogy a nézők összerezzennek vagy felsikoltanak, amikor felzeng. De hogyan került ez a zenei gesztus a popzenébe?

Ez a nő felsikoltott a Tűzmadár előadása közben, és nem fogod elhinni, hogy miért!

Kapcsolódó

Ez a nő felsikoltott a Tűzmadár előadása közben, és nem fogod elhinni, hogy miért!

Egy kaliforniai szimfonikus zenekar Sztravinszkij fantasztikus Tűzmadár-szvitjét játszotta, amikor egy nő sikoltásban tört ki a közönség soraiban. A pillanatot rémület, majd szórványos nevetés követte.

Fairlight CMI Series IIx (1983)

Fairlight CMI Series IIx (1983) (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

A válaszhoz menjünk vissza az időben: 1975-ben Peter Vogel és Kim Ryrie megalkotta Fairlight CMI szintetizátort, amely korszakalkotónak bizonyult a legújabb kori zene történetében. Stevie Wonder, Herbie Hancock és Quincy Jones az elsők között voltak, akik használni kezdték. Különlegessége többek között az volt, hogy a betáplált hangmintákat képes volt minden egyes hangmagasságba transzponálni. Ahogy a szintetizátor terjedni kezdett, az emberek floppy-lemezeken visszaküldték a gyártónak a saját, mikrofonnal rögzített sample-jeiket – ez lehetett akár egy macskanyávogás, kutyaugatás, üvegtörés vagy az emberi beszéd. Az orchestral hit nevű mintát azonban nem egy felhasználó, hanem Peter Vogel hozta létre, mivel a keze ügyébe került egy Tűzmadár-felvétel bakelitlemezen.

Az akkord orch2.vc fájlnévvel hamarosan 8 inches floppy-lemezre került, és hatalmas népszerűségre tett szert.

1982-ben a Plant Rock című Afrika Bambaataa-szám volt az első slágerlistás dal, amelyben az orch2 effektet halljuk viszont, azóta pedig több százan használták és használják.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.