A Vox készített videós anyagot arról, hogy van egy bizonyos orchestral hit nevű szintetizátoros sample (hangminta), amely Bruno Mars Finesse című számában a nyolcvanas-kilencvenes évek iránt kelt instant nosztalgiát. Az orchestral hit olyan dalokban bukkant fel régen, mint
- Michael Jackson, „Dangerous”
- Eurythmics, „Beethoven”
- Yes, „Owner of the Lonely Heart”
- Janet Jackson, „When I Think of You”,
de ma is sűrűn használatos. Eredete azonban több mint száz évre nyúlik vissza.
Az eredeti „orchestral hit” 1910-ben hangzott fel először a Párizsi Operaházban, Igor Sztravinszkij Tűzmadár című balettjében.
Sztravinszkij káprázatos kaméleonja volt a 20. századnak, aki azonban a Tűzmadárt illetően nem sokban különbözött azoktól a rockbandáktól, akik a legelső slágerüket játsszák a jubileumi koncertjükön is: a zeneszerző járhatott akármerre, mindenki ezt a balettet akarta hallani.
Kascsej pokoli táncának sokkoló nyitóakkordja olyan meglepetésként éri a hallgatót, hogy – mint ahogy azt nemrégiben megírtuk – van, hogy a nézők összerezzennek vagy felsikoltanak, amikor felzeng. De hogyan került ez a zenei gesztus a popzenébe?
Kapcsolódó
Ez a nő felsikoltott a Tűzmadár előadása közben, és nem fogod elhinni, hogy miért!
Egy kaliforniai szimfonikus zenekar Sztravinszkij fantasztikus Tűzmadár-szvitjét játszotta, amikor egy nő sikoltásban tört ki a közönség soraiban. A pillanatot rémület, majd szórványos nevetés követte.
A válaszhoz menjünk vissza az időben: 1975-ben Peter Vogel és Kim Ryrie megalkotta Fairlight CMI szintetizátort, amely korszakalkotónak bizonyult a legújabb kori zene történetében. Stevie Wonder, Herbie Hancock és Quincy Jones az elsők között voltak, akik használni kezdték. Különlegessége többek között az volt, hogy a betáplált hangmintákat képes volt minden egyes hangmagasságba transzponálni. Ahogy a szintetizátor terjedni kezdett, az emberek floppy-lemezeken visszaküldték a gyártónak a saját, mikrofonnal rögzített sample-jeiket – ez lehetett akár egy macskanyávogás, kutyaugatás, üvegtörés vagy az emberi beszéd. Az orchestral hit nevű mintát azonban nem egy felhasználó, hanem Peter Vogel hozta létre, mivel a keze ügyébe került egy Tűzmadár-felvétel bakelitlemezen.
Az akkord orch2.vc fájlnévvel hamarosan 8 inches floppy-lemezre került, és hatalmas népszerűségre tett szert.
1982-ben a Plant Rock című Afrika Bambaataa-szám volt az első slágerlistás dal, amelyben az orch2 effektet halljuk viszont, azóta pedig több százan használták és használják.