Klasszikus

A modern popzene nem lenne ilyen Sztravinszkij nélkül, és mondjuk is, miért

2018.05.30. 12:06
Ajánlom
Ha szórakoztál már szintetizátorral, vagy hallottál popszámot az elmúlt harminc évből, akkor biztos találkoztál az orchestral hit elnevezésű hangmintával. De mi köze van ennek Sztravinszkijhoz?

A Vox készített videós anyagot arról, hogy van egy bizonyos orchestral hit nevű szintetizátoros sample (hangminta), amely Bruno Mars Finesse című számában a nyolcvanas-kilencvenes évek iránt kelt instant nosztalgiát. Az orchestral hit olyan dalokban bukkant fel régen, mint

  • Michael Jackson, „Dangerous”
  • Eurythmics, „Beethoven”
  • Yes, „Owner of the Lonely Heart”
  • Janet Jackson, „When I Think of You”,

de ma is sűrűn használatos. Eredete azonban több mint száz évre nyúlik vissza.

Az eredeti „orchestral hit” 1910-ben hangzott fel először a Párizsi Operaházban, Igor Sztravinszkij Tűzmadár című balettjében.

Sztravinszkij káprázatos kaméleonja volt a 20. századnak, aki azonban a Tűzmadárt illetően nem sokban különbözött azoktól a rockbandáktól, akik a legelső slágerüket játsszák a jubileumi koncertjükön is: a zeneszerző járhatott akármerre, mindenki ezt a balettet akarta hallani.

Kascsej pokoli táncának sokkoló nyitóakkordja olyan meglepetésként éri a hallgatót, hogy – mint ahogy azt nemrégiben megírtuk – van, hogy a nézők összerezzennek vagy felsikoltanak, amikor felzeng. De hogyan került ez a zenei gesztus a popzenébe?

Ez a nő felsikoltott a Tűzmadár előadása közben, és nem fogod elhinni, hogy miért!

Kapcsolódó

Ez a nő felsikoltott a Tűzmadár előadása közben, és nem fogod elhinni, hogy miért!

Egy kaliforniai szimfonikus zenekar Sztravinszkij fantasztikus Tűzmadár-szvitjét játszotta, amikor egy nő sikoltásban tört ki a közönség soraiban. A pillanatot rémület, majd szórványos nevetés követte.

Fairlight CMI Series IIx (1983)

Fairlight CMI Series IIx (1983) (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

A válaszhoz menjünk vissza az időben: 1975-ben Peter Vogel és Kim Ryrie megalkotta Fairlight CMI szintetizátort, amely korszakalkotónak bizonyult a legújabb kori zene történetében. Stevie Wonder, Herbie Hancock és Quincy Jones az elsők között voltak, akik használni kezdték. Különlegessége többek között az volt, hogy a betáplált hangmintákat képes volt minden egyes hangmagasságba transzponálni. Ahogy a szintetizátor terjedni kezdett, az emberek floppy-lemezeken visszaküldték a gyártónak a saját, mikrofonnal rögzített sample-jeiket – ez lehetett akár egy macskanyávogás, kutyaugatás, üvegtörés vagy az emberi beszéd. Az orchestral hit nevű mintát azonban nem egy felhasználó, hanem Peter Vogel hozta létre, mivel a keze ügyébe került egy Tűzmadár-felvétel bakelitlemezen.

Az akkord orch2.vc fájlnévvel hamarosan 8 inches floppy-lemezre került, és hatalmas népszerűségre tett szert.

1982-ben a Plant Rock című Afrika Bambaataa-szám volt az első slágerlistás dal, amelyben az orch2 effektet halljuk viszont, azóta pedig több százan használták és használják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.