Klasszikus

A Mozart, aki nem a Wolfgang Amadeus

2019.11.14. 15:55
Ajánlom
Háromszáz éve született Leopold Mozart, korának egyik legjobb hegedűtanára, akire csodagyerek és csodafelnőtt fia révén emlékezünk.
Mozart_family_crop-082131.jpg

A Mozart-család

1756-ban egy salzburgi hegedűtanárnak, Leopold Mozartnak és feleségének, Anna Maria Pertlnek fia született, akit Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus névre kereszteltek. Egy apró lakásban éltek, nyomorúságosan alacsony belmagasságú szobákban, „boldogan egymáshoz préselődve”. Ebben az évben jelent meg az apa máig hasznos tankönyve, A hegedűjáték alapjai, és úgy tűnt, nagy karrier előtt áll.

Ma már persze tudjuk, hogy az 1756-os év a fiú, Wolfgang születése miatt emlékezetes.

Leopold Mozart éppen háromszáz éve, 1719. november 14-én született Augsburgban. Kora gyerekkorában már kórusban énekelt, a jezsuitáknál tanult, és kiváló tanuló volt. Sokirányú figyelmét végül a zenének áldozta, noha apja katolikus papot neveltetett volna belőle.

1737-ben abba a városba ment egyetemre, amely ma a világ kulturális térképének egyik fontos pontja: Salzburgba. Filozófia szakon szerzett diplomát, de aztán kicsapták, mert alig járt be az órákra.

Leopold_Mozart-155747.jpg

Leopold Mozart

Huszonegy évesen kezdett zenészkarrierbe, és ekkor adta ki az első opuszát jelentő hat triószonátát. 1747-ben megházasodott, feleségével, Anna Mariával „a legszebb pár voltak Salzburgban”. Leopold és Anna hét gyermeke közül csak kettő érte meg a felnőttkort: Wolfgang és nővére, Maria Anna, azaz Nannerl.

Hogy Leopold sikeres zeneszerző volt-e, arról megoszlanak a vélemények. A Grove enciklopédiája szerint harmincas éveiben már ismert volt német területeken, az életrajzíró Maynard Solomon viszont ennek ellenkezőjét állítja. Az biztos, hogy sikeres pedagógus volt. A már említett hegedűtankönyve máig fontos forrása a XVIII. századi hegedűtechnikának.

Wolfgang Amadeus Mozart szerencsés volt, hogy apja tapasztalt zenész volt, aki hamar felismerte a tehetségét. Amikor a hét éves Nannerl zongorázni kezdett, Wolfgang érdeklődése is rögtön felébredt a zene iránt. Leopold felismerte, hogy két gyereke különösen tehetséges, és ez másokat is érdekelhet. A különböző úri udvarokon keresztül vezető útjuk nem volt egyszerű. 1762-ben turnéra indultak, München, Bécs, Presburg, Párizs, London és Hága egyaránt koncerthelyszínük volt.

Wolfgang-Amadeus-Mozart-Maria-Anna-oil-parents-155748.jpg

A Mozart-család: Nannerl, Wolfgang és Leopold

Leopold szinte misszionáriusként vitte gyerekei hírét Európába

– talán nem is számolt vele, hogy a koncertkörutak milyen megterhelést jelentettek nekik. Amikor 1773-ban Leopold visszatértek fiával utolsó, itáliai turnéjukról, nem vették vissza a salzburgi udvar karnagyi állásába.

Ami az anyagiakat illeti: a Mozart-tudósok között abban sincs egyetértés, hogy a befolyt pénz gazdagságot jelentett-e a családnak. A két csodazenész a gyerekkorukról, Leopold pedig saját karrierjéről mondott le a koncertkörutak kedvéért.

Wolfgang, szeszélyes, rikító, lángoló személyiség lévén szerette a tapsot, és szertelen tehetsége rögtön megkülönböztette a középszerű zenészektől.

S ami azt illeti, meg is vetette azokat, akik középszerűségükkel grófokat, hercegeket, királyokat szolgáltak. Volt tehát egy nagy különbség apa és fiú között: miközben Leopold egész életében az arisztokrácia kötelékében maradt, rosszallással figyelte fiát, aki láthatóan felülemelkedni kívánt a feudális kötelékeken.

Apa és fiú kapcsolatuk sosem volt felhőtlen, de egymás iránti tiszteletük töretlen volt. Levelezéseikből mégis gyakran ellentéteik tűnnek ki: „Azt gondolja, mivel fiatal vagyok, semmi nagy és érett nem lakozhat bennem, de majd meggyőződhet ennek ellenkezőjéről!” – írta Wolfgang egy ízben.

Leopold – talán joggal – a saját érdemének érezte, hogy családja kiverekedte magát a szegénységből, s mindig rajta akarta tartani fián a kezét. Wolfgang huszonegy éves volt, és Párizsban próbálta megvetni a lábát, miután Leopold hiába győzködte, hogy térjen vissza Salzburgba. „Salzburg nem az én tehetségemnek való hely” – írta vissza a fiú.

Wolfgang törekvéseit apja gyakran kétkedéssel fogadta, és amikor a fiú beleszeretett Aloysia Weberbe, óva intette a függetlenségtől. Később, amikor a zeneszerző már Bécsben élt, megnőtt köztük a távolság: Wolfgang egyre kevésbé tűrte apja beleszólását életébe, ami gyakran nem volt több jó szándékú tanácsnál, máskor viszont zsarnoki alakot sejtetett. A Konstanze Weberrel való házassága egyben út volt apjától való szabadulásához is.

1785-ben Leopold meglátogatta fiát Bécsben, és találkozott Haydnnal is, aki kijelentette:

Istenemre mondom, őszinte ember lévén, hogy a fia a legnagyobb zeneszerző, akivel személyesen vagy nem személyesen találkoztam. Ízlése van, s mi több, a legmélyebb tudása a komponálás művészetéről.

Leopold ekkor látta utoljára a fiát. Amikor 1787-ben elhunyt, Wolfgang nem csak apját vesztette el, hanem barátját, jóakaróját is.

A cikk a Koktélparti-sorozat része. Válogasson érdekes írásaink közül!

5 őrült és zseniális sztori Mozartról

Kapcsolódó

5 őrült és zseniális sztori Mozartról

Wolfgang Amadeus Mozart géniusz volt, de nem a komoly, súlyos fajtából: néha úgy nyávogott, mint egy macska, fel-alá rohangált a házban, mint egy eszelős, és mocskos leveleket írt az unokahúgának. Milyen ember volt a marcipángolyók "reklámarca"?

10+1 színes adalék a Mozart-kultuszhoz

10+1 színes adalék a Mozart-kultuszhoz

Összegyűjtöttük, mi minden született a közelmúltban a kultusza nyomán, mi mindent adtak el Mozart nevével fémjelezve, milyen érdekességekre derült fény és megtaláltuk a legnagyobb rajongóját is.

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.