Klasszikus

„A műfaji találkozás halálosan izgalmas”

2017.01.18. 15:53
Ajánlom
Nemcsak találkozik, de egyesül is január 26-i müpás hangversenyén a Concerto Budapest és a Muzsikás Együttes. A koncerten elhangzik Gyöngyösi Levente Úgy elmennék, ha mehetnék című műve is, amelyet Keller András felkérésére írt a két együttes számára. A zeneszerzőt népzenével való kapcsolatáról, a darab részleteiről és a komponálás nehézségeiről kérdeztük.

– Milyen kapcsolatod volt korábban a népzenével?

– Sajnos a mi családunkban nem játszott fontos szerepet a népzene, így ezen a téren nem vagyok túlságosan képzett. Mielőtt 14 éves koromban áttelepültünk volna Erdélyből, jártam Kolozsváron egy évig Demény Piroska nénihez, aki Orbán Györgyöt, későbbi zeneakadémiai mesteremet is tanította fiatal korában. Mindenfélét lehetett Piroska nénitől tanulni: összhangzattant, zeneelméletet, szolfézst és nem utolsó sorban népzenét. Érdekes népdalokat tanultam tőle, amelyek közül kettő alapját képezi annak a műnek, amelyről beszélgetünk.

Gyöngyösi Levente

Gyöngyösi Levente

– Nem ez az első alkalom, hogy népzenét vagy népzenei elemeket használsz fel a műveidben. Milyen funkciója van, amikor ehhez a stílushoz nyúlsz?

– A népzene nagyon fontos szerepet foglal el az életemben, pont azért, mert viszonylag ritkán használom, akkor viszont a legmélyebb érzések kifejezésére. Siratókat szoktam például használni azokban a helyzetekben, amikor a lehető legfájdalmasabb, a való élettől már-már elrugaszkodó pillanatokat kell megragadnom.

A népdal nálam a transzcendentális világba próbálja meg átemelni a darabot,

akkor használom, mikor feljebb kell emelni egy fokkal az atmoszférát.

– Mennyit szabad elárulni az Úgy elmennék, ha mehetnék című, Keller Andrásnak, a Muzsikás Együttesnek és a Concerto Budapestnek írt darabodról?

– Két népdal képezi a 20 perces mű gerincét: az egyik az Úgy elmennék, ha mehetnék kezdetű széki lassú, a másik pedig egy csángó népdal, amelynek az a szövege, hogy „A pünkösdi rózsa nyáron virágozik, az én édesem is akkor házasodik.” Ennek az a különlegessége – nem nagyon ismerek más ilyen népdalt –, hogy két bőszekund lépés van benne. Ettől lesz keleties hatása.

A mű négy tételre oszlik: lassú-gyors-lassú-gyors. Az első tételben ez a bizonyos Úgy elmennék játssza a főszerepet. A második tétel a Muzsikás Együttes egyik Bartók-albumos anyagának, egy moldvai csángó hegedűzenének a zenekari feldolgozása, a harmadikban pedig a kontrás fog hosszú furulyára váltani. Ez egy nagyon különleges hangszer, ugyanis viszonylag kevés hangot lehet rajta megszólaltatni, helyenként pedig meglehetősen hamis, de épp ettől egyedi és jó, és persze attól, hogy a játékos beledünnyög a hangszerbe, ami egészen furcsa, ősi–misztikus hatást kelt. Bár a harmadik tétel az ő szólótétele, a végére a zenekar bizonyos fúvósai bekapcsolódnak, és felvezetik a negyedik tétel főtémáját. Ez egy nagyon vad és féktelen feldolgozása a már említett Pünkösdi rózsa csángó népdalnak. Eredetileg valószínűleg ez nem ennyire brutális, de az én olvasatomban egy „kirúgom a ház oldalát” érzetet keltő gyors tétellé változik. Ugyanebben a borzasztóan nyers hangvételben ér véget a darab, szinte a falnak rohanva. Nincs is igazi lezárása, inkább olyan, mintha berúgnánk az ajtót.

– Dolgoztál már együtt korábban Keller Andrással, esetleg a fellépő együttesekkel?

– Andrással már dolgoztam együtt, de nem zeneszerzőként, hanem mint hangszeres: többször continuóztam náluk, illetve legutóbb A kékszakállú herceg várában játszottam az orgonaszólamot. A Muzsikás Együttessel azonban eddig csak telefonon egyeztettünk a darab kapcsán, tegnap találkoztam velük először személyesen. A próba rendkívül konstruktív volt, és igen érdekes dolgokat tanultam. Ahol nekik kényelmetlen volt, ott próbáltam egyszerűsíteni a saját logikámon, a saját szempontjaimon. Ott van például a három húros kontra: a brácsát helyettesíti, de a három húron nem lehet ugyanazokat eljátszani, mint négyen. Akkordozásra rendkívül alkalmas, de dallamjátékra jóval korlátozottabban. Amikor Éri Péter megmutatta, mit írtam és mit tud a hangszer, rengeteg minden világossá vált, amit korábban csak elképzelni tudtam vagy próbáltam.

A szimfonikus zenekarral még nem volt próba, de az az érzésem, hogy nekik lesz könnyebb dolguk. Az ő anyagaik, mivel én az ő világukból jövök, sokkal jobban passzolnak hozzájuk. A népzenészeknél sokkal nehezebb dolgom volt, hiszen ők teljesen más zenei gondolkodást képviselnek.

– Milyen további, az említett műfaji kettőségből fakadó nehézségekkel találkoztál a komponálás során?

– Két egymástól teljesen különböző habitusú együttesről van szó. Az egyiknek mindene a hagyomány és az improvizáció, a másik pedig elsősorban úgy tud kreatívvá válni, ha pontosan leírom, mit szeretnék. Ezt a két világot kell valahogy összeegyeztetni. Nagyon hasonlít például a francia barokk inégalité-ra, ahogy a népzenészek játszanak: sosem pontosan, hanem egy kicsit hossszabbítva-rövidítve egyes hangokat. Ennek számos következménye van a lejegyzésben. Leírtam az Úgy elmennéket 5/8-ban (2+3), tegnap azonban kiderült, hogy ez inkább 8/8 (azaz 3+5). Nehéz, majdnem lehetetlen leírni pontosan a ritmusát. A népzenészeknél ez nem gond, hiszen ők viszonylag szabadon játszanak, de nekem a szimfonikus zenekar számára muszáj pontosan leírnom, mit akarok hallani. Ez a műfaji találkozás halálosan izgalmas dolog, amit nagyon jó lenne folytatni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.
Színház

Emlékestet szervez a Nemzeti Törőcsik Mari tiszteletére

Amint a járványhelyzet lehetővé teszi. A megemlékező műsort Bérczes László rendezi.
Klasszikus

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Vizuál

A Downton Abbey visszatér a mozivászonra

Az azonos című, hat évadot megélt, többszörös díjnyertes sorozat alapján készült 2019-es Downton Abbey filmváltozatának érkezik a folytatása, melyet várhatóan 2021. december 22-én mutatnak be - adta hírül a Telex, a Hollywood Reporterre hivatkozva.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Két új Dresch-lemez jelent meg a Fonó jóvoltából

Egyszerre látott napvilágot Dresch Mihály két különböző felállásának új albuma a Fonó gondozásában. Az Árnyékban című lemez a klasszikus jazz-kvartett felállással készült, míg az Ongaku című album a fúvós pár éve elindított, népzenészekkel közös Vonós Quartetjének munkája.
Klasszikus ajánló

A 100 éve született Cziffra György előtt tiszteleg Balázs János

Először lép a hazai közönség elé ImprovisArt című szólóestjével Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész, aki koncertjével az improvizációra épülő romantikus hagyományt szeretné megidézni.
Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.