Klasszikus

A Müpa volt a legfontosabb az elmúlt 100 évben

2015.03.14. 07:01
Ajánlom
Egy intézmény, amelyik új korszakot nyitott a magyar kultúrában, éppen 10 éve. Mitől lehet ennyire fontos? MAGAZIN

Túlzás nélkül leírhatjuk, hogy a magyar zenei életben a Művészetek Palotája volt a legfontosabb fejlesztés, amit megvalósított az összefoglalóan magyar nemzetnek nevezett közösség. Az a nemzet, amelynek életében jó ideje kiemelt szerepet kap a zenei nevelés és zenei élet, és amelyiknek a fővárosában, Budapesten már működött és működik két kiemelkedő minőségű, bár nagyon régen épült hangversenyterem.

Bár a Müpa végül ennél sokkal több lett, hiszen az egyik legfontosabb kortárs múzeum és a Fesztivál Színház is helyet kapott benne, a legnagyobb rizikót a koncertterem jelentette, hiszen az éppen most is a világ legjobb koncerttermei közé sorolt Operaház és a Zeneakadémia terme is évszázados siker lett. Persze a kétezres évek elején, amikor hallottuk, hogy megépül a külváros kezdetén és a belváros szélén, a Vágóhídnál egy kulturális központ, aggódva követtük a fejleményeket. Tudtuk, hogy - ha jól sikerül, ha nem -, évtizedekig fogunk itt koncerteket hallgatni, és azt is tudtuk, hogy szükség lenne az 1907-ben átadott Zeneakadémia koncertterme után egy modern technológiát és tudást felhasználó teremre. Az eredmény szerencsére mind építészetileg, mind akusztikailag lenyűgöző lett.

A régió első multikulturális központja nagyszerűen vizsgázott, a programokban sem volt kezdeti bukdácsolás. A titok az lehetett, hogy a Művészetek Palotája mindig megtalálta az igazán elhivatott és elkötelezett szakembereket. Zoboki Gábor, az épület tervezője jóval többnek tekintette a felkérést, mint egyszerű munkának, és nem féltek nemzetközi szaktudást is bevonni, mint Russel Johnsont, a világhírű akusztikai szakértőt. Hasonló elkötelezettséggel és a megfelelő nyitottsággal dolgozott az intézmény első vezetője Kiss Imre, és most Káel Csaba is, ami garantálta azt is, hogy az épület nagyszerű adottságai ne maradjanak kihasználatlanul.

A Művészetek Palotája így sokkal több lett, mint egy hatalmasra nőtt művelődési ház, a magyar kultúra egyik mértéke lett. A kortárs képzőművészetben és a popkultúrában bejutni a Ludwig Múzeumba vagy a hangversenytermek egyikébe, azt jelenti, hogy a produkció a nemzeti kulturális kánon része lett, akár Lovasi Andrásról van szó, Nagy Kriszta festőművészről vagy az LGT-ről. Mára a korábban legfeljebb a tűrt és tiltott műfajokat is befogadta Müpa segítségével a magyar kulturális élet. A Bartók Béla Hangversenyterem pedig az a modern és mégis klasszikus igényű helyszín, ami státuszában illik a magyar klasszikus zenészek és egyáltalán a magyar zene nemzetközi híréhez és szakmai megítéléséhez. A Művészetek Palotájában és a hasonló intézményekben az a jó, hogy a születésnapjukon magunknak kívánhatunk még nagyon sok boldogságot a koncerteken, kiállításokon, színházi előadásokon és művészeti akciókon.

És persze ezen a hétvégén együtt ünnnepelhetünk minden műfajban rengeteg programmal a Müpában.

A Fidelio életében sok fontos pillanat kötődik a Művészetek Palotájához, elevenítsük fel együtt!

Klasszikus:

Sir Simon Rattle

Zubin Mehta

Stravinsky nap

Színház:

Minden az Ármány és szerelemről - Alföldi Róberttel

Kiállítás:

A legnagyobb fotóművészek és a Lumú

Amit sehol máshol nem láthatunk

Jazz/World/Folk:

Fassang László

Pat Metheny

Tánc

Markó Iván

Bozsik Yvette - Derevo

Zenés színház

Wagner 16 órán át Fischer Ádámmal

Popkultúra – Laurie Anderson

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Plusz

9,3 milliárd forintot kaptak tavaly a zeneszerzők

2019-ben több mint 17 ezer új dal született és közel 14 ezer magyar szerző részesült jogdíjból. Minden korábbinál több jutott a hazai alkotóknak, mint a külföldieknek: közel 5 milliárd Ft jogdíjat kaptak egy év alatt. Az Artisjus szerzői egyesület közzétette 2019-es zenepiaci statisztikáit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus portré

Henri Vieuxtemps, a belgák Paganinije

Virtuóz hegedűs, zeneszerző és tanár, igazi romantikus művész. Kétszáz éve született Henri Vieuxtemps, akinek zenéje ma is izgalmas felfedezést jelent.
Klasszikus ajánló

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.
Klasszikus ajánló

Ízelítő a BTF idei fellépőiből

Akram Khan Company, Third Coast Percussion, Tank and the Bangas, Joep Beving, Horváth Charlie és Manu Delago – újabb neveket és programokat jelentett be a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál.
Klasszikus ajánló

Márciusi kínálat az Óbudai Társaskörben

Bach, Bartók, Beethoven, Sztravinszkij – nagy zeneszerzők és különleges estek az Óbudai Társaskör márciusi programkínálatában.