Klasszikus

A musical fantomja

2003.06.06. 00:00
Ajánlom
Webber-bemutató a Madách Színházban

Az operaház fantomja nem musicalnek született. Először 1911-ben látott napvilágot, méghozzá regény formájában. Méltó társa mondjuk Arsèn Lupinnek, hogy a Dr. Jekyll és Mr Hide-ot már ne is említsünk. Az operaház fantomjában minden van, amit csak egy romantikus rémtörténetből a ponyva világába átkerült regény tartalmazhat: a szerelmespár egyike széplelkű és nagyreményű operaénekesnő, a hősszerelmes pedig a társulat mecénása, nem pedig afféle amorózó. S bár közéjük akar állni a fantom, a pokol szülte zseni, hogy az általa írt dallammal magához láncolja a gyönyörű dívát, a terv kudarcot vall. Hogyan hódíthatná meg egy gnóm Párizs ünnepelt szépségét? Tudja talán, hogy a zene feltétlen tárgya az erotikus-érzéki zsenialitás? Szabadidejében - van neki elég ott fenn a padláson - ír is a rút arcú és romlott lelkű szerző egy Don Juan-variációt, amikor meg nem komponál, akkor nyilván Kierkegaard-t olvas. S hogy a testedzés se maradjon el - ép testben ép lélek -, hol bujdosik az őt üldözők elől, hol egy csónakban evez kedvesével, ott van az edzőpályája nem sokkal a zsinórpadlás felett. Aztán a végén minden jóra fordul, a két szerelmes megmenekül, a fantom megbűnhődik, talán az is kiderül, hogy nem annyira gonosz.

Lehetne élcelődni tovább, de felesleges. Umberto Eco írja a Casablancáról, hogy a közhelyek megfelelő koncentrációban akár remekművé is válhatnak. A műfaj behatárolja a megszólalás minőségét, és ez különösen igaz, ha musicalről van szó. Nem lehet annyira bonyolult, mint az opera, ugyanakkor összetettebbnek kell lennie, mint a néhány akkordra épülő úgynevezett könnyűzene dalai. Ráadásul Az operaház fantomja - per definitionem, ugye - a párizsi operában játszódik, s így Mozartra és a bel cantóra történő zenei utalások tűnnek fel a mára már elhíresült Webber-dallamok között. Ez kiegészül még azzal, hogy a musical igen látványos színpadi műfaj, ami manapság már nem az operaszínpad grandiózusságát, hanem a filmszerűséget jelenti; erre utal egyébként a nyitójelenet flashbackje is.

A kívánalmaknak a Madách Színház bemutatója tökéletesen megfelel. Az előadás legnagyobb erősségei közé tartozik a látvány: a nem túl nagy színpadon Kentaur díszlete, valamint Götz Béla színpadképe és világítása szinte filmbe illően valósághű, mégis fel-felvillantja ennek az egész színházi világnak az alapvető kulisszajellegét. A tánckar túl sokat nem mutat meg tudásából, inkább azokat a sztereotip lépéseket vonultatja fel Seregi László jóvoltából, melyek az egyébként nem balettrajongó közönségnek a klasszikus táncművészetről eszébe juthatnak. Szirtes Tamás rendezése pontos, mindenre egyformán figyel, és semmit nem kockáztat: nem él még be nem járatott eszközökkel.

A nagy érdeklődésre való tekintettel az énekesek három szereposztással is éneklik Az operaház fantomját. Az általam látott csapatból a fantomot játszó Sasvári Sándor remekel, a fiatal dívát alakító Mahó Andrea hangja már haloványabb, de az ifjú márkit megszemélyesítő Homonnay Zsolt néha még így sem bizonyult számára megfelelő társnak. Valószínűleg a musicaljellegből adódik, hogy Pelle Erzsébet és Rozsos István Giudicelli és Piangi szerepében operaénekesként nem pusztán jobban, biztosabban, hanem egyszerűen más hangtartományban énekelt, mint a többiek. És amikor ők énekeltek, akkor valóban megjelent valami az opera csábító, démoni kísértetéből... Mikó István kiváló komikus, énekelni is tud, és ezt most is megmutatta. A többi szereplő pedig olyan magabiztosan játszotta el a szerepét, ahogyan az egy profi módon készült produkció résztvevőitől elvárható.

Mert ez az előadás profi, az biztos. Abban az értelemben, ahogyan a show-biznisz számára a minőség és az eladhatóság egyet jelent. Ez a musical jó és eladható. A párizsi fantom sikerére már most fogadni lehet, bár igaz, a fogadás inkább olyan angol dolog.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Tánc

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.
Klasszikus hír

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus magazin

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Klasszikus ajánló

Elindult a jelentkezés a 21. Crescendóra

Elindult a korai kedvezményes jelentkezés a Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra, amely egy nemzetközi, komolyzenei mesterkurzus Tokajban július 23. és augusztus 4. között, ahova zeneművész-tanárok és diákok egyaránt a világ minden tájáról érkeznek.