Klasszikus

A művészet hatalom

2002.09.16. 00:00
Ajánlom
Ma van huszonöt éve annak, hogy az öreg hölgy... Öreg? Még ötvennégy éves sem volt. Mindenesetre egyedül, otthon, csak a személyzet által körülvéve, a fényűző párizsi lakásban meghalt. Ha írnának még operákat énekesnőkről, akkor Maria Callas hálás téma lenne, egy tragikus élet, egy szomorú halál. De ma már legfeljebb filmeket forgatnak ebben a tárgyban, szerdán mutatják be (nem nálunk, csak a világban) Zeffirelli Callas-filmjét, Fanny Ardant-nal a főszerepben. Huszonöt év előadóművészek esetében elég lenne a feledéshez. Na jó, de Callas csak egy van.

De vajon ez mit jelent? Az operaéneklésnek áldozott életet? Ezrek és ezrek áldozzák az életüket az operaéneklésnek, és esetleg még mellékszereplőnek sem válnak be Alsó-Orosziban, aztán amikor erre rájönnek, éppen olyan boldogtalanul morzsolgatják napjaikat, mint Callas tette, de őket bolondnak mondja a környezetük, és senki nem reszket a tisztelettől, ha szóba kerülnek. Ki a tragika: akinek van mire emlékeznie, vagy akiben csak a vágy élt? Ki a szerencsétlen? Aki mindenét a közönségért áldozta föl (most ne próbáljuk meg meghatározni, hogy mi is az az áldozatul dobott „minden”), vagy aki kezét-lábát összetöri, hogy áldozat lehessen, és a nagyérdemű csak annyit mond: miattam ne fáradj?

Persze az opera mégiscsak szakma, van, aki tudja, és van, aki nem, aki tudja, az Callas, aki nem, az a hallgató, és köztük van még ezer lehetőség. Bár ilyen egyszerű lenne. Szombaton leforgatták a rádióban Hamari Júlia egy régi felvételét, Rossini Semiramidéjéből az áriát. Gyönyörű előadás, tiszta, kulturált hang, lélegzetelállító az egész, majdnem akkora a különbség ebben az áriában Hamari javára Callasszal szemben, amennyivel jobban énekel Callas a sarki fagylaltoslánynál. És mégis: Hamari Júlia szakmai élete lezárt, befejezett, tanítás, mesterkurzus, mindaz, ami egy énekespálya végén még jöhet, Callas pedig máig ható, nyugtalanító, újabb és újabb nemzedékeket izgató mítosz. Hamari-filmek és színdarabok nem fognak születni, pedig jaj, mennyien fognak még Callas utódaiként tündökölni a pályán.

Sajnos nem lehet magyarázatként azt mondani, hogy a jó reklám, a nagy publicitás, a hanglemezek hada, a kultúr-biznisz mindennek az oka. Mert aki meghall egy áriát Callasszal, az hallani akarja a következőt is, ha észreveszi a hibákat, akkor is érdekli az egész, ha nem tetszik neki a hang, akkor is megérzi, hogy ez valahogy más, több, erős. Nincs jobb magyarázat erre, mint hogy Callas kezében hatalom volt, képes volt nagy tömeggel (jóval nagyobb tömeggel, mint amekkorát az operarajongók tábora tesz ki) elhitetni, hogy amit énekel, az fontos, az az élet leglényege, az nem bolond széplelkek könnyeinek facsarása, hanem mindannyiunk élményeinek érthető kifejezése. És képes erre ma is, huszonöt éve por és hamuként, a megőrzött hanggal.

Ez nem szélhámosság, ez a legtitokzatosabb dolog, ami az operaházban vagy a lemezjátszó előtt megeshet, és mégis nap mint nap megtörténik. Nem ekkora léptékben, hiszen így ez azóta sem ismétlődött meg, de kicsiben, ihletett pillanatban, fogékony állapotban mindannyian átélhetjük. És nem lehet utánacsinálni: hiába képezi valaki ugyanott a hangot, hiába ismétli meg ugyanazokat a mozdulatokat, nevetségessé válik, és nem Callasszá. És nincs útmutató, kézikönyv arról, hogyan lehet valaki nagy, igaz énekes és ember, legfeljebb az, amit ő mondott a Juilliardon tartott kurzusok végén: „Hogy énekelek-e még vagy sem, nem számít. Az számít, hogy önök bölcsen használják föl az itt tanultakat. Gondoljanak a szavak jelentésére, a tiszta kiejtésre és saját érzéseikre. Azt az egy köszönetet várom el önöktől, hogy helyesen és tisztán énekelnek. Ha így tesznek, akkor nem dolgoztam hiába.”

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.