Klasszikus

A művészet hatalom

2002.09.16. 00:00
Ajánlom
Ma van huszonöt éve annak, hogy az öreg hölgy... Öreg? Még ötvennégy éves sem volt. Mindenesetre egyedül, otthon, csak a személyzet által körülvéve, a fényűző párizsi lakásban meghalt. Ha írnának még operákat énekesnőkről, akkor Maria Callas hálás téma lenne, egy tragikus élet, egy szomorú halál. De ma már legfeljebb filmeket forgatnak ebben a tárgyban, szerdán mutatják be (nem nálunk, csak a világban) Zeffirelli Callas-filmjét, Fanny Ardant-nal a főszerepben. Huszonöt év előadóművészek esetében elég lenne a feledéshez. Na jó, de Callas csak egy van.

De vajon ez mit jelent? Az operaéneklésnek áldozott életet? Ezrek és ezrek áldozzák az életüket az operaéneklésnek, és esetleg még mellékszereplőnek sem válnak be Alsó-Orosziban, aztán amikor erre rájönnek, éppen olyan boldogtalanul morzsolgatják napjaikat, mint Callas tette, de őket bolondnak mondja a környezetük, és senki nem reszket a tisztelettől, ha szóba kerülnek. Ki a tragika: akinek van mire emlékeznie, vagy akiben csak a vágy élt? Ki a szerencsétlen? Aki mindenét a közönségért áldozta föl (most ne próbáljuk meg meghatározni, hogy mi is az az áldozatul dobott „minden”), vagy aki kezét-lábát összetöri, hogy áldozat lehessen, és a nagyérdemű csak annyit mond: miattam ne fáradj?

Persze az opera mégiscsak szakma, van, aki tudja, és van, aki nem, aki tudja, az Callas, aki nem, az a hallgató, és köztük van még ezer lehetőség. Bár ilyen egyszerű lenne. Szombaton leforgatták a rádióban Hamari Júlia egy régi felvételét, Rossini Semiramidéjéből az áriát. Gyönyörű előadás, tiszta, kulturált hang, lélegzetelállító az egész, majdnem akkora a különbség ebben az áriában Hamari javára Callasszal szemben, amennyivel jobban énekel Callas a sarki fagylaltoslánynál. És mégis: Hamari Júlia szakmai élete lezárt, befejezett, tanítás, mesterkurzus, mindaz, ami egy énekespálya végén még jöhet, Callas pedig máig ható, nyugtalanító, újabb és újabb nemzedékeket izgató mítosz. Hamari-filmek és színdarabok nem fognak születni, pedig jaj, mennyien fognak még Callas utódaiként tündökölni a pályán.

Sajnos nem lehet magyarázatként azt mondani, hogy a jó reklám, a nagy publicitás, a hanglemezek hada, a kultúr-biznisz mindennek az oka. Mert aki meghall egy áriát Callasszal, az hallani akarja a következőt is, ha észreveszi a hibákat, akkor is érdekli az egész, ha nem tetszik neki a hang, akkor is megérzi, hogy ez valahogy más, több, erős. Nincs jobb magyarázat erre, mint hogy Callas kezében hatalom volt, képes volt nagy tömeggel (jóval nagyobb tömeggel, mint amekkorát az operarajongók tábora tesz ki) elhitetni, hogy amit énekel, az fontos, az az élet leglényege, az nem bolond széplelkek könnyeinek facsarása, hanem mindannyiunk élményeinek érthető kifejezése. És képes erre ma is, huszonöt éve por és hamuként, a megőrzött hanggal.

Ez nem szélhámosság, ez a legtitokzatosabb dolog, ami az operaházban vagy a lemezjátszó előtt megeshet, és mégis nap mint nap megtörténik. Nem ekkora léptékben, hiszen így ez azóta sem ismétlődött meg, de kicsiben, ihletett pillanatban, fogékony állapotban mindannyian átélhetjük. És nem lehet utánacsinálni: hiába képezi valaki ugyanott a hangot, hiába ismétli meg ugyanazokat a mozdulatokat, nevetségessé válik, és nem Callasszá. És nincs útmutató, kézikönyv arról, hogyan lehet valaki nagy, igaz énekes és ember, legfeljebb az, amit ő mondott a Juilliardon tartott kurzusok végén: „Hogy énekelek-e még vagy sem, nem számít. Az számít, hogy önök bölcsen használják föl az itt tanultakat. Gondoljanak a szavak jelentésére, a tiszta kiejtésre és saját érzéseikre. Azt az egy köszönetet várom el önöktől, hogy helyesen és tisztán énekelnek. Ha így tesznek, akkor nem dolgoztam hiába.”

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Vizuál

Banksy engedély nélküli kiállítása látható Bécsben

Már több mint egymillióan látták a „The Mystery of Banksy – A Genius Mind” című vándorkiállítást, amely most Bécsben látható. A tárlat a híres brit graffitiművész munkásságát mutatja be 150 graffiti, fénykép, szobor és installáció reprodukciója mentén – szigorúan engedély nélkül.
Színház

Gellért-hegyi rémálmok – kritika Az Imádkozó című előadásról

Radioaktív jövőben hasadnak a sorsok Pintér Béla huszonkilencedik, legújabb előadásában. Maguk a szereplők húzzák a talpalávalót a nihil komédiájához. Megnyugtató, hogy ez csak egy rémálom, és még felébredünk.  
Vizuál

Tragikus körülmények között elhunyt Frank Vallelonga Jr., a Zöld könyv színésze

Feltehetően drogtúladagolás miatt vesztette életét a színész, akinek holttestét egy autóból dobták ki New Yorkban, egy gyárépület közelében. A rendőrség őrizetbe vett egy férfit a térfigyelő kamerák felvételei alapján. Vallelonga 60 éves volt.
Vizuál

Az érem két oldala – kritika A veszélyes lehet a fagyi című filmről

Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje látszólag egy ikerpár problémás kapcsolatáról szól, azonban mélyebbre tekintve ennél jóval sokrétűbb alkotásról van szó. Abszurd doppelgänger-történetként, illetve hétköznapi életválságokkal foglalkozó, szociális drámaként éppúgy megállja a helyét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Thür Sylvia hárfaművész

A művész négy évtizeden át volt a Magyar Állami Operaház Zenekarának oszlopost tagja, turnékon, hangversenyeken is rendszeresen részt vett. Halálhírét az intézmény osztotta meg közösségi oldalán.
Klasszikus interjú

„Kapcsolatot teremteni a fentiekkel” – Beszélgetés Oláh Patrikkal

Alighogy kitüntetéssel lediplomázott, már tanít is a Zeneakadémián. Ő komponálta a zenetörténet első lovári nyelvű miséjét, és döntőbe jutott az idei Bartók Világversenyen. Oláh Patrik zeneszerző gazdag díjgyűjteménye nemrég az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal bővült.
Klasszikus ajánló

Út a sötétségből a világosság felé – kortárs karácsonyi darab hallható a Zeneakadémián

A 21. századi zenetörténet egy monumentális alkotásának bemutatására készül a Filharmónia Magyarország: december 8-án a Zeneakadémia Nagytermében első alkalommal hallhatja a magyar közönség Hilarion Alfejev Karácsonyi oratóriumát.
Klasszikus magazin

Wagner-tenor és rockénekes – Peter Hofmannra emlékezünk

Az operarajongók alighanem Patrice Chéreau legendás Ringjéből emlékeznek Peter Hofmannra, miközben a német tenor jelentős könnyűzenei munkássággal is rendelkezett. Három videóval mutatjuk be sokoldalúságát.
Klasszikus ajánló

December 1-től látható a mozikban A mi Kodályunk második része

Petrovics Eszter dokumentumfilm-trilógiájának második része az I. világháborútól a Psalmus Hungaricus bemutatójáig kíséri figyelemmel Kodály Zoltán életét. A főszerepeket Fekete Gábor színművész és Radnóti Róza zongoraművész alakítják.