Klasszikus

A nagyok titkai

2022.05.19. 15:50
Ajánlom
Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.

Ha a világ legjelentősebb zenekarát kellene megnevezni, a legtöbben alighanem a Berlini Filharmonikusokat mondanák. A nagy múltú együttesnek az idők során mindig a legnagyobb karmesterek álltak az élén, neve ma is a minőség szinonimájának számít. Hasonlóan egyedi az a módszer, ahogyan a zenekar megválasztja vezető karmesterét,

a zenészek titkos szavazással voksolnak, és bárkit lehet jelölni a nemzetközi színtér dirigensei közül – nem véletlen, hogy sokan a pápaválasztáshoz hasonlítják a folyamatot.

Legutóbb 2015-ben fordult a világ figyelme Berlin felé, akkor Simon Rattle utódját keresték a muzsikusok, és bár visszanézve a korabeli cikkeket, több jelölt neve is forgott a köztudatban, a nem hivatalos források szinte mind a német karmestert, Christian Thielemannt valószínűsítették.

BPhil_Pique_Dame_210422_024-154826.jpg

Pikk dáma-előadás a Berlini Filharmóniában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Az első, eredménytelen szavazás után jött a nagy meglepetés, ugyanis a zenekar az akkor a müncheni Bajor Állami Opera zeneigazgatói tisztségét betöltő Kirill Petrenkót választotta, akit a fogadások is csupán a közepesen esélyesek közé soroltak (a hírek szerint feszültség is támadt a két karmester között a döntést követően, legalábbis az alulmaradt fél részéről). Az orosz származású, de tanulmányait már Ausztriában végző dirigens Magyarországon is járt már, ám jóval több online közvetítésből ismerheti a hazai közönség, legyen szó akár a müncheni időszak opera-előadásairól, akár a berliniek saját digitális koncerttermének kínálatáról vagy más alkalmakról. Magam is azok közé tartozom, akik most hallották először élőben Petrenkót, a Berlini Filharmonikusok április 21-i Pikk dáma-előadásán.

Csajkovszkij operáját a megelőző hetekben több alkalommal is játszotta a zenekar Baden-Badenben, ám „otthon” csak két koncertszerű alkalomra került sor. Akadtak persze, akik már ezen is csodálkoztak, hiszen az orosz kultúra ellen fellángolt indulatok akkortájt éppen a tetőpontjukra hágtak, ám elég volt néhány pillanat, amikor a neves karmester színpadra lépett, hogy világossá váljon,

a Berlini Filharmonikusok közönsége olyan mértékben rajong érte, hogy szinte bármilyen zeneművet érdekesnek és szerethetőnek találna az ő interpretációjában.

A korábbi, online szerzett pozitív tapasztalatok után ez a reakció csak fokozta az elvárásokat, vajon mit tudhat az a művész, akit a világ egyik legigényesebb közönsége is feltétlen csodálattal hallgat?

BPhil_Pique_Dame_210422_003-154824.jpg

Aigul Akhmetshina és Jelena Sztyihina a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Az első jellemző, amit Petrenko valóban létező varázásból érdemes kiragadni, a karmester természetessége. Olyan érzésünk lehetett, mint amikor valaki egy kényelmesen hömpölygő folyamban úszik – szinte semmit nem kell tennie, csak teljesen átadnia magát az áramlásnak. Petrenko olyan értelemben nem irányította a zenei folyamatokat, mint amilyen aktív, alkalomadtán küzdelmes tevékenységet ez a kifejezés sejtet, inkább azt a benyomást keltette,

mintha valóban eggyé vált volna a muzsikával, és valamilyen szimbiózis jött létre köztük.

Elképzelni is nehéz, milyen komoly munkát, a zenekar és vezetője közötti összhangot feltételez ez a természetesség, hogy a hallgatóság úgy érezze, vezényelni igazából nem is nehéz, hanem a legmagátólértetődőbb dolog a világon.

Ha a művészi hozzáállástól az elhangzó zenei minőség felé fordulunk, feltűnő volt az a minden értelemben gazdag hangzás, amit a zenekar produkált. A kissé elcsépelt zenei kategória általános jelentésénél sokkal intenzívebb, érzéki síkra ható zengés varázsolta el a hallgatóságot. A darab valóban úgy szólt, ahogyan azt legszebb álmainkban elképzelhetjük, még ha egyesek fel is róhatták volna azt a már túlságosan szőrszálhasogatónak ható kifogást, hogy mindez túl tökéletes, hiányzik belőle az az egyediséggel járó tökéletlenség, ami emberi mivoltunkból következik.

BPhil_Pique_Dame_210422_016-154826.jpg

Arsen Soghomonyan a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Operáról lévén szó, természetesen a karmester és a zenekar mellett az énekes szólisták is jelentősen hozzájárultak az élményhez és a produkció színvonalához. Hermann szerepét az örmény tenor, Arsen Soghomonyan énekelte, aki igen foglalkoztatott énekes, mégsem volt még hozzá szerencsém – és ezt most nem udvariasságból írom, hanem

valóban nagy öröm egy ilyen értékes adottságokkal rendelkező művészbe váratlanul belefutni.

A tenorista hangja kellően stabil ahhoz, hogy a szólamnak a karakter őrületéből következő, szélsőséges tartományait is megingás nélkül énekelje, emellett a drámai csengés sem szenvedett soha csorbát. Lisát beugróként Jelena Sztyihina énekelte, akinek eleinte túl vibratósnak tűnt a hangja, ám később igen szép pillanatokat okozott, és képes volt a hősnő teljes érzelmi skáláját megmutatni. A grófnő szerepében egy igazi nagyágyú lépett színpadra. Doris Soffelen úgy látszik, nem igazán fognak az évek, mert hangja még mindig impozáns, emellett

olyan erős színpadi jelenség, hogy Hermann-nal való összecsapásakor valósággal megfagyott a levegő a teremben.

A középszerepekben is akadtak igen kiváló énekesek. A Polinát megformáló Aigul Akhmetshina például delejezően sűrű és sötét mezzoszoprán hanggal rendelkezik, miközben a magasságai is kiválóak. Jeleckij egyáriásnak tartott szerepét szépen énekelte Borisz Pinkaszovics, és a Tomszkijként színre lépő Vladiszlav Szulimszkij is zengő mélységekkel rendelkezik. Kiemelkedett még a több mellékkaraktert is megformáló Christophe Poncet de Solages kiművelt tenorja. Elismerés illeti a kórusokat is, telt és egységes hangot szólaltatott meg a Szlovák Filharmónia Kórusa, a Karlsruhei Cantus Juvenum Gyermek- és Ifjúsági Kórus is frissen és üdén énekelt.

BPhil_Pique_Dame_210422_019-154826.jpg

Jelena Sztyihina a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Amikor valaki először hallgatja meg a Berlini Filharmonikusokat és vezető karmesterüket a saját koncerttermükben, a titkot akarja kitudni. Mitől olyan nagyszerűek ezek a művészek? A zene persze bonyolultabb világ annál, hogy egyetlen este alatt ráleljünk, mit tudnak a nagyok. De talán az sem elhanyagolható szempont, hogy kifejezetten jó hangulatú előadásnak voltunk tanúi, ami után – néhány elkapott pillanat szerint – a közreműködők is felszabadultan ünnepeltek. A zene öröm. Ezen az estén minden jelenlevő számára az volt.

Fejléckép: Doris Soffel a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (fotó/forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Don Giovanni metoo-botránya

Kapcsolódó

Don Giovanni metoo-botránya

Áprilisban mutatta be a Berlini Állami Operaház Mozart Don Giovanniját, Vincent Huguet rendezésében, aki a jelenkor zaklatási ügyeire építette a koncepcióját. Április 20-án, a széria utolsó előadásán jártunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Az ellentmondásokban rejlő erő – Tulassay Ádám az Operaház új Requiem-produkciójáról

Verdi Requiemje egyházzenei alkotás vagy színpad nélküli opera? Mi áll a középpontjában, a halálfélelem vagy a bizakodás? Ezekre a kérdésekre is keresi a választ az OPERA új produkciója, melynek kapcsán a rendezővel, Tulassay Ádámmal beszélgettünk.
Jazz/World

Két koncertet ad Al Di Meola az Erkel Színházban

A Jazzfest Budapest által szervezett, november 9-i eseményen harminchat év után hallható újra Budapesten az Al Di Meola Electric Band, másnap pedig Mike Stern csatlakozik a gitárvirtuózhoz.
Klasszikus

Ősbemutatóval ünnepli születésnapját a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekara

Ünnepi hangversennyel jubilál a 171 éves Budapesti Filharmóniai Társaság november 18-án a Zeneakadémián, Marco Comin olasz karmester vezényletével. A klasszikus kedvencek mellett egy kortárs magyar ősbemutató is helyet kap ezen az esten.
Vizuál

Európai Filmdíjak – Pedro Almodóvar, Ralph Fiennes és Tilda Swinton is a jelöltek közt

A legjobb európai film díjáért idén tizenöt produkció verseng majd. Az Európai Filmakadémia elismeréseit decemberben adják át Luzernben. Magyar alkotás ezúttal nincs a jelöltek közt. 
Vizuál

Európa újra mozizni megy

November 17-én rendezik meg a 9. Európai Art Mozi Napot, amely során fesztiváldíjas produkciókkal és premier előtti vetítésekkel várják az art mozik az európai filmek szerelmeseit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Rangos díjat nyert a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napi élő közvetítése

Komolyzenével aratott világsikert a Concerto Budapest Európa legrangosabb internetes versenyén: a Mozart-nap 2024 élő közvetítése megnyerte a Music & Entertainment in Film & Video kategóriát és a nemzetközi közönségszavazást is a Lovie Awardson.
Klasszikus hír

Kínában népszerűsíti a magyar kultúrát a Honvéd Együttes férfikara

A Honvéd Együttes férfikara (új nevén Magyar Nemzeti Férfikar) Magyarország pekingi nagykövetségének meghívására Kínába érkezett, ahol november 3-12. között három koncertet is adnak a kínai-magyar diplomáciai kapcsolatok felvételének 75. évfordulója alkalmából.
Klasszikus ajánló

Jótékonysági koncertet ad a Budapesti Vonósok

A zenekar a múlt évad óta rendszeresen ad templomi koncerteket valamilyen jó ügy érdekében. A november 9-én, Dunabogdányban rendezett barokk esten a résztvevők adományaikkal a Magyar Hospice Alapítványt támogathatják.
Klasszikus ajánló

Térben és időben is kirándulhatunk az UMZE Kamaraegyüttes következő koncertjén

Szlovák és magyar művekre építi legújabb programját az UMZE Kamaraegyüttes, a BMC-ben tartott esten a legújabb kompozíciók, köztük egy ősbemutató mellett két klasszikussá vált kortárs mű is elhangzik.
Klasszikus ajánló

Ősbemutatóval ünnepli születésnapját a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekara

Ünnepi hangversennyel jubilál a 171 éves Budapesti Filharmóniai Társaság november 18-án a Zeneakadémián, Marco Comin olasz karmester vezényletével. A klasszikus kedvencek mellett egy kortárs magyar ősbemutató is helyet kap ezen az esten.